Συνέντευξη τύπου έδωσε ο πρέσβης της Κίνας στην Αθήνα Σιάο  Τζουντσενγκ ,με θέμα τον «Ωκεανό καθώς η χώρα μας θα φιλοξενίσει μεταξύ 16 έως τις 17 Απριλίου, το 9ο συνέδριο «Our Ocean», μια μεγάλη εκδήλωση για τις παγκόσμιες θαλάσσιες υποθέσεις. Με κεντικό σκοπό την ανταλλαγή γνώσεων και την συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Κίνας, όπως ανέφερε ο πρέσβης , ο «Ωκεανός» είναι μια φυσική πλατφόρμα για την ανταλλαγή και αμοιβαία μάθηση διαφορετικών πολιτισμών. Αποτελεί επίσης το αποκορύφωμα της αμοιβαίας και επωφελούς συνεργασίας μεταξύ Κίνας και Ελλάδας.  Το Ocean 2024 θα επικεντρωθεί σε θέματα όπως ο πράσινος μετασχηματισμός των ωκεανών, το οικολογικό περιβάλλον και η αειφόρος ανάπτυξη. Η κινεζική κυβέρνηση εκτιμά ιδιαίτερα την Ελλάδα ως χώρα υποδοχής αυτού του συνεδρίου και θα στείλει αντιπροσωπεία με επικεφαλής τον Sun Shuxian, Αναπληρωτή Υπουργό του Υπουργείου Φυσικών Πόρων και Διευθυντή της Κρατικής Διοίκησης Ωκεανών. Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, η Κίνα θα πραγματοποιήσει επίσης μια παράλληλη εκδήλωση με θέμα «Καλλιέργεια Γαλάζιων Πολιτών, Προώθηση Μπλε Συνεργασιών και Ανάληψη δράσης για έναν Υγιή Ωκεανό» και σας περιμένουμε να παρευρεθείτε και σε αυτήν την εκδήλωση.

Στη συνέχεια, θα πραγματοποιηθεί ενημέρωση για τις τέσσερις πτυχές του συνεδρίου: η συντονισμένη ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας της Κίνας και η θαλάσσια τεχνολογική καινοτομία, η σταθερή υπεράσπιση της Κίνας του δικαίου των θαλάσσιων δικαιωμάτων και συμφερόντων, τα επιτεύγματα της θαλάσσιας συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας και οι προοπτικές της θαλάσσιας συνεργασίας των δύο χωρών. Τέλος, θα απαντήσω σε ορισμένες ερωτήσεις. Ως μεγάλη θαλάσσια χώρα, η Κίνα αποδίδει μεγάλη σημασία στην προστασία και τη βιώσιμη χρήση των ωκεανών και των θαλάσσιων πόρων, αναδεικνύοντας την Κίνα σε θαλάσσια δύναμη στο επίπεδο της εθνικής στρατηγικής. Η ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας και η θαλάσσια τεχνολογική καινοτομία αποτελούν σημαντικό στοιχείο αυτής της στρατηγικής.

Υψηλή ποιότητα η ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας

Από το 2012 έως το 2022, η συνολική αξία παραγωγής της θαλάσσιας οικονομίας της Κίνας αυξήθηκε από 5 τρισεκατομμύρια γιουάν σε 9,5 τρισεκατομμύρια γιουάν, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 9% του κινεζικού ΑΕΠ. Διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση της οικονομικής σταθερότητας και ασφάλειας. Στην Κίνα, ο μετασχηματισμός και η αναβάθμιση των παραδοσιακών ναυτιλιακών βιομηχανιών έχουν επιταχυνθεί, με την παραγωγή ναυτιλιακών προϊόντων της Κίνας να κατατάσσεται πρώτη στον κόσμο εδώ και πολλά χρόνια, και ο όγκος της ναυτιλίας να υπερβαίνει το ένα τρίτο του παγκόσμιου συνόλου. Το υπεράκτιο πετρέλαιο και φυσικό αέριο έχουν γίνει σημαντικοί μοχλοί ανάπτυξης για τον εθνικό ενεργειακό τομέα. Ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης της προστιθέμενης αξίας των αναδυόμενων ναυτιλιακών βιομηχανιών υπερβαίνει το 10%, και η συνολική ικανότητα της Κίνας για την κατασκευή συναρμολογήσεων εξοπλισμού ναυτιλιακής μηχανικής έχει μπει στην πρώτη γραμμή του κόσμου. Η κλίμακα των έργων αφαλάτωσης θαλασσινού νερού έχει ξεπεράσει τους 2 εκατομμύρια τόνους ημερησίως, παρέχοντας σημαντικές εγγυήσεις για την ασφάλεια των υδάτινων πόρων σε παράκτιες πόλεις και νησιά.

