Η υπουργός παιδείας Σοφία Ζαχαράκη μίλησε για «διαρκή προσπάθεια πλήρους και ισότιμης ένταξης όλων των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία», ενώ από πλευράς ΕΣΑμεΑ ο πρόεδρος Γιάννης Βαρδακαστάνης τόνισε πως «παρά τις θετικές κινήσεις, εξακολουθεί να απουσιάζει μια συγκροτημένη στρατηγική για ένα πραγματικά συμπεριληπτικό εκπαιδευτικό σύστημα».
Οι αριθμοί της ειδικής αγωγής για τη σχολική χρονιά 2025-26
Ίδρυση 3.448 τμημάτων ένταξης
Για «το μεγαλύτερο πρόγραμμα ίδρυσης τμημάτων ένταξης στην ιστορία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος» κάνουν λόγο πηγές του Υπουργείου Παιδείας, με τη δημιουργία 3.448 νέων ΤΕ σε σχολεία όλης της χώρας.
Η ποσοστιαία αύξηση των ΤΕ αγγίζει το 89,6%, ενώ στα γενικά λύκεια και επαγγελματικά λύκεια (ΕΠΑΛ) φτάνει στο +600% και +750% αντίστοιχα.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως η ίδρυση των ΤΕ αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη στελέχωση με μόνιμο προσωπικό ειδικής αγωγής.
Σύμφωνα με τη νομοθετική πρωτοβουλία του Ιουλίου, θεσπίστηκαν νέες προβλέψεις:
- Τοποθέτηση δεύτερου εκπαιδευτικού σε νηπιαγωγεία με πάνω από 60 μαθητές.
- Μείωση του αριθμού μαθητών για την τοποθέτηση δεύτερου εκπαιδευτικού ΤΕ σε δημοτικά.
- Δυνατότητα τοποθέτησης εκπαιδευτικού φυσικών επιστημών σε ΤΕ.
- Πρώτη φορά τοποθέτηση εκπαιδευτικού ΕΑΕ σε ΕΠΑΛ για υποστήριξη εργαστηριακών μαθημάτων.
- Επέκταση της υποστήριξης ΕΑΕ στο ολοήμερο πρόγραμμα της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Βελτίωση λειτουργίας των ΚΕΔΑΣΥ
Για το 2025, το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε σειρά ενεργειών για τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ):
- Σύσταση 700 νέων οργανικών θέσεων στα 71 ΚΕΔΑΣΥ, φτάνοντας συνολικά τις 1.723.
- 1.200 νέες θέσεις (600 ψυχολόγοι και 600 κοινωνικοί λειτουργοί) στις Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης (ΕΔΥ).
- Μόνιμοι διορισμοί για πρώτη φορά σε ΚΕΔΑΣΥ και σε ΕΔΥ – ΣΔΕΥ (520 ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί).
Παράλληλα, είναι σε εξέλιξη:
- Η προμήθεια 9 σύγχρονων αξιολογικών εργαλείων για όλες τις ειδικότητες.
- Η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας για ηλεκτρονικό φάκελο μαθητή και κοινά κριτήρια αξιολόγησης.
- Η παράδοση 2.000 φορητών υπολογιστών και εξοπλισμού στα ΚΕΔΑΣΥ.
Τα ΚΕΔΑΣΥ, όπως υπενθυμίζεται, παρέχουν υποστήριξη σε μαθητές με μαθησιακές, συναισθηματικές ή άλλες δυσκολίες και ενισχύουν τη συνεργασία σχολείων, γονέων και ειδικών επιστημόνων.
Περισσότερες προσλήψεις μονίμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου, τη φετινή χρονιά έγιναν 3.172 περισσότερες προσλήψεις σε σχέση με πέρυσι.
- Μόνιμοι διορισμοί ΕΑΕ: 3.196 (έναντι 998 πέρυσι).
- 2.208 επιπλέον μόνιμοι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ και 487 περισσότεροι αναπληρωτές για ΣΜΕΑΕ και ΤΕ.
