Η φράση του Μάνφρεντ Βέμπερ, «Δεν πρόκειται να σκοτώσουμε τους κινητήρες εσωτερικής καύσης», συμπυκνώνει τη θεαματική ανατροπή στην πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα θερμικά αυτοκίνητα μετά το 2035. Μετά από έντονες διαπραγματεύσεις στις Βρυξέλλες, η Κομισιόν υποχωρεί από τον αρχικό στόχο για 100% μείωση των εκπομπών CO₂ στους στόλους των αυτοκινητοβιομηχανιών, προκρίνοντας πλέον ένα πλαίσιο με μείωση 90% και ουσιαστικά αφήνοντας «ανοιχτή πόρτα» για τη συνέχιση της παραγωγής και πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Η νέα γραμμή, που συνδέεται άμεσα με τις πιέσεις του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και ηγετών όπως ο Βέμπερ, παρουσιάζεται ως ισορροπία ανάμεσα στην κλιματική ουδετερότητα και την τεχνολογική ουδετερότητα, στέλνοντας ταυτόχρονα καθησυχαστικό μήνυμα προς την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και τις εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας που εξαρτώνται από αυτήν.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλάζει γραμμή πλεύσης και ανοίγει ξανά τον δρόμο για τα θερμικά αυτοκίνητα μετά το 2035, αναθεωρώντας τον στόχο για 100% μείωση των εκπομπών CO₂ και υιοθετώντας πιο ευέλικτο πλαίσιο για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με το Topspeed.gr. Μετά τις πιέσεις από το Βερολίνο και τις συντονισμένες παρεμβάσεις ηγετών όπως ο Μάνφρεντ Βέμπερ, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ο Φρίντριχ Μερτς και η Τζόρτζια Μελόνι, η Κομισιόν προκρίνει πλέον τη «τεχνολογική ουδετερότητα». Στόχος είναι να διατηρηθεί η πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα, χωρίς όμως να θυσιαστούν η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και δεκάδες χιλιάδες βιομηχανικές θέσεις εργασίας.
Οι Γερμανοί πολιτικοί πέτυχαν τον στόχο τους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα άρει το «stop» στα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035. Ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, Μάνφρεντ Βέμπερ, αποκάλυψε στη Bild το αποτέλεσμα μιας συνάντησης με την πρόεδρο του ανώτατου εκτελεστικού οργάνου της ΕΕ, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, εξηγώντας ότι, μετά από εντατικές διαπραγματεύσεις στις Βρυξέλλες, αποφασίστηκε να ανακληθεί η «καταληκτική ημερομηνία» όχι μόνο του 2035 αλλά και εκείνη, που είχε συζητηθεί τις τελευταίες ημέρες, του 2040. Στην ουσία, οι θερμικοί κινητήρες έχουν ακόμη μπροστά τους μακρά ζωή.
«Η απαγόρευση για τα θερμικά αποκλείεται»
«Για τις νέες ταξινομήσεις οχημάτων από το 2035 και μετά», δήλωσε ο Βέμπερ στη γερμανική εφημερίδα, «θα ισχύει υποχρέωση για στόχο μείωσης κατά 90% των μέσων εκπομπών CO₂ των στόλων των αυτοκινητοβιομηχανιών, και όχι πλέον κατά 100%».
Επιπλέον, δεν θα υπάρξει κανένας στόχος 100% από το 2040, «αυτό σημαίνει ότι η απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης αποκλείεται. Όλοι οι κινητήρες που κατασκευάζονται σήμερα στη Γερμανία θα μπορούν, συνεπώς, να συνεχίσουν να παράγονται και να πωλούνται», πρόσθεσε ο Γερμανός πολιτικός. Οι δηλώσεις του, οι οποίες επιβεβαιώθηκαν από έναν εκπρόσωπο, αναπαράχθηκαν στη συνέχεια και από άλλα γερμανικά μέσα.
Ραντεβού την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου;
Η στροφή αυτή, που έχει ήδη ενσωματωθεί σε μια πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε τη νύχτα και έχει ήδη καθοριστεί ως προς τα πιο σημαντικά της σημεία, θα ανακοινωθεί την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου. Σύμφωνα με τη Bild, στη στάση των Βρυξελλών φέρεται να βάρυνε όχι μόνο η «σαφής θέση» που έλαβε ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς, αλλά και η κοινή επιστολή που έστειλε η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι μαζί με τους επικεφαλής κυβερνήσεων διαφόρων άλλων χωρών, μεταξύ των οποίων και ο Πολωνός πρωθυπουργός Ντόναλντ Τουσκ.
«Με αυτό το αποτέλεσμα, τηρούμε τις δύο σημαντικότερες υποσχέσεις μας, παραμένουμε δεσμευμένοι στην κλιματική ουδετερότητα, αλλά διασφαλίζουμε επίσης την τεχνολογική ουδετερότητα. Με αυτόν τον τρόπο στέλνουμε ένα σημαντικό μήνυμα σε ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία και διασφαλίζουμε δεκάδες χιλιάδες βιομηχανικές θέσεις εργασίας».