Τον τελευταίο καιρό, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, προσπαθεί συνειδητά να φιλοτεχνήσει για τον εαυτό του, ένα πολύ συγκεκριμένο προφίλ: του μη-επαγγελματία πολιτικού, του μη-καθώς πρέπει, του «τσαμπουκά», του αγοραίου, του προσιτού. Με λίγα λόγια, προσπαθεί να φτιάξει το προφίλ του ανθρώπου, που κάλλιστα θα ταίριαζε σε έναν καλό φίλο του καθενός. Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός, ότι ο Στέφανος Κασσελάκης τον τελευταίο καιρό προσπαθεί να γίνεται προκλητικός, ξεπερνώντας κατά πολύ τα όρια τις ευπρέπειας.
Η συγκεκριμένη μεταμόρφωση γίνεται συνειδητά, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, τα δεδομένα που παίρνει ο Στέφανος Κασσελάκης από τα focus groups, υποστηρίζουν ότι το συγκεκριμένο προφίλ είναι ελκυστικό, στο νέο -και εντελώς απολιτίκ- κοινό, στο οποίο ποντάρει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ. Και αυτό, δεν το κάνει από κάποια καινοφανή πολιτική οξυδέρκεια, επειδή διαπίστωσε πως υπάρχει ένα αρκετά μεγάλο εκλογικό κοινό, το οποίο συνειδητά απέχει από την πολιτική και -κυρίως- από τις κάλπες, του οποίου το ενδιαφέρον βρήκε τον τρόπο να κεντρίσει. Το κάνει ξεκάθαρα από ανάγκη, ακριβώς επειδή το παραδοσιακό του κοινό -αυτό του ΣΥΡΙΖΑ δηλαδη-, απομακρύνεται συνεχώς μέρα με την ημέρα, καθώς άπαντες αντιλαμβάνονται ότι, όχι μόνο ουδεμία σχέση έχει με την Αριστερά, αλλά δεν επιδιώκει καν να τη χτίσει.
Όλη η ρητορική του, η οποία είναι «λίγο απ' όλα», έχει σκοπό να διατηρήσει ένα ανομοιογενές κοινό κατά τη μεταβατική αυτή περίοδο, μόνο και μόνο για να μην καταγράψει πτωτική πορεία ο ΣΥΡΙΖΑ, μέχρι να καταφέρει να εδραιωθεί στο νέο του target group, ο «νέος ΣΥΡΙΖΑ» του Στέφανου Κασσελάκη. Άπαξ και γίνει αυτό, θα αλλάξουν πολλά μέσα στο κόμμα, από το όνομα «ΣΥΡΙΖΑ», μέχρι και στις αναφορές στην Αριστερά, καθώς ο Στέφανος Κασσελάκης -ως επιχειρηματίας- θα πρέπει να γνωρίζει τι γίνεται στις αγορές που υπάρχει πολύ μεγάλος ανταγωνισμός (δηλαδή, πολλά κόμματα): πέφτουν οι τιμές, δηλαδή τα ποσοστά. Συνεπώς, πρόκειται για ένα επιχειρηματικό ρίσκο, το οποίο μόνο σίγουρο δεν είναι ότι πρόκειται να αποδώσει. Κι αυτό κυρίως, διότι οι συγκεκριμένοι άνθρωποι, στους οποίους φαντάζει ελκυστικός ο Στέφανος Κασσελάκης, δεν είναι συνεπείς ψηφοφόροι. Και οι μη-συνεπείς ψηφοφόροι, δύσκολα θα θυσιάσουν μια καλοκαιριάτικη Κυριακή, για χατίρι του Στέφανου Κασσελάκη. Επειδή όμως, αρκετοί θα σκεφτούν το απόλυτα λογικό επιχείρημα «αφού οι συγκεκριμένοι άνθρωποι συμμετέχουν στα focus groups, γιατί να μην πάνε και στις κάλπες;» η απάντηση είναι πάρα πολύ απλή: η συμμετοχή στα focus groups έρχεται με οικονομικά ωφελήματα για τους συμμετέχοντες. Συνεπώς, υπάρχει κίνητρο και για τον μη-πολιτικοποιημένο και μη-συνεπή ψηφοφόρο, να διαθέσει τον χρόνο του, προκειμένου να συμμετάσχει στη συγκεκριμένη διαδικασία. Η κάλπη από την άλλη, ουδέν οικονομικό ωφέλημα αποδίδει.
