Τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού προσωπικού και τη βελτίωση του προγραμματισμού των σχολικών αναγκών παρουσίασε η υπουργός Σοφία Ζαχαράκη, ανακοινώνοντας την πρόσληψη περίπου 8.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών καθώς και τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την καταγραφή και πρόβλεψη των εκπαιδευτικών κενών έως τον Μάρτιο του 2026.

Όπως δήλωσε η υπουργός, η προετοιμασία για τη νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε έγκαιρα, από τον Μάρτιο του 2025, προκειμένου να υπάρχει πλήρης εικόνα και προγραμματισμός για τους διορισμούς και τις προσλήψεις σε όλη την εκπαίδευση.

«Φέτος, τον Αύγουστο, διορίστηκαν 10.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί στις δύο φάσεις, ενώ προχώρησαν και οι 37.000 προσλήψεις αναπληρωτών. Ακολουθεί τώρα η τρίτη φάση, με περίπου 8.000 ακόμη προσλήψεις στα σχολεία. Το στοίχημα είναι να καλύπτουμε τα κενά, αλλά και να αφήσουμε μια παρακαταθήκη προγραμματισμού, διαφάνειας και ποιότητας στην εκπαίδευση», ανέφερε χαρακτηριστικά η κα Ζαχαράκη, μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ.

Η υπουργός έκανε επίσης γνωστό ότι η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα “EDU-Plan”, που θα επιτρέπει την καταγραφή και πρόβλεψη των εκπαιδευτικών αναγκών σε πραγματικό χρόνο, αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2026. 

«Η πλατφόρμα θα λαμβάνει υπόψη οργανικότητες, λειτουργικές ανάγκες, δημογραφικά δεδομένα, καθώς και τα χαρακτηριστικά μικρών και μεγάλων σχολικών μονάδων. Στόχος είναι να έχουμε για πρώτη φορά μια ολοκληρωμένη εικόνα, ώστε να μπορούμε να προγραμματίζουμε εγκαίρως και με ακρίβεια», υπογράμμισε η Υπουργός.

Αναφερόμενη στην κάλυψη των δυσπρόσιτων περιοχών με εκπαιδευτικούς, η Υπουργός υπογράμμισε ότι από το 2019, όταν η ίδια ήταν Υφυπουργός Παιδείας, είχε θεσμοθετηθεί η διπλή μοριοδότηση για όσους υπηρετούν σε απομακρυσμένα σχολεία, ενώ ενισχύονται οι δράσεις για παροχή στέγασης στους εκπαιδευτικούς.

«Σε συνεργασία με Δήμους, ιδιώτες και τα Υπουργεία Εθνικής Άμυνας και Εσωτερικών, εξασφαλίζουμε λύσεις στέγασης με αξιοποίηση δημοτικών και στρατιωτικών κατοικιών, καθώς και μέσω φορολογικών κινήτρων για όσους νοικιάζουν κατοικίες σε αναπληρωτές», ανέφερε.

Παράλληλα, προχωρά και νέο επίδομα μετακίνησης και στέγασης, μέσω του Κοινωνικού Κλιματικού Ταμείου, ύψους έως και 150 ευρώ μηνιαίως για αναπληρωτές που υπηρετούν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους.

Αναφερόμενη στις σχολικές υποδομές, η Σοφία Ζαχαράκη επεσήμανε ότι η αναβάθμισή τους προχωρά με γρήγορους ρυθμούς, με την τοποθέτηση 2.900 νέων διαδραστικών πινάκων (πέραν των 36.000 που ήδη βρίσκονται στα σχολεία), την ανανέωση των σχολικών βιβλιοθηκών μέσω ΕΣΠΑ, καθώς και με την πρόσληψη 400 βιβλιοθηκονόμων για πρώτη φορά σε σχολεία.

«Θέλουμε σχολεία που εμπνέουν τα παιδιά να δημιουργούν, να καλλιεργούν τη φαντασία τους και να συνδυάζουν τον ψηφιακό τρόπο μάθησης με τη χειροτεχνία, η οποία αποκαλείται και η ευφυΐα των χεριών», ανέφερε.

Στη συνέντευξή της η Υπουργός ανακοίνωσε και την επέκταση του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου», που ήδη αλλάζει την εικόνα των σχολείων σε όλη την Ελλάδα.

«Ήδη 431 σχολεία έχουν ανακαινιστεί με παρεμβάσεις αισθητικής και λειτουργικής αναβάθμισης, ενώ ο στόχος είναι περισσότερα από 2.000 σχολεία μέχρι το 2028 να έχουν πλήρως αναβαθμιστεί. Με 100 εκατ. ευρώ ετησίως από τις τράπεζες και 50 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, η Κυβέρνηση εξασφαλίζει σταθερή χρηματοδότηση για έργα που αγγίζουν κάθε γωνιά της χώρας», δήλωσε η Σοφία Ζαχαράκη.

Η Υπουργός, απαντώντας στις αιτιάσεις για τη δημιουργία στα σχολεία γωνιάς χειροτεχνίας και δημιουργίας, εξήγησε ότι αποτελεί ουσιαστικό μέσο μάθησης που προάγει τη δημιουργικότητα και τις δεξιότητες ζωής, καθώς η χειροτεχνία ενεργοποιεί και ενισχύει τη μάθηση, αναπτύσσει τις δεξιότητες, καλλιεργεί την επιμονή και προάγει την ευεξία και την ψυχική ανθεκτικότητα.

