Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, μιλάει στο «Μανιφέστο» για τη φορολογική μεταρρύθμιση που δίνει ανάσα στους πολίτες και ενισχύει τις οικογένειες και τους νέους. Εξηγεί ότι «λεφτόδεντρα» δεν υπάρχουν και ότι όλοι οι πολίτες έχουν αύξηση στο εισόδημά τους από τα μέτρα, ενώ τονίζει ότι η κυβέρνηση κάνει τις ενέργειες που απαιτούνται για την αντιμετώπιση του διεθνούς προβλήματος της ακρίβειας.

Αν κάτι καταλογίζει η αντιπολίτευση στην κυβέρνηση είναι ότι στα μέτρα που εξαγγέλθηκαν δεν περιλαμβάνεται καμία πρωτοβουλία για τη ρύθμιση της αγοράς, δηλαδή της ακρίβειας...

Η ακρίβεια αποτελεί βασικό πρόβλημα για την ελληνική κοινωνία, για την ελληνική οικογένεια. Αλλά, ταυτόχρονα, η αντιμετώπισή της συνιστά κεντρική και αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση.

Ποτέ δεν είπαμε ότι λύσαμε το επίμονο, διεθνές αυτό πρόβλημα. Λέμε όμως ότι κάνουμε κάθε προσπάθεια για να το αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά, με βάση τους κανόνες της αγοράς και τα δεδομένα της οικονομίας.

Για να αντιστρέψω το επιχείρημα της αντιπολίτευσης, η φορολογική μεταρρύθμιση που ανακοινώσαμε αφορά και την περαιτέρω στήριξη των συμπολιτών μας απέναντι στην ακρίβεια. Διότι οι φοροελαφρύνσεις είναι στην πραγματικότητα αυξήσεις του διαθέσιμου εισοδήματος.

Αύξηση των καθαρών μισθών θα δουν στις τσέπες τους οι οικογένειες με παιδιά, οι τρίτεκνοι και πολύτεκνοι, οι νέοι και οι ένστολοι, οι αυτοαπασχολούμενοι, αύξηση του καθαρού εισοδήματος θα δουν οι συνταξιούχοι.

Επίσης, θυμίζω σε όσους το ξεχνούν ότι η φορολογική μεταρρύθμιση έρχεται σε συνέχεια των εντατικών ελέγχων στην αγορά, που οδήγησαν σε μεγάλα πρόστιμα ακόμα και σε πολυεθνικές για αισχροκέρδεια, των παρεμβάσεων του πρωθυπουργού στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ενεργειακή αγορά και σειράς άλλων παρεμβάσεων για τη συγκράτηση και τη μείωση των τιμών.
Θυμίζω επίσης ότι τα νέα μέτρα έρχονται σε συνέχεια –και αποτελούν προπομπό– ευρύτερων αναπτυξιακών και δημοσιονομικών πολιτικών μας, που οδήγησαν στη μείωση της ανεργίας –για πρώτη φορά ύστερα από δεκαετίες κάτω από το 8%– και στη δημιουργία πάνω από μισό εκατομμύριο νέων θέσεων εργασίας. Αποτελούν δε συνδετικό κρίκο με τους 72 φόρους που ήδη μειώσαμε, πριν από τους οκτώ που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη. Και φυσικά με τις προηγούμενες αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις που επίσης αύξησαν το διαθέσιμο εισόδημα των συμπολιτών μας.

Πάντως, με την ευκαιρία της ερώτησής σας, θα ήθελα και πάλι να διαβεβαιώσω τους συμπολίτες μας ότι όσο η οικονομία πηγαίνει καλά, τόσο το μέρισμα θα επιστρέφει στην κοινωνία.

Πώς απαντάτε στην κριτική ότι τα μέτρα που ανακοινώθηκαν δεν αρκούν για την αντιμετώπιση του δημογραφικού;

Και για το δημογραφικό, κανένας από εμάς δεν ισχυρίστηκε, ούτε ισχυρίζεται, πως έχει ένα μαγικό ραβδί, μια μαγική λύση απέναντι σε αυτό το εθνικό πρόβλημα υπαρξιακού χαρακτήρα για την πατρίδα. Όμως, αυτή η κυβέρνηση έχει αποδείξει στην πράξη, με δεκάδες παρεμβάσεις, τη σημασία που αποδίδει στη μακροπρόθεσμη αντιμετώπιση του δημογραφικού.

