Εως τα μέσα Φεβρουαρίου αναμένεται η ολοκλήρωση και η υποβολή δύο πολύ κρίσιμων πορισμάτων, που αναμένεται να βοηθήσουν το ανακριτικό έργο, ώστε να πέσει φως στις συνθήκες υπό τις οποίες έλαβε χώρα το συγκλονιστικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Το πρώτο πόρισμα αφορά στην έρευνα του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου, με επικεφαλής τον διαπρεπή ακαδημαϊκό του Τμήματος Χημικών Μηχανικών, Δημήτρη Καρώνη, μετά από παραγγελία του εφέτη ειδικού ανακριτή της υπόθεσης των Τεμπών, Σωτήρη Μπακαΐμη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το πόρισμα βαίνει προς ολοκλήρωση και αμέσως μετά θα διαβιβαστεί στο ανακριτικό γραφείο. Η εν λόγω τεχνική έκθεση αναμένεται με τεράστιο ενδιαφέρον καθώς θα απαντά στα κρίσιμα ερωτήματα που θέτει τόσο ο ανακριτής, όσο και οι οικογένειες των 57 θυμάτων, αναφορικά με τα αίτια της έκρηξης και της εκδήλωσης φωτιάς στα μπροστινά βαγόνια των δύο αμαξοστοιχιών.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι σε αυτό θα αναφέρεται ότι τα έλαια σιλικόνης, τα λάδια των μηχανών των τρένων δηλαδή, δεν μπορούν να προκαλέσουν έκρηξη και φωτιά. Ειδικότερα, ο κ. Καρώνης στο πόρισμά του, υιοθετώντας και τα ευρήματα του Γενικού Χημείου του Κράτους, φέρεται να αναφέρει ότι τα έλαια σιλικόνης μπορούν δευτερογενώς να προκαλέσουν φωτιά, δεν δύνανται όμως πρωτογενώς να προκαλέσουν την έκρηξη και την πυρόσφαιρα που διαπιστώθηκε ότι υπήρξε αμέσως μετά τη φονική σύγκρουση.
Στο ίδιο μήκος κύματος, αναμένεται να κινηθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, και το πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων. Πρόκειται για μια ανεξάρτητη Αρχή που συστάθηκε μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία και αυτεπάγγελτα διεξήγαγε δική της έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος. Και αυτή η έκθεση βρίσκεται σε τελικό στάδιο επεξεργασίας και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι εμπειρογνώμονες που απαρτίζουν την επιτροπή ταυτίζονται με το συμπέρασμα Καρώνη, καταλήγοντας στην κρίση ότι τα έλαια σιλικόνης δεν είναι εύφλεκτα υλικά και δεν είναι ικανά να προκαλέσουν έκρηξη. Χωρίς ωστόσο να μπορούν να υποδείξουν ποια ή ποιες ουσίες θα μπορούσαν να προκαλέσουν μια τέτοια έκρηξη, καθώς δεν έχουν τέτοια δεδομένα από την περιοχή του δυστυχήματος. Το εν λόγω πόρισμα δεν παραγγέλθηκε από τον ανακριτή κ. Μπακαΐμη, ωστόσο μετά την ολοκλήρωσή του και τη δημοσιοποίησή του ο δικαστικός λειτουργός έχει το δικαίωμα να το συμπεριλάβει στη δικογραφία του.
Ένα ολόκληρο δωμάτιο καταλαμβάνει στο δικαστικό μέγαρο Λάρισας η δικογραφία, σύμφωνα με πληροφορίες, χάρη στην άοκνη εργασία του έμπειρου δικαστικού λειτουργού, κ. Σωτήρη Μπακαΐμη, που αυτά τα δύο χρόνια έχει συλλέξει στοιχεία που αριθμούν δεκάδες χιλιάδες σελίδες και εκατοντάδες ηλεκτρονικά αρχεία.
Στα χέρια του ο κ. Μπακαΐμης έχει ήδη το πόρισμα των διορισμένων από την ανάκριση δικαστικών πραγματογνωμόνων, το οποίο εντοπίζει ως αίτια του δυστυχήματος την απουσία τηλεδιοίκησης, τους παντελώς λανθασμένους χειρισμούς του σταθμάρχη βάρδιας Β.Σ. καθώς και την έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ μηχανοδηγών και σταθμάρχη. Αναφορικά με τη φωτιά, οι εμπειρογνώμονες εντοπίζουν ποσότητα ελαίων σιλικόνης από τις μηχανές των τρένων που σε συνδυασμό με την υψηλή ηλεκτρική τάση που αναπτύχθηκε από τη σύγκρουση θα μπορούσε να οδηγήσει σε έκρηξη και εκδήλωση πυρκαγιάς επακόλουθα.
