Προσχηματική θεωρείται από την κυβέρνηση η πρόταση νόμου που κατέθεσε το ΠΑΣΟΚ για τον αποκλεισμό της υποψηφιότητας Κασιδιάρη στον Δήμο Αθηναίων. Όπως διαμηνύεται, το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο δεν επιτρέπει στον κατάδικο να καταλάβει οποιοδήποτε αυτοδιοικητικό αξίωμα και επομένως ουδείς λόγος ανησυχίας συντρέχει ως προς αυτό. Η οποιαδήποτε ανησυχία δε του ΠΑΣΟΚ για την απήχηση των ειδεχθών ιδεών και για το υπαρκτό ενδεχόμενο να χρησιμοποιούνται οι αυτοδιοικητικές εκλογές ως όχημα και εφαλτήριο, η απάντηση στον Κασιδιάρη και στον κάθε Κασιδιάρη θα είναι πολιτική και στη Βουλή και στην αυτοδιοίκηση και στην κοινωνία.
Με την πρόταση νόμου που καταθέτει, το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι παρακολουθεί αμέτοχη τις εξελίξεις, ότι κωφεύει και ότι επιδεικνύει ανοχή απέναντι σε νεοναζιστικά μορφώματα, όταν ήταν η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αυτή η οποία πρότεινε τρεις νομοθετικές πρωτοβουλίες που ψήφισε η Βουλή.
Η Βουλή ορκίστηκε στις 3 Ιουλίου και η κυβέρνηση έλαβε ψήφο εμπιστοσύνης στις 8 Ιουλίου. Το νομοθετικό έργο προχωρούσε μέχρι την διακοπή των εργασιών του κοινοβουλίου για το καλοκαίρι, με την ψήφιση δύο νομοσχεδίων. Το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ έρχεται τώρα, ενώ η Βουλή είναι κλειστή και οι εργασίες της ξεκινούν στις 28 Αυγούστου, να καταθέσει μια πρόταση νόμου, και μάλιστα για ένα ζήτημα, όπως είναι ο αποκλεισμός μια παράταξης από τις αυτοδιοικητικές εκλογές, όταν η προθεσμία κατάθεσης υποψηφιοτήτων είναι 31/8, γεγονός που καταδεικνύει ότι πρόκειται για μία κίνηση εντυπωσιασμού. Είναι προφανές ότι το ΠΑΣΟΚ θυμήθηκε αργά να καταθέσει την αντιφασιστική του πρωτοβουλία, κάτι που από μόνο του μαρτυρά και πόση σημασία δίνει το ίδιο στην τροπολογία του.
Χαρακτηριστικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, κατά τη διάρκεια της τακτικής ενημέρωσης συντακτών στις 27 Ιουλίου είχε τονίσει: «Στην περίπτωση των αυτοδιοικητικών εκλογών υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο το οποίο είναι ο ν. 3852/2010 και συγκεκριμένα το άρθρο 236 α΄, το οποίο λέει ότι τίθεται αυτοδικαίως σε αργία όποιος έχει εκλεγεί είτε δήμαρχος, είτε αντιδήμαρχος, είτε δημοτικός σύμβουλος, είτε στον Β’ βαθμό της τοπικής αυτοδιοίκησης, ο οποίος έχει καταδικαστεί πρωτοδίκως για οποιοδήποτε κακούργημα. Υπάρχει αυτός ο νόμος, ισχύει δηλαδή και στη συγκεκριμένη περίπτωση, προφανώς, θα εφαρμοστεί. Εμείς αυτό που επαναλαμβάνουμε είναι – και είναι και συνεπές σε σχέση μ’ αυτό το οποίο κάναμε και για τις βουλευτικές εκλογές – ότι όσο και απεχθείς και να είναι οι ιδέες κάποιων, όσο απέναντι και αν είμαστε στην πράξη σ’ αυτές και όσο και να τις αντιμετωπίζουμε πολιτικά, εδώ πέρα όλες αυτές οι νομοθετικές ρυθμίσεις οι οποίες έγιναν και αυτή που σας ανέφερα και ισχύει, που ο σκοπός είναι να αποκλείονται αυτοί οι οποίοι έχουν διαπράξει βαρύτατα και σοβαρότατα αδικήματα. Και, προφανώς, αυτό ισχύει και στην συγκεκριμένη περίπτωση».
Η διάταξη αυτή με σαφήνεια ορίζει πως κάποιος ο οποίος έχει καταδικαστεί έστω και πρωτόδικα για κάποιο από τα αδικήματα, όχι απλώς τίθεται σε αργία και δεν εκλέγεται δήμαρχος, αλλά ούτε δημοτικός σύμβουλος.
Όπως διαμηνύεται από την κυβέρνηση, αν στόχος της προτεινόμενης ρύθμισης είναι -όπως ήταν ο στόχος αντίστοιχων προβλέψεων για τις βουλευτικές εκλογές- να μην εκλέγονται καταδικασμένοι για το αδίκημα της ηγεσίας σε εγκληματική οργάνωση ως βουλευτές, υποδυόμενοι τους πολιτικούς αρχηγούς και τους επικεφαλής κομμάτων, και επομένως αναλογικά να μην εκλέγονται περιφερειάρχες ή δήμαρχοι ή περιφερειακοί σύμβουλοι ή δημοτικοί σύμβουλοι τέτοιοι κατάδικοι, τότε υφίσταται ήδη διάταξη που οδηγεί σε έκπτωση από το αξίωμά του κάθε αιρετό που έχει καταδικαστεί για τέλεση κακουργήματος. Άρα η προτεινόμενη ρύθμιση είναι αχρείαστη.
Επίσης αν στόχος της προτεινόμενης ρύθμισης, είναι να απαγορευτεί η συμμετοχή στις εμφορούμενες από ναζιστικές ιδέες, αυτοδιοικητικές παρατάξεις, τότε διευκρινίζουμε για μία ακόμη φορά ότι οι ανάλογες για τις βουλευτικές εκλογές ρυθμίσεις που έχουν ήδη ψηφιστεί δεν είχαν ποτέ αυτό το στόχο, και πρωτίστως τα κόμματα της Αριστεράς αρνήθηκαν να χορηγήσουν στην δικαστική εξουσία μια τέτοια αρμοδιότητα δικαστικού ελέγχου των ιδεολογιών των κομμάτων.