Η φορολογική μεταρρύθμιση που ανακοινώσαμε θα έπρεπε να είναι αυτονόητο ότι από μόνη της δεν αποτελεί λύση για το δημογραφικό. Αυτή η φορολογική μεταρρύθμιση όμως εντάσσεται σε ένα πλέγμα πολιτικών με στόχο την ενίσχυση της οικογένειας, της μεσαίας τάξης και της περιφέρειας, με κρίσιμες δηλαδή πτυχές του δημογραφικού.

Όποιος από την αντιπολίτευση διαφωνεί με τη συμβολή στην άμβλυνση του δημογραφικού μέτρων όπως η μείωση του φόρου από το 22% στο 9% για τους τρίτεκνους και ο μηδενισμός του φόρου για τους πολύτεκνους, η κατάργηση του ΕΝΦΙΑ σε βάθος διετίας για την κύρια κατοικία σε οικισμούς έως 1.500 κατοίκους, η μείωση κατά 30% του ΦΠΑ στα ακριτικά νησιά έως 20.000 κατοίκους, η κατάργηση του ελάχιστου εισοδήματος για νέες μητέρες και για δύο έτη μετά τη γέννα, τα μέτρα για το στεγαστικό, να το πει δημοσίως και να καταψηφίσει τις σχετικές ρυθμίσεις όταν έρθουν στη Βουλή.

Έχουν μείνει εκτός κατηγορίες φορολογουμένων. Με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή;

Οι στοχευμένες παρεμβάσεις που ανακοινώσαμε πράγματι είναι αποτέλεσμα επιλογών, που όμως δεν γίνονται εν κενώ, δεν είναι άτακτες παροχές που πέφτουν από «λεφτόδεντρα». Είναι μέτρα με εσωτερική συνοχή και συγκεκριμένη στρατηγική στόχευση, που σέβονται τους ευρωπαϊκούς κανόνες, τα όρια δαπανών, τα δημοσιονομικά περιθώρια. Το ποσό που υπήρχε διαθέσιμο για το 2026 ήταν 1,76 δισ. ευρώ.

Τον διαθέσιμο αυτό δημοσιονομικό χώρο είναι που καλύψαμε απολύτως, επιστρέφοντας μέχρι και το τελευταίο ευρώ στην κοινωνία. Όμως, αν υπερβαίναμε το όριο των επιτρεπόμενων δαπανών, θα μπαίναμε σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος. Θα ζούσαμε ξανά σκηνές από το πρόσφατο παρελθόν μας, σκηνές σαν κι αυτές που ζει σήμερα η Γαλλία. Κάτι που αυτή η κυβέρνηση δεν θα κάνει ποτέ. Δεν θα οδηγήσει τη χώρα στα βράχια, ούτε θα περάσει τον λογαριασμό στις επόμενες γενιές.

Αυτή η φορολογική μεταρρύθμιση, η μεγαλύτερη μείωση φόρων στη μεταπολίτευση, αφορά περίπου 4 εκατομμύρια συμπολίτες μας ως προς την κλίμακα άμεσης φορολογίας, αλλά, επί της ουσίας, σχεδόν το σύνολο του πληθυσμού. Χωρίς όμως να τάζει τα πάντα στους πάντες. Όπως σας είπα, στο επίκεντρό της έχει τις οικογένειες με παιδιά, τους νέους, τη μεσαία τάξη, τους μισθωτούς του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, τους ένστολους, τους κατοίκους μικρών χωριών και ακριτικών νησιών, τους συνταξιούχους, τους ελεύθερους επαγγελματίες. Στο επίκεντρό της έχει τη λογική της άμεσης επιστροφής άμεσων φόρων, που πάει ολόκληρη στις τσέπες των συμπολιτών μας.

Ωστόσο, γνωρίζουμε καλύτερα από τον καθένα ότι υπάρχουν εκκρεμότητες, ανάγκες περαιτέρω στήριξης. Στον οικονομικό μας σχεδιασμό, η προσδοκία μας είναι κάθε χρόνο να μπορούμε το αναπτυξιακό πλεόνασμα, πάντα σε συμμόρφωση με τους ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες, να το επιστρέφουμε στην κοινωνία με τρόπο δίκαιο, όπως ακριβώς κάνουμε και για το 2026. Έχουμε αποδείξει ότι όσο η οικονομία αναπτύσσεται, τόσο το μέρισμα αυτής της ανάπτυξης θα επιστρέφει στο ακέραιο στην κοινωνία. Πάντα υπό τον όρο ότι δεν τίθεται σε κίνδυνο η οικονομική και κοινωνική σταθερότητα. Πάντα υπό μια συμφωνία αλήθειας: η χώρα πρέπει να βαδίζει σταθερά μπροστά, να ανεβαίνει ακόμα ψηλότερα.

