Δεκέμβριος του 2018 και στη Θεσσαλονίκη ζουν ένα… θαύμα. Το μετρό παίρνει… ζωή, με τον τότε πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα να βρίσκεται στο σταθμό Σιντριβάνι. Τα εκδοτήρια λάμπουν, ο συρμός είναι στον σταθμό, κόσμος μπαίνει, μαζί και ο πρώην. Και κάπου εκεί τα φώτα έσβησαν, οι κάμερες έκλεισαν, σκηνοθέτης και παραγωγός φώναξαν το συνεργείο για να μαζέψει το… σκηνικό.
Οι ζωγραφισμένοι μουσαμάδες του μετρό καταγράφηκαν στην ιστορία του πολύπαθου έργου που κατάντησε ανέκδοτο στο βάθος της 25ετούς ιστορίας του. Βέβαια τα fake εκδοτήρια της κυβέρνησης Αλέξη Τσίπρα και ο συρμός πάνω σε… τάκους έτοιμος να κάνει… δρομολόγιο, ξεπέρασαν οτιδήποτε είχε προηγηθεί. Οπως και οι εξαγγελίες για μετρό στη Θεσσαλονίκη το 2020, την ώρα που δεν υπήρχαν σταθμοί.
Το έργο όμως αποτελεί πλέον πραγματικότητα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, από την πρώτη στιγμή, είχε ζητήσει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. Και παρότι υπήρξαν προαναγγελίες αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, προτίμησε να παραδώσει ένα μεγάλο, το μεγαλύτερο για τη Θεσσαλονίκη, έργο, παρά να παίξει με… μουσαμάδες στις προεκλογικές περιόδους.
Ετσι, τον Νοέμβριο ξεκινούν τα δρομολόγια. Οι σταθμοί είναι έτοιμοι, οι γραμμές το ίδιο και τα τεστ ασφαλείας γίνονται σε καθημερινή βάση, προκειμένου να τηρηθούν με ακρίβεια κατά τη λειτουργία των συρμών και την εξυπηρέτηση των δεκάδων χιλιάδων επιβατών. Το «εργαλείο», όπως το είχε χαρακτηρίσει ο Αλέξης Τσίπρας μπροστά στους μουσαμάδες, παραδίδεται στους κατοίκους της πόλης.
Ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση ξεπέρασαν εμπόδια και καθυστερήσεις, προσφυγές φορέων που χτυπούσαν όταν τα έργα προχωρούσαν αλλάζοντας χρονοδιαγράμματα. Τα αρχαία μεταφέρθηκαν από τον σταθμό Βενιζέλου και επανατοποθετήθηκαν, διαλύοντας την προπαγάνδα που είχε στηθεί από τους επαγγελματίες της άρνησης και της αντίδρασης.
Κυρίως, όμως, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιβεβαίωσε όλους όσοι εκτιμούν πως το βασικό ατού που διαθέτει είναι η υλοποίηση των δεσμεύσεών του. Η υλοποίηση όλων όσα εξαγγέλλει και όλων όσα έχει καταγράψει μέσω των προγραμματικών του δηλώσεων, αναφορικά με τις μεταρρυθμίσεις και τις τομές που απαιτούνται. Το σύνθημα «το είπαμε, το κάναμε» επαναβεβαιώνεται.
Η σύγκριση είναι καταλυτική. Τα απτά αποτελέσματα έχουν αξία. Πρόσθετη αξία ως προς την κρίση των πολιτών που, σε ό,τι αφορά θέματα καθημερινότητας, έχουν μεγάλες απαιτήσεις. Το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι θέμα καθημερινότητας, όπως και τα νέα λεωφορεία στη Βορειοανατολική Αττική. Αφορούν τους πολίτες, την εξυπηρέτησή τους. Δεν είναι τα μόνα. Είναι πολλά, μικρά και μεγάλα, είναι η ακρίβεια, είναι το ΕΣΥ. Ζητήματα που αντιμετωπίζονται με την ίδια σοβαρότητα.
Αυτό είναι και το μήνυμα του Κυριάκου Μητσοτάκη προς υπουργούς, βουλευτές και στελέχη, δεδομένου ότι αντίπαλος είναι τα προβλήματα τα οποία η αντιπολίτευση επιχειρεί κάθε φορά να μεγεθύνει για να έχει καταγγελτικό λόγο, αδυνατώντας να καταθέσει σοβαρή πολιτική πρόταση. Να προτείνει εφικτές λύσεις. Να προτείνει εναλλακτικές λύσεις.
Και κάπου εδώ το πρόβλημα αγγίζει την κυβέρνηση. Η παντελής απουσία εναλλακτικής λύσης δύναται να οδηγήσει στη χαλάρωση. Δύναται να προκαλέσει μια αίσθηση πολιτικής παντοδυναμίας, επίπλαστης, αφού η έλλειψη ενός σοβαρού πολιτικού αντιπάλου οδηγεί σε μια σχέση που ενδέχεται να αποβεί εκφυλιστική για το πολιτικό σκηνικό. Και αυτό διότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης επιλέγουν τον ανταρτοπόλεμο που στηρίζεται στο θυμικό των πολιτών.
Η έλλειψη αντιπολίτευσης οδηγεί τους πολίτες στο να είναι περισσότερο απαιτητικοί από την κυβέρνηση, γνωρίζοντας πως είναι η μόνη σταθερά. Να ζητούν περισσότερα, κυρίως όμως να ζητούν υλοποίηση προγραμμάτων, δεσμεύσεων και εξαγγελιών. Η αδυναμία των κομμάτων της αντιπολίτευσης να ανακάμψουν, να εισπράξουν από τη φθορά μιας κυβέρνησης που διανύει τη δεύτερη θητεία της, οδηγεί σε μια σχέση η μια πλευρά της οποίας είναι αυτή του κριτή.
Είναι δεδομένο ότι τα στοιχεία που δείχνουν οι πρώτες δημοσκοπήσεις θα αναμορφωθούν. Η κυβέρνηση θα ανακάμψει δημοσκοπικά αν και οι κίνδυνοι παραμένουν, αφού το χάος που επικρατεί στην αντιπολίτευση την ακουμπά, δεδομένης της αναταραχής στους δύο πόλους μιας δημοκρατίας. Η μοναξιά της κορυφής δεν επιτρέπει παλινδρομήσεις. Ο πρωθυπουργός το γνωρίζει. Προκύπτει από τα μηνύματα που στέλνει. Προκύπτει από την ενεργοποίηση της κυβερνητικής μηχανής.
Είναι σαφές, μέσα από τις πρώτες κινήσεις του στον δρόμο προς τη ΔΕΘ, όπου επίσης προτίθεται να καταγράψει έναν οδικό χάρτη άμεσα συνδεδεμένο με την ανάπτυξη και ταυτόχρονα τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής. Η σύγκλιση στην οποία αναφέρθηκε και αφορά και τους πολίτες, είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η καθημερινότητα μπαίνει στην πρώτη γραμμή και εκεί θα μετρηθεί στο τέλος της συνταγματικής θητείας της κυβέρνησής του.
Σε κάθε περίπτωση, το πολιτικό παιχνίδι είναι στα χέρια της σημερινής κυβέρνησης και του πρωθυπουργού. Εργο παράγεται. Μέτρα λαμβάνονται. Η εφαρμογή τους εναπόκειται σε αυτούς που έχουν αναλάβει το σχετικό καθήκον και κρίνονται καθημερινά. Και από τον επικεφαλής της κυβέρνησης και από τους πολίτες.
* Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση του «Μανιφέστο»