Τεχνολογικές καινοτομίες στη θαλάσσια 

Επιτεύχθηκαν επίσης καινοτομίες στη θαλάσσια εξερεύνηση και στις επιχειρησιακές τεχνολογίες με τα υποβρύχια όπως τα «Jiaolong» και «Striver». Η Κίνα έχει επιτύχει καινοτομίες στην υπεράκτια εξερεύνηση και ανάπτυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου, στην εξερεύνηση σε βάθη 3.000 μέτρων και στην επιτυχημένη δοκιμαστική παραγωγή εύφλεκτου πάγου στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας από την υπερ-βαθιά ημι-βυθισμένη πλατφόρμα διπλού βυθού «Blue Whale 1». Η πρώτη στον κόσμο πλατφόρμα υδατοκαλλιέργειας ημι-βυθιζόμενης ενέργειας με το όνομα «Penghu» και ο πλήρως υποβρύχιος εξοπλισμός υδατοκαλλιέργειας βαθέων υδάτων «Deep Blue 1» παραδόθηκαν και τέθηκαν σε χρήση. Ως απάντηση στα συμφέροντα των Ελλήνων φίλων, θα ήθελα να παράσχω τρεις περισσότερα παραδείγματα: Το πρώτο είναι το θαλάσσιο ranching. Το 2013, η κινεζική κυβέρνηση πρότεινε την ανάπτυξη της «θαλάσσιας κτηνοτροφίας» ως απάντηση στην σωρευτική δυναμικότητα υπεράκτιας αιολικής ενέργειας συνδεδεμένη στο δίκτυο έφτασε τα 36,5 εκατομμύρια κιλοβάτ, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ήμισυ του παγκόσμιου συνόλου, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση στον κόσμο.

Η αλυσίδα της βιομηχανίας αιολικής ενέργειας και η αλυσίδα εφοδιασμού της Κίνας είναι σχετικά ολοκληρωμένες και έχουν διεθνή ανταγωνιστικότητα. Η τεχνολογία αιολικής ενέργειας της Κίνας πρωτοπορεί παγκοσμίως. Το άφθονο φάσμα προϊόντων αιολικής ενέργειας της Κίνας μπορεί να καλύψει τις αναπτυξιακές ανάγκες διαφόρων περιβαλλοντικών κλιμάτων παγκοσμίως. Το τρίτο είναι το έργο "Chip" της πρόγνωσης των ωκεανών. Τέθηκε σε λειτουργία μια νέα γενιά συστήματος αριθμητικής πρόβλεψης ωκεανών με εντελώς ανεξάρτητα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Η ακρίβεια και η επικαιρότητα των αναφορών προειδοποίησης καταστροφών για καταιγίδες, τσουνάμι, κύματα και άλλους κινδύνους έχουν φτάσει σε προηγμένο επίπεδο παγκοσμίως.

Η αταλάντευτη υπεράσπιση της Κίνας σρα θαλάσσια δικαιώματα 

Η Κίνα ήταν πάντα δεσμευμένη να προστατεύει την θαλάσσια ειρήνη και ηρεμία, υποστηρίζοντας σταθερά τη θαλάσσια τάξη που βασίζεται στο διεθνές δίκαιο και συμμετέχοντας πλήρως στη διαμόρφωση και εφαρμογή των θαλάσσιων κανόνων στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών. Η Κίνα ήταν ένας από τους πρώτους που υπέγραψαν και επικύρωσαν τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS). Ως συμβαλλόμενο μέρος της Σύμβασης, η Κίνα αποδίδει μεγάλη σημασία στη Σύμβαση και την εφαρμόζει με σοβαρότητα. Η Κίνα έχει στερεά ιστορική και νομική βάση για την εδαφική της κυριαρχία και τα θαλάσσια δικαιώματα στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Η Κίνα ήταν η πρώτη που ανακάλυψε, ονομάτισε και ανέπτυξε τα νησιά και τα σχετικά ύδατα της Θάλασσας της Νότιας Κίνας και ήταν επίσης η πρώτη που άσκησε την κυριαρχία και τη δικαιοδοσία πάνω τους συνεχώς, ειρηνικά και αποτελεσματικά.

