Λίγες ημέρες πριν τον Στρατηγικό Διάλογο για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας με την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η ACEA κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τους στόχους μείωσης εκπομπών CO2. Οι κατασκευαστές υποστηρίζουν ότι χωρίς ευελιξία και προσαρμογή των πολιτικών, η επίτευξη των κλιματικών δεσμεύσεων της ΕΕ δεν θα είναι ρεαλιστική, θέτοντας παράλληλα ζήτημα ανταγωνιστικότητας, ενεργειακού κόστους και βιομηχανικής ανθεκτικότητας. Το διακύβευμα, πέρα από την πράσινη μετάβαση, αφορά και την οικονομική ασφάλεια της Ευρώπης.
Η ACEA, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, καλεί την Κομισιόν να αναθεωρήσει τους αυστηρούς στόχους μείωσης CO2 για τα επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα, υπογραμμίζοντας ότι χωρίς ευελιξία οι δεσμεύσεις της ΕΕ δεν μπορούν να υλοποιηθούν. Η βιομηχανία τονίζει πως η πράσινη μετάβαση δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς ισχυρό πλαίσιο υποδομών, κινήτρων και μέτρων στήριξης, ενώ παράλληλα προειδοποιεί για απώλεια ανταγωνιστικότητας απέναντι σε τρίτες χώρες, σε μια συγκυρία όπου οι πολιτικές αποφάσεις θα καθορίσουν τον ρόλο της Ευρώπης στον παγκόσμιο βιομηχανικό χάρτη.
Στο πλαίσιο αυτό, η συζήτηση για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας μετατρέπεται σε πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης ανάμεσα στους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τους κατασκευαστές, καθώς οι αποφάσεις για τους στόχους CO2 και την ενεργειακή μετάβαση συνδέονται άμεσα με την οικονομική στρατηγική της Ένωσης, την απασχόληση και την κοινωνική συνοχή. Η επικείμενη συνεδρίαση του Στρατηγικού Διαλόγου αποκτά έτσι βαρύνουσα σημασία, αφού αναμένεται να αναδείξει τις αντιθέσεις αλλά και τις πιθανές συγκλίσεις σε μια περίοδο όπου η ισορροπία ανάμεσα στην πράσινη ατζέντα και τη βιομηχανική πολιτική είναι πιο κρίσιμη από ποτέ.
Σύμφωνα με το Topspeed.gr στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου IAA Mobility, οι κατασκευαστές επιβατικών αυτοκινήτων και επαγγελματικών οχημάτων που συμμετέχουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), επανέλαβαν τα βασικά τους μηνύματα ενόψει του Στρατηγικού Διαλόγου για το Μέλλον της Αυτοκινητοβιομηχανίας με την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen, στις 12 Σεπτεμβρίου στις Βρυξέλλες.
Το μήνυμα στις Βρυξέλλες
Η Γενική Διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries, δήλωσε: «Η συνάντηση της 12ης Σεπτεμβρίου θα πρέπει να σηκώσει αυλαία για μια πρακτική, πιο ευέλικτη και τεχνολογικά ουδέτερη πολιτική προσέγγιση όσον αφορά την αποκλιμάκωση των εκπομπών CO2 στον οδικό τομέα, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι του Παρισιού για το κλίμα. Η αυστηρή ρύθμιση CO2 για επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα πρέπει να προσαρμοστεί στην πραγματικότητα. Η επιτυχία σημαίνει ότι πρέπει να υλοποιηθούν όλες οι βασικές προτεραιότητες της ΕΕ: οικονομική ασφάλεια, βιομηχανική ανταγωνιστικότητα και ένα υποστηρικτικό πλαίσιο που να καθιστά τα οχήματα μηδενικών εκπομπών την ξεκάθαρη επιλογή για πολίτες και επιχειρήσεις σε όλους τους τομείς. Δεν μπορεί να υπάρξει το ένα χωρίς το άλλο».
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι δεσμευμένη και έχει επενδύσει σημαντικά στη μεταμόρφωση αυτή, με πλήθος νέων μοντέλων οχημάτων που έχουν ήδη κυκλοφορήσει. Ωστόσο, με το μερίδιο αγοράς νέων ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ να φτάνει το 15,6%, οι απαραίτητες συνθήκες, όπως η υποδομή φόρτισης και τα κίνητρα αγοράς, πρέπει να βελτιωθούν επειγόντως, ώστε η αγορά να πλησιάσει τους στόχους που ορίζει η νομοθεσία της ΕΕ. Η κατάσταση στην αγορά επαγγελματικών οχημάτων, με μερίδιο ηλεκτρικών στο 8,5%, είναι ακόμη πιο κρίσιμη και χρειάζεται ειδική προσοχή. Είναι σαφές ότι χρειαζόμαστε τρεις ξεχωριστές «λεωφόρους» —και κατάλληλες πολιτικές για καθεμία— για επιβατικά, επαγγελματικά και βαρέα οχήματα.
Το τρέχον εμπορικό και οικονομικό πλαίσιο υπογραμμίζει επιπλέον ότι η επίτευξη των στόχων CO2 της ΕΕ δεν μπορεί να διαχωριστεί από την ενίσχυση της βιομηχανικής ανταγωνιστικότητας και ανθεκτικότητας. Η Ευρώπη παραμένει εξαρτημένη από ασιατικούς κατασκευαστές για την αλυσίδα αξίας των μπαταριών και αντιμετωπίζει υψηλότερες τιμές ενέργειας και κανονιστικά κόστη σε σχέση με άλλες περιοχές, γεγονός που περιορίζει την ανταγωνιστικότητα. Η βιομηχανική και αγοραία προοπτική για τεχνολογίες που επιταχύνουν τη μετάβαση πρέπει να επανεισαχθεί, ενώ θα πρέπει να δοθεί ειδική αναγνώριση στην παραγωγή μικρών και αποδοτικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Τα μέλη της ACEA ανυπομονούν να συμμετάσχουν στον διάλογο της Παρασκευής που θα ασχοληθεί με αυτά τα στρατηγικά θέματα, καθώς οι αποφάσεις που θα ληφθούν τώρα θα διαμορφώσουν όχι μόνο την πορεία μείωσης των εκπομπών CO2 των οδικών μεταφορών στην ΕΕ, αλλά και την οικονομική ασφάλεια και κοινωνική συνοχή για δεκαετίες.
Την περασμένη εβδομάδα, το Διοικητικό Συμβούλιο Επαγγελματικών Οχημάτων της ACEA επανέλαβε την έκκλησή του για καίρια επιτάχυνση των συνθηκών που καθιστούν εφικτή την επίτευξη των στόχων του 2030 για αυτό το τμήμα της αγοράς.