Ταυτόχρονα, η Υπουργός αναφέρθηκε και στην έναρξη του πιλοτικού προγράμματος επιμόρφωσης εκπαιδευτικών στην αξιοποίηση του ChatGPT προς όφελος της διδασκαλίας, σε συνεργασία με την OpenAI και χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση.

«Δεν υπάρχει διαζευκτικό στην εκπαίδευση. Τον περασμένο Σεπτέμβριο, μαζί με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ανακοινώσαμε την εισαγωγή του προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης στα σχολεία. Σήμερα, βάζουμε και μια επιπλέον επιλογή για τα παιδιά — της δημιουργικής απασχόλησης. Πιστεύω σε μια «βεντάλια» εμπειριών για τα παιδιά. Πιστεύω σε μια τάξη που έχει μέσα και τον διαδραστικό πίνακα, και το 3D printer αλλά και τη γωνία με τις χειροτεχνίες και την πολιτιστική μας παράδοση. Στόχος μας είναι η ενίσχυση της δημιουργικής φαντασίας, της επιμονής και της παρατηρητικότητας των παιδιών», τόνισε χαρακτηριστικά η Σοφία Ζαχαράκη.

Εντωμεταξύ, σε συνεργασία με τον Πρωθυπουργό, τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο Παύλο Μαρινάκη και τα Πανεπιστήμια, το Υπουργείο εφαρμόζει σε 33 σχολεία πιλοτικό πρόγραμμα με στόχο την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας και της δεξιότητας στη γραπτή και προφορική έκφραση.

«Τα παιδιά θα μάθουν να διαβάζουν εφημερίδες, να αναζητούν πηγές και να συνθέτουν άρθρα. Είναι μια πρωτοβουλία που καλλιεργεί τη σκέψη, τη συγκέντρωση και τη δημιουργικότητα», δήλωσε η Υπουργός.

Ερωτηθείσα για τις διαγραφές των «αιώνιων» φοιτητών στα δημόσια Πανεπιστήμια, η Σοφία Ζαχαράκη τόνισε ότι «εφαρμόζεται πλέον οριστικά η ρύθμιση για τις διαγραφές φοιτητών που έχουν υπερβεί τον προβλεπόμενο χρόνο σπουδών, με ταυτόχρονη παροχή δεύτερης ευκαιρίας σε όσους βρίσκονται κοντά στην ολοκλήρωση του προγράμματός τους. Δώσαμε τη δυνατότητα σε όσους έχουν συγκεντρώσει τουλάχιστον το 70% των πιστωτικών μονάδων και έχουν εμφανιστεί ενεργοί τα τελευταία δύο χρόνια να συνεχίσουν τις σπουδές τους», δήλωσε, προσθέτοντας ότι 30.000 – 35.000 φοιτητές εκδήλωσαν ενδιαφέρον να ολοκληρώσουν το πτυχίο τους.

Όπως ανέφερε, εξαιρούνται πλήρως από τη διαδικασία τα άτομα με αναπηρία και οι ειδικές κατηγορίες φοιτητών, όπως μητέρες με ανήλικα τέκνα, εργαζόμενοι και αθλητές με αντικειμενικές δυσκολίες παρακολούθησης.

«Δεν μπορεί κάποιος να είναι εγγεγραμμένος επί 20 χρόνια και να μη συμμετέχει στη ζωή του Πανεπιστημίου. Θέλουμε ιδρύματα ζωντανά, δίκαια και λειτουργικά», σημείωσε.

Για τα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, μίλησε η Σοφία Ζαχαράκη τονίζοντας ότι η διαδικασία πιστοποίησης των πρώτων ιδρυμάτων εξελίσσεται με διαφάνεια και αξιοκρατία, υπό την εποπτεία της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ).

«Κατατέθηκαν 12 αιτήσεις και εγκρίθηκαν 4 ιδρύματα. Αυτή τη στιγμή ολοκληρώνεται η πιστοποίηση των προγραμμάτων τους και μέσα στις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθούν οι τελικές εγκρίσεις, μεταξύ αυτών και των τριών Νομικών Σχολών», ανέφερε.

Η Υπουργός διευκρίνισε επίσης ότι τηρείται η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) για όλους τους υποψήφιους, διασφαλίζοντας την ποιότητα των σπουδών.

«Οι σχολές αυτές θα λειτουργούν με υψηλά ακαδημαϊκά κριτήρια και θα αποτελέσουν μοχλό επιστροφής Ελλήνων επιστημόνων από το εξωτερικό», υπογράμμισε.

Στη συνέντευξή της η Σοφία Ζαχαράκη υπογράμμισε χαρακτηριστικά ότι η χώρα μας διαθέτει όλες τις προϋποθέσεις για να εξελιχθεί σε περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης, με συνδυασμό δημόσιων και μη κρατικών ιδρυμάτων, ξενόγλωσσων προγραμμάτων και συνεργασιών με πανεπιστήμια του εξωτερικού.

«Το Πανεπιστήμιο δεν είναι απλώς χώρος γνώσης, αλλά ζωντανός οργανισμός που πρέπει να λειτουργεί με συνέπεια, ασφάλεια και όραμα. Θέλουμε να δώσουμε στα παιδιά μας επιλογές, να τα εμπνεύσουμε να ολοκληρώνουν τις σπουδές τους και να μείνουν στη χώρα μας», κατέληξε.