Η Κίνα τηρούσε πάντα την ειρήνη και τη σταθερότητα στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και επέμενε πάντα στην επίλυση των διαφορών εδαφικής κυριαρχίας και θαλάσσιων δικαιωμάτων με τις γειτονικές χώρες μέσω διαπραγματεύσεων και διαβουλεύσεων. Συμπεριλαμβανομένου του πρόσφατου περιστατικού στον ύφαλο Ren'ai, η Κίνα δεν ξεκίνησε τις διαφωνίες στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, αλλά θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να υπερασπιστεί σθεναρά την εδαφική κυριαρχία και τα θαλάσσια δικαιώματα και συμφέροντά της. Ταυτόχρονα, η Κίνα παραμένει προσηλωμένη στον διάλογο και τη διαβούλευση για την αντιμετώπιση διαφορών απειλών και τη διαχείριση καταστάσεων. Η Θάλασσα της Νότιας Κίνας είναι αυτή τη στιγμή μία από τις ασφαλέστερες και πιο ελεύθερες περιοχές ναυσιπλοΐας στον κόσμο.

Στα δυόμισι χρόνια εργασίας μου στην Ελλάδα, δεν έχω ακούσει ποτέ κανέναν Έλληνα εφοπλιστή να μου παραπονιέται ότι συναντά εμπόδια όταν τα πλοία περνούν από τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Η Κίνα θα συνεχίσει να εργάζεται με τις χώρες της ASEAN για την ολοκληρωμένη και αποτελεσματική εφαρμογή της Διακήρυξης για τη Συμπεριφορά των Μερών στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας (DOC) και θα προωθήσει ενεργά τις διαβουλεύσεις για τον Κώδικα Δεοντολογίας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας (COC), διατηρώντας από κοινού την ειρήνη και σταθερότητα στο 4South China Sea.

Η Κίνα και η Ελλάδα πάντα καταλάβαιναν και υποστήριζαν η μία την άλλη σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος. Στο ζήτημα της Ανατολικής Μεσογείου, ως μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, η Κίνα ήταν πάντα δεσμευμένη στη διατήρηση της ειρήνης και ελπίζει ότι Ελλάδα και Τουρκία μπορούν να επιλύσουν τις διαφορές τους μέσω διαλόγου και διαπραγματεύσεων. Η Κίνα είναι στην ευχάριστη θέση να δει πρόσφατες βελτιώσεις στις διμερείς σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας μέσω του διαλόγου. Ελπίζουμε ότι η Ελλάδα θα υποστηρίξει ομοίως τις προσπάθειες της Κίνας να επιλύσει τις διαφορές μέσω διαπραγματεύσεων για το ζήτημα της Θάλασσας της Νότιας Κίνας.

Τα έσοδα και τα συνολικά κέρδη είχαν επίσης εξαιρετικά αποτελέσματα, σημειώνοντας ιστορικά ρεκόρ συνολικών κερδών για τρία συνεχόμενα έτη. Ταυτόχρονα, η COSCO έχει πληρώσει σωρευτικά πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ στο ελληνικό δημόσιο για παραχωρήσεις και φόρους, αύξησε τα μερίσματα εισηγμένων εταιρειών κατά 12 φορές, δημιούργησε άμεσα 4.300 θέσεις εργασίας, έμμεσα δημιούργησε 12.000 θέσεις εργασίας για την Ελλάδα και αύξησε το ΑΕΠ της Ελλάδας κατά 1,56 ποσοστιαίες μονάδες. Με τις κοινές προσπάθειες και των δύο πλευρών, ο ΟΛΠ έχει ενισχύσει σημαντικά το καθεστώς της Ελλάδας ως πύλης που συνδέει ξηρά και θάλασσα και επικοινωνεί μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Οι ανταλλαγές και η συνεργασία στον κλάδο της ναυτιλίας μεταξύ Κίνας και Ελλάδας βαθαίνουν.

