Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να στηρίξει το σχέδιο εξυγίανσης των ΕΛΤΑ δεδομένου ότι είναι ίσως η τελευταία λύση για την επιβίωση της επιχείρησης που συσσωρεύει χρέη εκατομμυρίων ευρώ σχεδόν από το 2010. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως και η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είχε προβεί στην αναζήτηση ιδιώτη για πώληση –όπως έλεγε ο τότε υπουργός Οικονομικών– ποσοστού της επιχείρησης.

Η απελευθέρωση της αγοράς του 2013 κατέστησε απαγορευτική τη χρηματοδότηση των ΕΛΤΑ από το κράτος, που στην αντίθετη περίπτωση θα είχε κατηγορηθεί για μη συμβατή ενίσχυση της επιχείρησης. Οι όποιες παρεμβάσεις έγιναν με τη σύμφωνη γνώμη στο πλαίσιο μιας εξυγίανσης που όμως δεν κατέστη εφικτή στα χρόνια που πέρασαν.

Η μεταφορά των ΕΛΤΑ στο Υπερταμείο το 2018 από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με πρωθυπουργό τον Αλέξη Τσίπρα έβαλε τέλος στις σχέσεις της επιχείρησης με το κράτος ως προς τη διαχείριση και τη διοίκησή της. Το Υπερταμείο δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της συμφωνίας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την παραχώρηση για 99 χρόνια δημόσιας περιουσίας προς αξιοποίηση χωρίς να αποκλείει την ιδιωτικοποίηση.

Η ηγεσία του Υπερταμείου επιλέγεται με διαδικασίες στις οποίες εμπλέκονται και οι παλιοί γνώριμοι της Ελλάδας που έγιναν γνωστοί ως... δανειστές, αφού ουσιαστικά η ίδρυσή του αποτέλεσε μια εγγύηση για την εφαρμογή των όρων και των προϋποθέσεων του τρίτου μνημονίου.

Αυτά για να γίνεται πιο κατανοητή η διαδικασία που ακολουθήθηκε από την πρώην –πλέον– διοίκηση των ΕΛΤΑ αναφορικά με το σχέδιο για το κλείσιμο 204 καταστημάτων και την επικοινωνιακή διαχείριση της σχετικής απόφασης με την έννοια της διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες και κυρίως της ενημέρωσης των πολιτών στο σύνολό τους.

Η διοίκηση των ΕΛΤΑ, ναι μεν είχε ενημερώσει για το σχέδιο εξυγίανσης που η κυβέρνηση είχε δει θετικά, εν τούτοις έσπευσε να ανακοινώσει εν μια νυκτί το κλείσιμο καταστημάτων πριν προβεί σε διαβούλευση, πριν ενημερώσει τους κατοίκους των περιοχών πώς θα εξυπηρετούνται και με ποιον τρόπο δεν θα μείνει κανείς πολίτης χωρίς τη δυνατότητα χρήσης των υπηρεσιών από την επιχείρηση.

Και αυτό παρά το γεγονός ότι τα ΕΛΤΑ χρηματοδοτούνται από το κράτος για την παροχή των λεγόμενων καθολικών υπηρεσιών, κάτι που έπρεπε να μεταφερθεί και στον τελευταίο κάτοικο αυτής της χώρας. Έπρεπε όμως να μεταφερθεί και στο πολιτικό προσωπικό. Ειδικά στους βουλευτές, που είναι και οι εκπρόσωποι των πολιτών που ζουν στις περιφέρειές του.

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η κυβέρνηση χαρακτήρισε λογικές τις αντιδράσεις που υπήρξαν. Όπως είπε και ο Παύλος Μαρινάκης, οι βουλευτές εκπροσωπούν τους πολίτες στη Βουλή και στο κόμμα, όχι το Κοινοβούλιο στους πολίτες. Μπορεί να υπήρξαν υψηλοί τόνοι, μπορεί ο πρώην πλέον διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ να τους επικαλέστηκε στην επιστολή της παραίτησής του, είχαν όμως βάση.

Το πρόβλημα δημιουργήθηκε επειδή η διοίκηση των ΕΛΤΑ έβαλε, όπως τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, το κάρο μπροστά από το άλογο. Στην ουσία, όμως, τα δεδομένα είναι άλλα. Τα ΕΛΤΑ πρέπει να εξυγιανθούν, τα μέτρα πρέπει να ληφθούν, αλλά με τον βασικό όρο της εξυπηρέτησης και των πολιτών που ζουν στο πλέον ακριτικό σημείο της χώρας.

* Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση του «Μανιφέστο»