Την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου μπήκαν στα ταμεία του δημοσίου 3,7 δισ. ευρώ, ως αποτέλεσμα της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού στη ΓΕΚ/ΤΕΡΝΑ, αποτελώντας την ενδέκατη αποκρατικοποίηση μετά τις εκλογές του 2023 -δηλαδή μέσα σε έναν χρόνο- γεγονός που αποτελεί σαφές μήνυμα για την εμπιστοσύνη των αγορών και τωνεπενδυτών στην Ελλάδα. «Συμπληρώθηκε μία... 11άδα αποκρατικοποιήσεων από τις εκλογές του 2023, με συνολικά έσοδα υπέρ του δημοσίου που φτάνουν τα 7,8 δισ. ευρώ», ανέφερε σε ανάρτησή του στα social media ο Κυριάκος Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι «αν πάμε όμως και στη μεγάλη εικόνα, και εκεί θα διαπιστώσουμε ότι κάθε μελετημένη κίνηση στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων, δημιουργεί πολλαπλασιαστικά οφέλη στην οικονομία και την κοινωνία. Σημαίνει καλύτερες υπηρεσίες για όλους».
Είναι αλήθεια ότι ο πρωθυπουργός και η κυβέρνησή του έχουν χαράξει τον οδικό χάρτη των μεταρρυθμίσεων και των τομών για την ανάπτυξη της χώρας και τη βελτίωση των συνθηκών για τους πολίτες σε συνδυασμό με την αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας. Και το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που υλοποιείται ουσιαστικά αναδεικνύει τον μεταρρυθμιστικό αυτόν χαρακτήρα που έχει στόχο τη δημιουργία ενός θετικού αποτυπώματος. Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και ο μεταρρυθμιστικός χαρακτήρας τους «φέρνει», σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, «καλύτερες υπηρεσίες για τους πολίτες, περισσότερες επενδύσεις, αξιόπιστες υποδομές, ιδίως στην περιφέρεια, και λιγότερα βάρη για τις επόμενες γενιές μέσα από τη σημαντική μείωση του δημοσίου χρέους».
Και αυτή ακριβώς είναι η ουσία ως προς την επιτυχία του μείγματος που έχει επιλέξει και εφαρμόζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης από την πρώτη ημέρα που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας και έθεσε σε εφαρμογή το πρόγραμμα για το οποίο είχε δεσμευθεί, παρά τις δυσκολίες που προέκυψαν μέσα από τις διεθνείς κρίσεις τις οποίες κλήθηκε να διαχειριστεί. Μεταρρυθμίσεις και αποκρατικοποιήσεις δείχνουν την εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία. Τα 7,8 δισ. ευρώ που μπαίνουν στα ταμεία από τις έντεκα αποκρατικοποιήσεις αποτελούν μια σημαντική παράμετρο, δεδομένου ότι δείχνουν αυτήν ακριβώς την ανάταξη που έχει σημειωθεί και που συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό στο πλαίσιο του κεντρικού στόχου της ανάπτυξης και της διάχυσής της, στο τέλος της ημέρας, στους πολίτες.
Αρκεί να σημειωθεί ότι τα 3,7 δισ. ευρώ που μπήκαν στα ταμεία του δημοσίου την προηγούμενη Παρασκευή δύνανται να εισφέρουν στη μείωση του χρέους κατά 1,5 μονάδα του ΑΕΠ από φέτος. Κάτι που τόνισε και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, υπογραμμίζοντας επίσης πως «το χρέος είχε ξεπεράσει το 200% του ΑΕΠ το 2021 λόγω και των δαπανών για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας. Φέτος θα είναι 153% και το 2028 θα είναι 133%», για να τονίσει ότι «η μείωση του χρέους δεν είναι μόνο λογιστικό ζήτημα αλλά είναι μήνυμα αξιοπιστίας και διαβατήριο για να γίνουν επενδύσεις, να ανοίξουν καινούργιες και καλύτερες δουλειές. Αφορά άμεσα την καθημερινότητά μας».
Δεν είναι αμελητέες και οι άλλες παράμετροι της εν λόγω σύμβασης παραχώρησης εάν υπολογιστεί ότι:
• Ο παραχωρησιούχος θα αποδίδει, ετησίως, στο ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό τουλάχιστον 7,5% επί των πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου.
• Μειώνοντας τα διόδια από τα 2,8 στα 2,5 ευρώ – μείωση που έχει ήδη τεθεί σε ισχύ από την Κυριακή 6 Οκτωβρίου.
• Απαλλάσσονται από την καταβολή διοδίων Επιβατικά Οχήματα Ιδιωτικής Χρήσης που ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα σε άτομα με αναπηρία και σε αναπήρους πολέμου βαριάς αναπηρίας.
Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι διασφαλίστηκε και η συνέχιση εργασίας των εργαζομένων στον αυτοκινητόδρομο.
Ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση έχουν κινηθεί σε όλες τις περιπτώσεις με γνώμονα όχι μια αόριστη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη, αλλά με έναν συνδυασμό παρεμβάσεων που συνδέονται με το παρόν, κυρίως με τη βελτίωση των συνθηκών που αφορούν τους πολίτες στο σύνολό τους. Παράδειγμα, η αποκρατικοποίηση του 10% των μετοχών της Εθνικής Τράπεζας. «Οι μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες μας στον τραπεζικό τομέα», τονίζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, «φέρνουν νέα κεφάλαια και επενδυτές, πιστοποιούν την αναβάθμιση της οικονομίας μας και
υλοποιούνται προς όφελος των Ελλήνων φορολογουμένων, που πλήρωσαν ακριβά στο πρόσφατο παρελθόν τυχοδιωκτισμούς και πειράματα».
Αξίζει να σημειωθεί όμως και κάτι ακόμη: Οι αποκρατικοποιήσεις και οι μεταρρυθμίσεις προωθούνται και υλοποιούνται παρά τις προσπάθειες των κομμάτων της αντιπολίτευσης –συνολικά– να προκαλέσουν εμπόδια μέσα από μια διαρκή καταστροφολογική πολιτική που φτάνει στο σημείο να επιδιώκεται ακόμη και ο διασυρμός της χώρας σε διεθνές επίπεδο.
Ουδείς δύναται να ξεχάσει την προσπάθεια -που, δυστυχώς, συνεχίζεται- να καταδικαστεί η χώρα για ζητήματα κράτους δικαίου, προκειμένου να παγώσουν πόροι που την αφορούν. Προσπάθεια που θα έστελνε και λάθος μηνύματα στις αγορές πλήττοντας τον τομέα των επενδύσεων, ο οποίος έχει συνδυαστεί με το ζήτημα των καλύτερων θέσεων εργασίας και κυρίως των καλύτερων μισθών.
ΥΓ.: Το θέμα των αποκρατικοποιήσεων δεν αποτελεί απλά μια διαδικασία παραχώρησης, όπως έγινε στο παρελθόν (την περίοδο 2015-2019) με τη λογική του «όσο-όσο» και με την επίκληση της εφαρμογής ενός προγράμματος, το οποίο δήλωναν ότι δεν πίστευαν. Προϋποθέτει σχέδιο ώστε να παράγεται αποτέλεσμα όπως αυτό στην Αττική Οδό.
* To άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση του «Μανιφέστο»