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, από το 2000, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν αγοράσει ή παραγγείλει περισσότερα από 1.500 πλοία από κινεζικές ναυπηγικές εταιρείες, συνολικής αξίας που ξεπερνά τα 70 δισ. δολάρια. Μόλις πέρυσι, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παρήγγειλαν 162 νέα πλοία από την Κίνα, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 61% των συνολικών παραγγελιών νέων πλοίων για το έτος. Παράλληλα, πάνω από το ήμισυ της ενέργειας και του πετρελαίου που εισάγει η Κίνα μεταφέρεται από ελληνικούς στόλους. Ήδη από το 1986, η China Classification Society (CCS) ξεκίνησε τις εργασίες επιθεώρησης και πιστοποίησης πλοίων στην Ελλάδα. Το 1999, η CCS ίδρυσε γραφείο στην Αθήνα και συμμετείχε για πρώτη φορά στην Ελληνική Διεθνή Ναυτιλιακή Έκθεση, αποτελώντας σταδιακά ένα παράθυρο για τους Έλληνες πλοιοκτήτες να κατανοήσουν την Κίνα και τη ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας.

Την ίδια περίοδο, αρκετές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες άνοιξαν γραφεία στη Σαγκάη, στο Χονγκ Κονγκ και σε άλλα μέρη στην Κίνα, ενώ οι ανταλλαγές και οι συνεργασίες στον ναυτιλιακό κλάδο μεταξύ των δύο χωρών μας γίνονται όλο και πιο συχνές. Τον περασμένο Απρίλιο, ελληνικά ιδρύματα όπως η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών Οικονομικών δημιούργησαν γραφεία στη Σαγκάη και σε άλλα μέρη. Μπορεί να ειπωθεί ότι η φιλία μεταξύ Κίνας και Ελλάδας ξεκίνησε με τη θάλασσα και ξεπερνά τη θάλασσα. Στις πρώτες μέρες της ίδρυσης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έσπασαν τον αποκλεισμό και παρέδωσαν τα απαραίτητα εφόδια στην Κίνα.

Στα τέλη του 20ου αιώνα και στις αρχές του 21ου αιώνα, η Ελλάδα βοήθησε την κινεζική κυβέρνηση τέσσερις φορές στην ασφαλή εκκένωση Κινέζων πολιτών από περιοχές συγκρούσεων ή αναταραχών. Για δεκαετίες, η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία έχει δεσμευτεί να προωθήσει την ανάπτυξη των σχέσεων Κίνας-Ελλάδας και να εμβαθύνει τη φιλία μεταξύ ανθρώπων. Χρηματοδότησε το Πανεπιστήμιο του Πεκίνου για την ίδρυση του πρώτου Κέντρου Ελληνικών Σπουδών της Κίνας, που δώρισε γενναιόδωρα κατά τη διάρκεια του σεισμού Wenchuan και έχτισε πολλά Δημοτικά Σχολεία Hope. Ομοίως, όταν η Ελλάδα αντιμετώπισε κρίσεις χρέους και τον αντίκτυπο της πανδημίας του COVID-19, η Κίνα στάθηκε σταθερά σταθερά στο πλευρό της και παρείχε στήριξη στο μέγιστο των δυνατοτήτων της. Η Κίνα και η Ελλάδα έχουν γράψει από κοινού ιστορίες αμοιβαίας βοήθειας, αντανακλώντας μια βαθιά φιλία μεταξύ των δύο πλευρών μας.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Διεθνούς Ναυτιλιακής Έκθεσης Posidonia στην Ελλάδα με ενημέρωσε με χαρά ότι περισσότερες από 80 κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν εγγραφεί για να συμμετάσχουν στην έκθεση φέτος. Τα εκθέματα καλύπτουν ένα ευρύτερο φάσμα τομέων, όπως εξοπλισμός πλοίων, χρηματοδότηση πλοίων και ναυτιλιακές υπηρεσίες. Είναι πολύ αισιόδοξος για τις προοπτικές της θαλάσσιας συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών μας και συμφωνώ απόλυτα μαζί του. Πιστεύω ακράδαντα ότι η Κίνα και η Ελλάδα μπορούν να εμβαθύνουν περαιτέρω τη διμερή συνεργασία με τον ωκεανό ως δεσμό. Η Κίνα είναι πρόθυμη να ενισχύσει τη στρατηγική ευθυγράμμιση με την Ελλάδα, εστιάζοντας στην ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας, στην ενίσχυση του επιπέδου της θαλάσσιας τεχνολογικής καινοτομίας, στη βελτίωση της παγκόσμιας θαλάσσιας διακυβέρνησης και στην προστασία του θαλάσσιου οικολογικού περιβάλλοντος. Η Κίνα είναι πρόθυμη να ενισχύσει τις συζητήσεις με την Ελλάδα για τη συνεργασία στη θαλάσσια τεχνολογία, την πράσινη ναυτιλία, την πρόληψη και τον μετριασμό καταστροφών.

