Τις ώρες που η πυρκαγιά έπληττε τη Βορειοανατολική Αττική αλλά και μετά, μέσα σε λίγα 24ωρα, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ με πλείστες όσες αναρτήσεις στο Διαδίκτυο έβαλε στο στόχαστρο και την Πυροσβεστική Υπηρεσία. Ταυτόχρονα, κατάφερε να μεταβεί σε ένα σημείο προκειμένου να δει πώς σβήνουν τις φωτιές, να πάει σε ΜΚΟ που φτιάχνουν συσσίτια αλλά και να βρεθεί στο σημείο όπου έχασε τη ζωή της η άτυχη 65χρονη προκειμένου να κάνει μια δήλωση στο τηλεοπτικό συνεργείο του CNN που κατέγραφε την επόμενη μέρα. Και όλα αυτά προκειμένου να επιτεθεί στην κυβέρνηση αλλά και στις Αρχές που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή εκτελώντας στο ακέραιο, και περισσότερο, το καθήκον με κίνδυνο, στις περισσότερες –αν όχι σε όλες– τις περιπτώσεις, για την ίδια τη ζωή τους. Κατόπιν κατηγόρησε τον πρωθυπουργό διότι θα μετέχει σε σύσκεψη αύριο, λέγοντας πως δεν πήγε στις πληγείσες περιοχές. Μάλιστα, με ύφος ανάλογο του προκατόχου του τον «προκάλεσε» δήθεν να επισκεφθούν μαζί τις περιοχές αυτές με την ανάλογη φυσικά ειρωνεία, όπως την εκλαμβάνουν συνολικά στον ΣΥΡΙΖΑ.
Μετά από αυτά τα 24ωρα, ο Στέφανος Κασσελάκης χάθηκε... Μόνο κάποιες ανακοινώσεις αναφορικά με το γλέντι του γάμου του και το ζήτημα που ήρθε στο φως της δημοσιότητας για τη «λίστα γάμου», μέσω της οποίας όσοι το επιθυμούν μπορούν να καταθέσουν χρήματα για τον ίδιον και τον σύζυγό του, Τάιλερ ΜακΜπεθ. Αντε και καμία ανακοίνωση στο στιλ της αντιπολίτευσης που έχει υιοθετήσει.
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ έχει κατ’ επανάληψη γραφτεί ότι διαμορφώνει το επικοινωνιακό προφίλ του με τρόπο που παραπέμπει σε influencer του Διαδικτύου. Το κάνει όμως και για θέματα ιδιαίτερα σοβαρά, μπερδεύοντας την πολιτική με τον λαϊκισμό και την τοξικότητα. Η αναφορά του στα F-35 και στα πυροσβεστικά οχήματα θύμισε άλλωστε το «βούτυρο ή κανόνια», αφού έφτασε στο σημείο να αναρτά στο Διαδίκτυο ότι αν προμηθευτεί η χώρα μας ένα μαχητικό αεροσκάφος αυτού του τύπου λιγότερο τότε θα μπορεί να προμηθευτεί 300 πυροσβεστικά οχήματα.
«Είναι λογικό να αναρωτιέται κάτι τέτοιο ένας πολιτικός αρχηγός που αντιλαμβάνεται μια επίσκεψη ως αφορμή για φωτογραφία ή βίντεο και εν γένει τον ρόλο του ως περιφερόμενου influencer», ήταν το σχόλιο του Παύλου Μαρινάκη, του κυβερνητικού εκπροσώπου, για την αναφορά του Στέφανου Κασσελάκη σχετικά με τον χρόνο που ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα μεταβεί στις πληγείσες περιοχές. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος έθεσε και την ουσία του θέματος της παρουσίας του πρωθυπουργού λέγοντας ότι «για να έχει νόημα μια τόσο σημαντική συνάντηση, πρέπει πρώτα να έχουν προηγηθεί οι απαιτούμενες καταγραφές ζημιών (άλλωστε, από την πρώτη στιγμή που κατέστη εφικτό 20 συνεργεία της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής αποτελούμενα από 60 και πλέον μηχανικούς ξεκίνησαν τις αυτοψίες), οι αναγκαίες συσκέψεις εκτίμησης του κόστους αποκατάστασης και γενικά κάθε προπαρασκευαστική ενέργεια για να παρουσιαστεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αποκατάστασης, τόσο των ζημιών στο φυσικό περιβάλλον όσο και στις περιουσίες των πολιτών, πάνω στο οποίο θα γίνει μια εποικοδομητική συζήτηση, με στόχο την εξεύρεση των καλύτερων λύσεων για τους πολίτες».
Με απλά λόγια, το ζήτημα σε αυτές περιπτώσεις έγκειται στο τι είναι χρήσιμο. Γιατί είναι χρήσιμη η παρουσία κάποιου σε ένα σημείο που έχει πληγεί; Για να τον τραβούν οι κάμερες να κοιτά τους εθελοντές να κρατούν τις μάνικες της Πυροσβεστικής προκειμένου να σβήσουν τη φωτιά και να κουνά το κεφάλι βγάζοντας φωτογραφίες και κάνοντας δηλώσεις; Να κατηγορεί τη χώρα σε διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης; Ειδικά όταν ηγείται ενός κόμματος που έχει μια μεγάλη μαύρη κηλίδα στο βιβλίο της διακυβέρνησής του;
Και σε τι συμβάλλουν, για παράδειγμα, η παρουσία του σε ΜΚΟ, τα τηλεοπτικά πλάνα και οι φωτογραφίες που μαγειρεύει ή φτιάχνει πακέτα με φαγητά; Ψυχολογική υποστήριξη πάντως δεν είναι. Οπως και οι δηλώσεις κατά της κυβέρνησης και των χειρισμών της όταν δεν συνοδεύονται από συγκεκριμένες και κυρίως υλοποιήσιμες προτάσεις. Η απάντηση, δηλαδή, στο ερώτημα: τι διαφορετικό θα έκανες αν εσύ κυβερνούσες, δεδομένου, για παράδειγμα, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καταγγείλει μέχρι και το... 112, καθώς και τις εκκενώσεις που γίνονται.
Οι δέκα με είκοσι φωτογραφίες, οι αναρτήσεις, οι δηλώσεις και ο καταγγελτικός λόγος δεν φτιάχνουν πολιτικό αφήγημα. Δεν δημιουργούν συνθήκες εναλλακτικής λύσης. Είναι προσπάθεια επικοινωνίας και στην περίπτωση του ΣΥΡΙΖΑ επικοινωνίας ενός και μόνον προσώπου. Το one man show που είχε αναφέρει ο Χρήστος Σπίρτζης αποτυπώνεται πλήρως και με τις τελευταίες κινήσεις του αρχηγού του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και οι influencers έχουν κάτι να δείξουν, έστω κάτι να διαφημίσουν. Στην πολιτική η λογική τού «πήγα και εγώ στα καμένα» σπάνια έχει αποτελέσματα. Είναι κάτι σαν αυτό που έκαναν παλιά οι βουλευτές της περιφέρειας όταν δινόταν λύση σε ένα τοπικό πρόβλημα. Εβγαζαν μια ανακοίνωση για να παίξει στις τοπικές εφημερίδες ξεκινώντας ως εξής: «Κατόπιν ενεργειών μου...»
* Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση του «Μανιφέστο»