Όλα τα υπόλοιπα πορίσματα για τη φωτιά προέρχονται από τεχνικούς συμβούλους οικογενειών θυμάτων, τα οποία και καταλήγουν σε διαφορετικά αποτελέσματα. Περίπου πέντε τέτοιες εκθέσεις έχει υποβάλει στον ανακριτή ο πραγματογνώμονας του Συλλόγου Συγγενών Θυμάτων Τεμπών, Βασίλης Κοκοτσάκης, με πιο πρόσφατη την τεχνική έκθεση των 32 σελίδων, στην οποία περιλαμβάνεται νέο βίντεο της σύγκρουσης και ηχητικές μαρτυρίες από επιβάτες μετά από αυτή.
Σύμφωνα με τον κ. Κοκοτσάκη, το υλικό που προσκομίζει και η επεξεργασία αυτού αποδεικνύουν ότι οι 30 από τους 57 νεκρούς επιβίωσαν από τη σύγκρουση και πέθαναν μέσα στα επόμενα δύο με δυόμισι λεπτά από τη φωτιά που εκδηλώθηκε. Ο πυροσβέστης-εμπειρογνώμονας υποστηρίζει ότι η εμπορική αμαξοστοιχία, με κατεύθυνση από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα, μετέφερε φορτίο αποτελούμενο από χημικές ουσίες που έχουν σχέση με αρωματικούς υδρογονάνθρακες.
Το πόρισμα της ΕΔΑΠΟ
Πριν από έναν χρόνο κατέθεσαν στην ανάκριση το πόρισμά τους τα μέλη της επιτροπής διερεύνησης ανεξαρτήτων πραγματογνωμόνων οικογενειών. Σε αυτό καταγράφονται τα κενά ασφαλείας του σιδηροδρόμου, τα ανθρώπινα λάθη και οι παραλείψεις που οδήγησαν στην τραγωδία.
Μεταξύ άλλων, η ΕΔΑΠΟ σημειώνει ότι η μοιραία σύγκρουση δεν θα είχε συμβεί αν λειτουργούσε η φωτοσήμανση. Ενώ κάνει ειδική αναφορά στην καθυστερημένη κατά 29 ημέρες δειγματοληψία στον χώρο φύλαξης των βαγονιών και στον χώρο σύγκρουσης των τρένων. Σε εκείνο το πόρισμα διατυπώνεται η αμφιβολία για την προέλευση της φωτιάς από τα λάδια στους μετασχηματιστές της μηχανής (έλαια σιλικόνης) και εκφράζεται η πεποίθηση ότι χωρίς τη φωτιά θα υπήρχαν πέντε λιγότεροι νεκροί.
Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο έχει εντωμεταξύ επεξεργαστεί και καταθέσει στον κ. Μπακαΐμη ένα δεύτερο πόρισμα, από άλλη ομάδα επιστημόνων, που αφορά τις επικοινωνίες μεταξύ σταθμαρχών, μηχανοδηγών και λοιπών εργαζομένων στα σταθμαρχεία διέλευσης των μοιραίων αμαξοστοιχιών. Το περιεχόμενο αυτού του πορίσματος θα αντιπαραβάλει με το καταγραφικό από τον κεντρικό σταθμό του ΟΣΕ στη Λάρισα, ο κ. Μπακαΐμης, προκειμένου να βγάλει τα συμπεράσματά του για το τι πραγματικά διημείφθη μεταξύ όλων των εμπλεκομένων τόσο πριν όσο και μετά το δυστύχημα.
Το αίτημα Αγοραστού
Στο Συμβούλιο Εφετών Λάρισας παραμένει το αίτημα που υπέβαλε ο πρώην περιφερειάρχης Θεσσαλίας, Κωνσταντίνος Αγοραστός, κατηγορούμενος στην υπόθεση για παράβαση καθήκοντος, για τον διαχωρισμό της δικογραφίας που αφορά το «μπάζωμα» του χώρου του δυστυχήματος.
Γι’ αυτό το σκέλος της υπόθεσης κατηγορούνται επτά άνθρωποι μαζί με τον κ. Αγοραστό, όλοι για το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος. Πρόκειται για τον γενικό γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, Βασίλη Παπαγεωργίου, τέσσερα στελέχη της Πυροσβεστικής και ένα της Αστυνομίας.
Ο κ. Αγοραστός ζήτησε να διαχωριστεί αυτό το σκέλος της δικογραφίας από την κύρια ποινική έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος, για να μην παραγραφούν τα αδικήματα που λόγω του ότι είναι πλημμελήματα έχουν μικρότερο όριο παραγραφής. Το πρώτο αίτημα είχε υποβληθεί από τον κ. Αγοραστό την περασμένη άνοιξη και απορρίφθηκε από τις δικαστικές αρχές, ωστόσο ο πρώην περιφερειάρχης Θεσσαλίας επανήλθε με δεύτερο αίτημα και αυτήν τη φορά έχει, σύμφωνα με πληροφορίες, τη θετική εισήγηση του ανακριτή της υπόθεσης.