Επιπλέον, θα αξιοποιήσουμε περαιτέρω τις κορυφαίες επιδράσεις του ΟΛΠ, θα συνδέσουμε καλύτερα τον ΟΛΠ με τον Σιδηρόδρομο Ουγγαρίας-Σερβίας και θα διερευνήσουμε τη δημιουργία ζώνης οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας που θα βασίζεται στον ΟΛΠ για να τον αναπτύξουμε σε περιφερειακό κόμβο εφοδιαστικής. Θα ενισχύσουμε επίσης τον ρόλο των διεθνών ναυτιλιακών εκθέσεων και των ομαδικών επισκέψεων για την προώθηση της συνεργασίας στη ναυτιλιακή βιομηχανία μεταξύ Κίνας και Ελλάδας και σταδιακά θα επεκταθούμε σε ολόκληρη την αλυσίδα του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων της κατασκευής, του σχεδιασμού, του μάρκετινγκ, των μεταφορών, της αποθήκευσης logistics, της χρηματοδότησης, της ασφάλισης κ.λπ.

Πριν από λίγο καιρό, πέντε κινεζικά υπουργεία εξέδωσαν από κοινού το «Σχέδιο Δράσης για την Πράσινη Ανάπτυξη της Ναυπηγικής Βιομηχανίας (2024-2030)», προτείνοντας έως το 2025, το διεθνές μερίδιο αγοράς του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), της μεθανόλης να ξεπεράσουν το 50%. Ως εκ τούτου, η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας εστιάζει στον πράσινο μετασχηματισμό και στις χαμηλές εκπομπές άνθρακα. Εκτός από τη χρήση LNG ως καύσιμο, τα πλοία που κινούνται με πράσινα καύσιμα όπως η μεθανόλη, το υδρογόνο και η αμμωνία βρίσκονται επίσης υπό περαιτέρω ανάπτυξη. Πιστεύεται ότι υπάρχει τεράστιες δυνατότητες συνεργασίας μεταξύ Κίνας και Ελλάδας στην πράσινη ναυπηγική, συμπεριλαμβανομένης της πράσινης μετασκευής των υπαρχόντων σκαφών.

Παρατήρησα ότι η Ελλάδα ανακοίνωσε μια αναθεωρημένη έκδοση του «Εθνικού Σχεδίου Ενέργειας και Κλίματος» στα τέλη του περασμένου έτους, θέτοντας στόχο την αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της Ελλάδας στα 23,5 γιγαβάτ έως το 2030, συμπεριλαμβανομένων 9,5 γιγαβάτ αιολικής ενέργειας (συμπεριλαμβανομένου 1,9 γιγαβάτ υπεράκτιας αιολικής ενέργειας). Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, η Κίνα έχει κάποια εμπειρία και τεχνολογία στην υπεράκτια ανάπτυξη αιολικής ενέργειας.

Στο μέλλον, οι δύο χώρες μπορούν να ενισχύσουν την τεχνολογική και να απαιτήσουν ελλιμενισμό για να επιτύχουν συμπληρωματικά πλεονεκτήματα. Οι άνθρωποι που ζουν δίπλα στη θάλασσα κατανοούν καλύτερα την έμπνευση του ωκεανού. Όπως η θάλασσα έχει παλίρροιες, έτσι και η οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας έχει σκαμπανεβάσματα. Η οικοδόμηση ενός σύγχρονου θαλάσσιου πολιτισμού απαιτεί επίσης να έχουμε το θάρρος να καβαλήσουμε τα κύματα. Πιστεύω ακράδαντα ότι με τη συνεχή φιλική συνεργασία και ολοκλήρωση των δύο αρχαίων πολιτισμών της Κίνας και της Ελλάδας, η θαλάσσια συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών θα εγκαινιάσει μια νέα και όμορφη εποχή. Η Κίνα θα υποστηρίζει πάντα την ιδέα μιας θαλάσσιας κοινότητας κοινού μέλλοντος και θα συνεργάζεται χέρι-χέρι με τη διεθνή κοινότητα, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, για να οικοδομήσουμε μια γαλάζια, ευημερούσα και όμορφη θάλασσα που θα μοιράζονται όλες οι χώρες.