- 477 επιπλέον προσλήψεις στην παράλληλη στήριξη (ΠΣ).
Επιπλέον, υπήρξαν 1.175 περισσότερες προσλήψεις ΕΕΠ και ΕΒΠ, με τη μεγαλύτερη αύξηση να αφορά σχολικούς νοσηλευτές και ειδικό βοηθητικό προσωπικό, που από 3.151 έφτασαν τους 4.436.
Για την Παράλληλη Στήριξη, έχουν πραγματοποιηθεί 13.611 προσλήψεις αναπληρωτών, έναντι 13.314 πέρυσι, ενώ η δεύτερη φάση προσλήψεων έγινε νωρίτερα (25 Σεπτεμβρίου 2025) σε σχέση με 7 Οκτωβρίου 2024.
Ίδρυση 8 νέων ειδικών σχολείων
Κατά το 2025-26, ιδρύθηκαν 8 νέες Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ), καθώς και 2 νέοι τομείς και 6 νέες ειδικότητες στα ΕΝΕΕΓΥΛ (Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια Λύκεια).
Σύμφωνα με τα δεδομένα του υπουργείου, στους 15.468 μαθητές που φοιτούν σε ΣΜΕΑΕ αντιστοιχούν 9.613 μέλη προσωπικού:
εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, σχολικοί νοσηλευτές, φυσιοθεραπευτές, επαγγελματικοί σύμβουλοι και ειδικό βοηθητικό προσωπικό.
Έμφαση δίνεται στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ώστε να είναι εφικτή η έγκαιρη παρέμβαση.
Ζαχαράκη: «Διαρκής αγώνας για την ισότιμη ένταξη όλων των παιδιών»
Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:«Το Υπουργείο Παιδείας έχει ως πρώτιστο καθήκον το συμφέρον όλων των μαθητών, ειδικά εκείνων με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η ευθύνη μας απέναντί τους πολλαπλασιάζεται».
Ανακοίνωσε επίσης προθέσεις για βελτιωτικές αλλαγές στην παράλληλη στήριξη, την οποία χαρακτήρισε «σημαντικό ενταξιακό θεσμό», καθώς «το θεσμικό πλαίσιο παραμένει αμετάβλητο επί 17 έτη».«Δεν είμαστε ικανοποιημένοι ακόμη. Είναι ένας διαρκής αγώνας για να πετύχουμε την πλήρη και ισότιμη ένταξη όλων των παιδιών στην εκπαίδευση», υπογράμμισε.
Βαρδακαστάνης: «Η χώρα χρειάζεται σαφή απόφαση για το μοντέλο εκπαίδευσης των μαθητών με αναπηρία»
Ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ, Γιάννης Βαρδακαστάνης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, επεσήμανε ότι παρά τις βελτιώσεις, παραμένουν προβλήματα στη στελέχωση, τις υποδομές και τις μετακινήσεις των μαθητών. «Οι παρεμβάσεις λύνουν διαδικαστικά ζητήματα, αλλά απουσιάζει μια καθαρή εκπαιδευτική στόχευση προς τη συμπερίληψη», ανέφερε. Ζήτησε να μοριοδοτούνται ειδικές γνώσεις, όπως η νοηματική γλώσσα και η γραφή Braille, στις προσλήψεις εκπαιδευτικών. Επίσης, επεσήμανε πως η αύξηση των τμημάτων ένταξης πρέπει να συνοδεύεται από επιστημονική αξιολόγηση για την αποτελεσματικότητά τους.
Τέλος, τόνισε ότι απαιτείται μια σοβαρή μεταρρύθμιση που θα καθορίσει «ποιο θα είναι το σχολείο του μέλλοντος», τόσο στη γενική όσο και στην ειδική εκπαίδευση, με στόχο τη συγκροτημένη μετάβαση σε ένα πραγματικά συμπεριληπτικό εκπαιδευτικό σύστημα.