Παρά τη στήριξη που απολαμβάνει από το «σύστημα Τσίπρα» ο Στέφανος Κασσελάκης, κατά το παρελθόν είχε «στολίσει» τον τέως πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ με χαρακτηρισμούς.

Σε άρθρο του στον «Εθνικό Κήρυκα» προ των δεύτερων εκλογών του 2015 (φύλλο της 5ης.9.2015), κάνει μια σειρά από «κολακευτικές» τοποθετήσεις για τον Αλέξη Τσίπρα σε παραλληλισμό με τον Ντόναλντ Τραμπ: «Αν ο κ. Τσίπρας και ο κ. Τραμπ επρόκειτο να κριθούν με παραδοσιακά κριτήρια (πολιτικές προτάσεις, προηγούμενη εμπειρία, δηλώσεις κ.λπ.), κανείς τους δεν θα είχε την ευκαιρία να εκλεγεί». β) «Μας αρέσει ή όχι ο κ. Τραμπ, είναι ένας άνδρας με επιτεύγματα, έχει αληθινή εμπειρία ζωής (...) ο κ. Τσίπρας, από την άλλη, μπορεί να μαθαίνει γρήγορα... αλλά η έλλειψη εμπειρίας αποδείχτηκε όταν εμπιστεύτηκε τη μοίρα της χώρας στα χέρια ενός εγωπαθούς καθηγητή-σελέμπριτι». Ερωτηθείς τώρα, κάνει ότι δεν θυμάται το εν λόγω άρθρο και λέει ότι και να το έγραψε δεν σημαίνει κάτι γιατί ήταν μικρός. 

Εσωτερικές δημοσκοπήσεις 

Με δεδομένο ότι απερρίφθη κάθε συζήτηση για (εκ νέου) μετάθεση των εσωκομματικών εκλογών του ΣΥΡΙΖΑ, διαβάζω για ένα γκάλοπ της Prorata που δίνει την Έφη Αχτσιόγλου στο 37%, τον Στέφανο Κασσελάκη στο 30% και τον Νίκο Παππά στο 15%. Ωστόσο, το επιτελείο του Στέφανου Κασσελάκη διαδίδει το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή μπροστά τον ίδιο και δεύτερη την Έφη Αχτσιόγλου.

Με αυτούς τους αριθμητικούς συσχετισμούς μιλάμε ξεκάθαρα για θρίλερ μεταξύ πρώτου και δεύτερου, με τη μάχη για την ηγεσία του κόμματος της Κουμουνδούρου να κρίνεται στις συμμαχίες του β’ γύρου. Πάντως, θα είχε μεγάλο (εσωκομματικό και όχι μόνο...) ενδιαφέρον η τελική επικράτηση Κασσελάκη. Μεταξύ άλλων, βγάζει και τον τέως πρόεδρο Αλέξη από τις σκοτούρες νέου εγχειρήματος... 

Ευσεβείς πόθοι μπαρουφολόγων 

Καθημερινά διακινούνται διάφορες μπαρούφες. Άλλες μικρές, άλλες μεγάλες. Με αφορμή μία δήλωση του περιφερειάρχη Θεσσαλίας ότι δεν μπορούν (τεχνικά) να γίνουν εκλογές με το νερό στα δύο μέτρα, ξεκίνησε μία παραφιλολογία για το εάν μπορούν και πρέπει να αναβληθούν οι εκλογές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (οι οποίες είναι προγραμματισμένες για τις 8/10/2023).

Μάλιστα, επληροφορήθην αρμοδίως και δηλώσεις νυν αιρετών αρχόντων ότι είναι «σχεδόν βέβαιο» ότι θα παραταθεί η θητεία τους έως τις ευρωεκλογές. Και γιατί όχι έως του Αγίου Πνεύματος ή τον Δεκαπενταύγουστο του 2024; Ας μας πουν πότε ευκαιρούν, να τα βάλουμε κάτω να το κανονίσουμε.

Αυτό που αγνοούν όσοι διαδίδουν τέτοιες φήμες είναι ότι μόνος ανεκτός συνταγματικά λόγος που θα μπορούσε να παρατείνει τη θητεία των δημάρχων και των περιφερειαρχών θα ήταν μία έκτακτη γενικευμένη σε εθνικό επίπεδο κατάσταση την περίοδο πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Μια νέα πανδημία, ας πούμε... 

