Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να υποβληθεί στον ανακριτή της υπόθεσης των Τεμπών το πόρισμα του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου για τα αίτια της έκρηξης και της φωτιάς, μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων την αποφράδα- νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023. Την ειδική πραγματογνωμοσύνη παρήγγειλε προ μηνών ο εφέτης ειδικός ανακριτής που χειρίζεται την υπόθεση, Σωτήρης Μπακαΐμης και την ετοιμάζει ο καθηγητής του τμήματος Χημικών Μηχανικών του Πολυτεχνείου, Δημήτρης Καρώνης.
Το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων αναμένεται να «φωτίσει» την υπόθεση παρέχοντας στοιχεία υπό ποιες συνθήκες δημιουργήθηκε η έκρηξη και η φωτιά στα πρώτα βαγόνια των δύο αμαξοστοιχιών που συγκρούστηκαν μετωπικά. Μέσα σε αυτό θα περιέχεται και το περιεχόμενο των αναλύσεων του Γενικού Χημείου του Κράτους, από τα δείγματα που ελήφθησαν από το χώμα και τα αντικείμενα που βρίσκονταν στον περιβάλλοντα χώρο του δυστυχήματος και στη συνέχεια μεταφέρθηκαν σε ιδιωτικό περιφραγμένο χώρο.
Οι απαντήσεις που αναμένονται είναι για το κατά πόσον στον χώρο του δυστυχήματος απελευθερώθηκαν και εντοπίστηκαν έλαια σιλικόνης από τη σύγκρουση των δύο μηχανών των τρένων. Αλλά και κατά πόσον η τυχόν ύπαρξη ελαίων σιλικόνης στο έδαφος δικαιολογεί τη μεγάλη έκρηξη που προκλήθηκε στιγμιαία.
Το περιεχόμενο του πορίσματος θα καθορίσει τις εξελίξεις αναφορικά με τον χρόνο περαίωσης της επί σχεδόν δύο έτη ανακριτικής διαδικασίας, ώστε να εισαχθεί η υπόθεση στο δικαστήριο, που ζητεί επιτακτικά σύσσωμη η ελληνική κοινωνία.
Οι ανακρίσεις συνεχίζονται
Βεβαίως, ο κ. Μπακαΐμης δεν έχει τελειώσει με τη λήψη απολογιών των κατηγορουμένων, ούτε με την απόδοση ευθυνών σε βάρος εμπλεκομένων προσώπων. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Μανιφέστο», υπάλληλος του υπουργείου Μεταφορών έχει λάβει προθεσμία να απολογηθεί ως το τέλος αυτής της εβδομάδας σχετικά με το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας συγκοινωνιών διά παραλείψεως.
Αμέσως μετά ακολουθεί συνάδελφός της με το ίδιο κατηγορητήριο. Είναι η 42η και ο 43ος στη σειρά κατηγορούμενοι στη δικογραφία αντίστοιχα. Ενώ ο ανακριτικός λειτουργός είναι έτοιμος να ετοιμάσει κατηγορητήρια και για τρία ακόμη στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, που εργάζονται στην Υπηρεσία Μεταφορών και τη διεύθυνση Υποδομών αντίστοιχα.
Αν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες προερχόμενες από ανώτατες δικαστικές πηγές, σημαίνει ότι απαιτείται τουλάχιστον ένας μήνας ακόμη για τη λήψη εξηγήσεων, ώστε να κλείσει η τεράστια δικογραφία, αν στο μεταξύ δεν προκύψουν άλλες εκκρεμότητες και άλλα αιτήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα δύο σχεδόν χρόνια που διαρκεί αυτή η ανακριτική διαδικασία, μόνο από την πλευρά των συγγενών των θυμάτων έχουν υποβληθεί εκατοντάδες αιτήματα προς τον ανακριτή, περίπου 300, με τον κ. Μπακαΐμη να ικανοποιεί τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών, παραγγέλνοντας έρευνες και νέες πραγματογνωμοσύνες. Αλλά και στην περίπτωση των απορριπτικών ανακριτικών διατάξεων, οι συγγενείς για πλείστα εξ αυτών ζητήματα προσέφυγαν στο Συμβούλιο Εφετών, προκειμένου να τα ικανοποιήσουν.
Αυτή η διαδικασία απαίτησε πολύ περισσότερο χρόνο για τη συγκέντρωση όλου του αποδεικτικού υλικού, ώστε να μπορέσει ο έμπειρος δικαστικός λειτουργός να αποφανθεί επί των αιτιών της φονικής σύγκρουσης και τον επιμερισμό των ευθυνών για ενέργειες που έλαβαν χώρα πριν και μετά το δυστύχημα.
Οπτικοακουστικό υλικό
Πάντως, το τελευταίο κρίσιμο στοιχείο που υπεβλήθη στο ανακριτικό γραφείο φέρεται να είναι οι συνομιλίες μεταξύ σταθμαρχών και μηχανοδηγών των μοιραίων αμαξοστοιχιών, τις οποίες ο κ. Μπακαΐμης θα αντιπαραβάλλει με τις συνομιλίες από το καταγραφικό στον κεντρικό σταθμό του ΟΣΕ στη Λάρισα, σε μια προσπάθεια να αντλήσει χρήσιμα στοιχεία για το τι διημείφθη μεταξύ των πρωταγωνιστών της τραγωδίας και από ποιο χρονικό σημείο ξεκίνησε το ντόμινο λανθασμένων χειρισμών που επέφερε την τραγωδία.
