Στον ΣΥΡΙΖΑ του Στέφανου Κασσελάκη δεν έχουν βάλει μυαλό. Και μπορεί στο κείμενο θέσεων που εγκρίθηκε από την Κεντρική Επιτροπή και θα κατατεθεί στο συνέδριο να γίνεται κριτική στους χειρισμούς του Αλέξη Τσίπρα, εν τούτοις η αναφορά στους παράγοντες και τις συνθήκες που οδήγησαν στην πανωλεθρία των τελευταίων εθνικών εκλογών θυμίζει τα περί «παραπλανημένων» και «εξαγορασμένων» ψηφοφόρων.
Συγκεκριμένα, τα όσα καταγράφονται φέρνουν στον νου αυτά που προεκλογικά η Πόπη Τσαπανίδου και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ επιχείρησαν να θέσουν στο τραπέζι της συζήτησης κάνοντας λόγο είτε για παραπλανημένους ψηφοφόρους –δηλαδή για πολίτες που δεν καταλαβαίνουν και που είναι εύκολο να τους παρασύρει οποιοσδήποτε– είτε για εξαγορασμένους, οι οποίοι έσπευσαν να ψηφίσουν υπέρ της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι παράγοντες και συνθήκες που επέδρασαν στο εκλογικό αποτέλεσμα είναι:
-Η πανδημία που από τις αρχές του 2020 αξιοποιήθηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη και αποτέλεσε πολιτικό και κοινωνικό του «σύμμαχο» στις επιλογές της. Ο πολιτικός και κοινωνικός εγκλεισμός, η επιβολή της αντίληψης της «ατομικής ευθύνης», η απόγνωση και η τρομοκράτηση των πολιτών μπροστά στις θανατηφόρες συνέπειες της πανδημίας λειτούργησε ως ιδεολογικο-πολιτικός μηχανισμός νομιμοποίησης των επιλογών της.
-Η προπαγανδιστική επιχείρηση της κυβέρνησης που προώθησε δύο βασικά συνθήματα: «Όλοι είναι ίδιοι/τίποτα δεν μπορεί να αλλάξει με την πολιτική» και «η πορεία της χώρας είναι μονόδρομος/δεν υπάρχει εναλλακτική λύση» (ΤΙΝΑ), επιδιώκοντας να ουδετεροποιήσει το περιεχόμενο της στρατηγικής μορφής σύγκρουσης μεταξύ Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.
-Το κυβερνητικό καθεστώς κατά την περίοδο 2019-2023 διέθεσε δεκάδες δισ. ευρώ, ένα τεράστιο χρηματικό ποσόν από το οποίο επωφελήθηκαν πρωταρχικά τα συστημικά καρτέλ και οι φίλα προσκείμενοι επιχειρηματίες. Πέραν αυτών όμως επιμέρους ροή του χρήματος κατευθύνθηκε σε ενδιάμεσες επαγγελματικές κατηγορίες και εργασιακές δραστηριότητες με αποτέλεσμα να επωφεληθούν επάλληλοι κύκλοι συμφερόντων.
-Σε αυτήν την κεντρικά κατευθυνόμενη επιχείρηση εξαγοράς οικονομικών φορέων και επιμέρους συμφερόντων θα πρέπει να προσθέσουμε το πανίσχυρο δίκτυο πελατειακών σχέσεων που δρα εδώ και χρόνια στο επίπεδο των ενδιάμεσων θεσμών και φορέων (Τοπική Αυτοδιοίκηση, Επιμελητήρια, επαγγελματικές οργανώσεις, σωματεία, ελεγχόμενοι από την κυβέρνηση της Ν.Δ.). Ιδιαίτερα κατά την προεκλογική περίοδο οι στοχευμένες παροχές προς ειδικές ομάδες συμπλήρωσαν το δίκτυο των πελατειακών σχέσεων και της εξαγοράς συνειδήσεων.
Όλες αυτές οι κυβερνητικές πολιτικές έδωσαν την εικόνα μιας ισχυρής παρεμβατικής εξουσίας που μπορούσε να επηρεάζει τις ζωές των πολιτών παρά τα μεγάλα λάθη της.
Καταλήγει δε υποστηρίζοντας ότι «η ΝΔ κατάφερε να επιβάλει τη δική της ατζέντα στην προεκλογική αντιπαράθεση: την ατζέντα του φόβου. Και να υποστηρίξει με αυτόν τον τρόπο –στο δίπολο σταθερότητα, από τη μια, αλλαγή, από την άλλη– ως πλειοψηφική την τάση του δικού της αφηγήματος αξιοποιώντας και δικά μας λάθη».
Με απλά λόγια, για τον ΣΥΡΙΖΑ οι πολίτες παραπλανήθηκαν και εξαγοράστηκαν. Αυτό πιστεύουν ακόμη και σήμερα. Την ώρα δηλαδή που υποτίθεται ότι με μια νέα ηγεσία επιχειρείται φυγή προς τα εμπρός, η οποία για να επιτευχθεί χρειάζεται, όπως τα στελέχη της αναφέρουν, βαθιά αυτοκριτική.
Μόνο που όταν θεωρείς τους πολίτες-ψηφοφόρους άβουλους και έτοιμους να δώσουν την ψήφο τους έναντι ανταλλαγμάτων οικονομικού περιεχόμενου καταλήγεις να φτάνεις –δημοσκοπικά σε αυτήν τη φάση– σε ποσοστά που μπορεί να είναι στο τέλος της ημέρας ακόμη και μονοψήφια.