Κατασκευάζοντας εχθρούς και διώκτες
Ο Στέφανος Κασσελάκης δεν έχει και πολλές επιλογές, αναφορικά με το ανομοιογενές κοινό στο οποίο απευθύνεται και προσπαθεί συνεχώς να κρατήσει όσους περισσότερους μπορεί από το παλιό του ακροατήριο, την ώρα που προσπαθεί να προσελκύσει το νέο, απολιτίκ ακροατήριό του. Για να το πετύχει αυτό, προσπαθεί να θυματοποιείται συνεχώς, να δείξει ότι «βάλλεται ο αρχηγός», προκειμένου να πυροδοτήσει το αντανακλαστικό της «συσπείρωσης γύρω από τη σημαία» (rally around the flag effect), ούτως ώστε οι απώλειες του παραδοσιακού κοινού του ΣΥΡΙΖΑ, να είναι οι ελάχιστες δυνατές.
Ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα, ήταν στη χθεσινή του ανάρτηση στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, στην οποία ισχυρίστηκε ο Στέφανος Κασσελάκης ότι έχει υποστεί «media black-out» αναφορικά με την περιοδεία του και ότι στον Τύπο φιλοξενούνται μονάχα αρνητικά δημοσιεύματα: «Σε 48 ώρες έχω πάει σε 4 νομούς. Έχω μιλήσει με τους πολίτες για τα προβλήματά τους, από το οδικό δίκτυο μέχρι τις καλλιέργειες. Έχω επικοινωνήσει τις προτάσεις μας, από την ακρίβεια και τη φορολογία μέχρι την Υγεία και την Ασφάλεια. Τι απ’ όλα αυτά φιλοξενείται σήμερα στα ΜΜΕ του καθεστώτος; Λάσπη κι άλλη λάσπη. Το βρόμικο παιχνίδι ξεκίνησε με την έναρξη της προεκλογικής περιόδου. Ξέρετε όλοι τον εντολέα. Είναι το μόνο όπλο που του έχει απομείνει».
Προφανώς, αυτό δεν ίσχυε, καθώς όλα τα ενημερωτικά sites είχαν φωτογραφίες και δηλώσεις του Στέφανου Κασσελάκη, από τα μέρη που έχει περιοδεύσει, δίχως να έχουν μέσα κάτι το επικριτικό, ήταν οι κανονικές δημοσιογραφικές αναφορές της είδησης. Ο λόγος, για τον οποίον αναγκάζεται να λέει τόσο ξεδιάντροπα ψέματα -διότι ας μη γελιόμαστε, πέραν του πρωθυπουργού, είναι μακράν ο πιο προβεβλημένος πολιτικός αρχηγός, σε όλες τις τηλεοπτικές ζώνες και από τις ενημερωτικές εκπομπές μέχρι τις lifestyle- είναι επειδή ακόμη δεν αισθάνεται σίγουρος, ότι το ρίσκο του για αλλαγή εκλογικού κοινού, πράγματι θα αποδώσει. Οι ευρωεκλογές θα είναι το πρώτο «crash-test» για τον Στέφανο Κασσελάκη. Αλλά η λογική λέει ότι δεν θα μείνει και πολύ ευχαριστημένος. Ιδίως από τη στιγμή που η δεύτερη θέση, ακριβώς λόγω της ιδιαιτερότητας του νέου εκλογικού του κοινού, κάθε άλλο από σίγουρη και κλειδωμένη είναι.