Άκυρος διαγωνισμός για δομή

Άκυρος κηρύχθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας ο διαγωνισμός για την εγκατάσταση δομής φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών στο στρατόπεδο Γερακίνη στη Μαλακάσα, καθώς η χωροθέτηση έγινε εντός αναδασωτέας έκτασης.

Η ίδρυση και η κατασκευή μιας δομής φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών εντός αναδασωτέας έκτασης είναι συνταγματικώς ανεκτή, υπό την προϋπόθεση ότι δεν εξευρίσκονται άλλοι χώροι, ωστόσο στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν είχε προηγηθεί ούτε έρευνα για την ανεύρεση άλλης κατάλληλης έκτασης, μη αναδασωτέας, ούτε σχετική γνωμοδότηση της αρμόδιας δικαστικής αρχής.

Να σημειώσω στο σημείο αυτό ότι οι προσβαλλόμενες ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας πράξεις είχαν εκδοθεί με βάση την παρ. 3 του άρθρου 16 του Ν. 4375/2016.

Το μεγάλο στοίχημα της ανασυγκρότησης 

Η καταστροφή που έπληξε τη Θεσσαλία είναι πρωτόγνωρη, συγκρινόμενη μόνο με μεταπολεμικές καταστάσεις πλήρους ισοπέδωσης των πάντων. Είναι προφανές ότι πρέπει να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί ένα ειδικό ολοκληρωμένο σχέδιο αντιμετώπισης των συνεπειών της καταστροφής, αλλιώς η οικονομία της Θεσσαλίας θα αργήσει πολύ να αναταχθεί, γεγονός που θα έχει αντίκτυπο στην οικονομία της χώρας. Ωστόσο, το όλο ζήτημα χωλαίνει σε δύο βασικές παραμέτρους: 

1 Οι έκτακτοι ευρωπαϊκοί πόροι για τη χρηματοδότηση του σχεδίου είναι βέβαιο ότι θα εξασφαλιστούν από τον πρωθυπουργό, σε συνδυασμό δε με τα υφιστάμενα χρηματοδοτικά προγράμματα (Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία, Ταμείο Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης και Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης) μπορούν να εγγυηθούν την πλήρη ανοικοδόμηση. Το κυρίως πρόβλημα δεν είναι η χρηματοδότηση. Είναι η διαχείριση της χρηματοδότησης, η οποία πάσχει από περιττή γραφειοκρατία και βαρετή τυπολατρία. Η υφιστάμενη, βαριά και χρονοβόρα διαδικασία εφαρμογής των αναπτυξιακών προγραμμάτων από τις κεντρικές και κατά τόπους Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης δεν είναι ικανή «να ρίξει άμεσα χρήμα» στην περιοχή. Εάν η διαχείριση αφεθεί στις υφιστάμενες δομές, η διαδικασία θα είναι αφόρητα χρονοβόρα. 

2 Το δεύτερο μεγάλο ζήτημα είναι η έλλειψη ικανού προσωπικού στις τεχνικές υπηρεσίες του Δημοσίου και των ΟΤΑ που θα κληθούν να αναθέσουν και να υλοποιήσουν τα έργα. Χρειάζονται γενναίες παρεμβάσεις στη νομοθεσία ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων κατασκευής για να απλοποιηθεί το πλαίσιο και να γίνει ευέλικτο. Και οι δύο αυτές παράμετροι δεν είναι ούτε εύκολο ούτε απλό να τροποποιηθούν διότι τόσο η χρηματοδότηση έργων από ευρωπαϊκούς πόρους όσο και η ανάθεση των δημοσίων συμβάσεων ρυθμίζονται από Κανονισμούς και Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο εθνικός νομοθέτης περιορίζεται από τα όρια που διαγράφουν τα ευρωπαϊκά νομοθετήματα και εντός αυτών προσπαθεί να βρει τη χρυσή τομή. Τώρα θα πρέπει καταστεί κοινός τόπος σε ευρωπαϊκό επίπεδο ότι η βαριά διαχείριση των προγραμμάτων και το αδιανόητα πολύπλοκο για τον μέσο δημόσιο υπάλληλο πλαίσιο ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων δεν μπορεί να αποβαίνει σε βάρος του σκοπού και του προορισμού τους. Τώρα είναι η ώρα...