Στον εφέτη ειδικό ανακριτή έχουν σταλεί και τα 15 cd από τη στιγμή της φόρτωσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503 στη Θεσσαλονίκη, τα οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι μη αξιοποιήσιμα, καθώς όταν ελήφθησαν είχαν ήδη εκατοντάδες ώρες υλικού και δεν κατέστη εφικτή η ανάσυρση του επίμαχου, ούτε από τους Άγγλους εμπειρογνώμονες, όπου εστάλη, ούτε από τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Εργαστηρίων της ΕΛ.ΑΣ.
Στις αιτιάσεις περί ύπαρξης 13ου βαγονιού στην εμπορική αμαξοστοιχία με αδήλωτο παράνομο φορτίο, αναφέρθηκε ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης. «Έχω στα χέρια μου μια έρευνα από πέντε ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες από την πλευρά των συγγενών των θυμάτων και κατέληξαν ότι τέτοιο βαγόνι δεν υπήρξε ποτέ. Ακούω διάφορες φωνές το τελευταίο διάστημα να λένε πως μπορεί να μην υπήρχε τέτοιο βαγόνι, ωστόσο κάπου ανάμεσα στα βαγόνια κάτι θα υπήρχε. Στην Ελλάδα υπάρχει μόνο ένας άνθρωπος που έχει όλο το υλικό και δεν μπορεί να μιλήσει. Θα έρθει όμως η ώρα. Όταν ο εφέτης αυτός παραδώσει το υλικό και έρθει αυτό στην επιφάνεια λόγω του ότι θα πάμε στη δίκη, τότε όλοι θα δούνε ότι δεν υπάρχει κανένα, μα κανένα στοιχείο που να μην είναι εκεί μέσα», σημείωσε ο κ. Φλωρίδης επαναλαμβάνοντας ότι τελικός κριτής είναι ο ανακριτής και η Δικαιοσύνη.
Μάλιστα, όπως ανέφερε, γι’ αυτό ζητήθηκε από το Μετσόβιο Πολυτεχνείο η έκθεση, για να μη μείνουν αναπάντητα ερωτήματα στην κοινωνία και στις οικογένειες των νεκρών. «Ο ανακριτής είπε να το αναθέσει σε τρίτο άτομο, για να λυθεί αυτή η διχογνωμία. Και κάπως έτσι ανατέθηκε η νέα έρευνα στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Και ακριβώς επειδή η έρευνα του Πολυτεχνείου είναι ακόμα σε εξέλιξη και παράλληλα ο μόνος που έχει τα στοιχεία δεν μπορεί να μιλήσει, αναπτύσσεται –όχι από την πλευρά των συγγενών– μια συνωμοσιολογία. Για παράδειγμα, ο κ. Βελόπουλος. Αυτός έφερε στη δημόσια συζήτηση το 13ο βαγόνι. Οταν στριμώχτηκε και του είπαν πως δεν μπορεί να μην έμεινε έστω ένα υπόλειμμα αυτού του βαγονιού, τότε απάντησε πως εξαερώθηκε», ανέφερε δηκτικά για τον αρχηγό της Ελληνικής Λύσης, ο υπουργός Δικαιοσύνης.
Υποκρισία από τον ΣΥΡΙΖΑ
Τα «πυρά» του κ. Φλωρίδη συγκέντρωσε ο ΣΥΡΙΖΑ για τη μη ψήφιση διάταξης, με την οποία «λύνονταν» τα χέρια του ανακριτή να προχωρήσει την έρευνα. Πρόκειται για την προσθήκη στο άρθρο 291 του Ποινικού Κώδικα μιας επιπλέον παραγράφου με την οποία επιτρέπεται η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών στις περιπτώσεις επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς, πλοίων και αεροσκαφών, που μέχρι τότε δεν ίσχυε. Το πέρασε το υπουργείο Δικαιοσύνης από τη Βουλή με κατεπείγοντα χαρακτήρα, τον Ιούλιο του 2023, για να διευκολυνθεί το ανακριτικό έργο στην περίπτωση των Τεμπών, αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ, αξιωματική αντιπολίτευση τότε, δεν το ψήφισε!
«Αυτή τη διάταξη, με την οποία ο ανακριτής ζητούσε να ακούσει τις άλλες συνομιλίες και του την παρείχε η κυβέρνηση με διάταξη, δεν την ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ, επικαλούμενος ότι θα προσβληθούν ανθρώπινα δικαιώματα. Το λέω αυτό για να δείτε λίγο την υποκρισία των ημερών από το κόμμα αυτό όπου αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για να γίνει μια συζήτηση στη Βουλή, δικαίωμά τους, αλλά ας ξέρει ο κόσμος τι έχει γίνει», είπε σε υψηλούς τόνους ο Γιώργος Φλωρίδης από του βήματος της Βουλής, κάνοντας λόγο για υποκρισία της αντιπολίτευσης και εργαλειοποίηση της πολύνεκρης τραγωδίας.