Οι μικρομεσαίοι διαμαρτύρονται ότι δεν συμπεριλήφθηκαν στα μέτρα. Να περιμένουν κάτι στο μέλλον;

Οι μικρομεσαίοι, ως φορολογούμενοι πολίτες, αλλά και ως επιχειρηματίες που θα επωφεληθούν από τη μείωση του φόρου εισοδήματος –ελπίζουμε για να προσλάβουν περισσότερους εργαζόμενους και για να δώσουν μεγαλύτερες αυξήσεις– συμπεριλαμβάνονται στη φορολογική μεταρρύθμιση. Οι μικρομεσαίοι, ως κρίσιμος κρίκος της επιχειρηματικότητας, η στήριξη της οποίας ανήκει στο DNA αυτής της κυβέρνησης, βρίσκονται στο επίκεντρο της οικονομικής μας πολιτικής την τελευταία εξαετία.
Μόνο από το σκέλος των επιχορηγήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης έχουν εγκριθεί ενισχύσεις συνολικού προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ για σχεδόν 300.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Τα χαμηλότοκα δάνεια του ΤΑΑ προς ΜμΕ ανέρχονται στα 2,87 δισ. ευρώ, ενώ πάνω από 12.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις έλαβαν δάνεια ύψους 2 δισ. ευρώ για κεφάλαιο κίνησης ή για επενδυτικά σχέδια με εγγυήσεις από πόρους του Ταμείου μέσω του InvestEU.

Παράλληλα, μέσω του ΕΣΠΑ, μεταξύ άλλων, βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα ύψους 200 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ΜμΕ στους κλάδους της μεταποίησης και των υπηρεσιών. Επίσης, ανοίγει ξανά το σκέλος των δανείων του Ταμείου Επιχειρηματικότητας ΙΙΙ, που υλοποιείται μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, και με το οποίο επιδοτούνται δάνεια ΜμΕ με 40% του επιτοκίου. Ενώ η πολιτεία εγγυάται το 80% του δανείου, με στόχο τη διεύρυνση της περιμέτρου πρόσβασης στα τραπεζικά ιδρύματα. Τα νέα δάνεια προς ΜμΕ αναμένεται να ξεπεράσουν τα 780 εκατ. ευρώ, με τη μόχλευση τραπεζικών κεφαλαίων. Εδώ να τονίσω ότι από τα 75.000 δάνεια, ύψους 13,5 δισ. ευρώ, που έχει χορηγήσει συνολικά η ΕΑΤ από το 2019, σχεδόν το 74% αφορά επιχειρήσεις με λιγότερους από δέκα εργαζόμενους.

Έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας, αλλά, με την ίδια προσήλωση, συνεχίζουμε να στηρίζουμε έμπρακτα την επιχειρηματικότητα, με στόχο την περαιτέρω αύξηση των επενδύσεων και βεβαίως τη δημιουργία ακόμα περισσότερων θέσεων εργασίας, την αύξηση του εισοδήματος όλων των συμπολιτών μας.

Πώς εξελίσσεται η υλοποίηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων;

Το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2025 ανέρχεται στα 14,6 δισ. ευρώ και το 2026 θα φτάσει στα 16,5 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση άνω του 210% έναντι του 2019, όταν ανέρχονταν στα 5,6 δισ. ευρώ.

Με άλλα λόγια, τη διετία 2025-2026 θα διοχετευθούν στην οικονομία και την κοινωνία σχεδόν 32 δισ. ευρώ, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη κινητοποίηση πόρων από τη μεταπολίτευση.

Παράλληλα, από το 2026, ξεκινά το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, με ενισχυμένο προϋπολογισμό, για την ολοκλήρωση νέων αναπτυξιακών παρεμβάσεων σε ολόκληρη την επικράτεια.

Η εξέλιξη αυτή δεν ήρθε ως μάννα εξ ουρανού. Αποτελεί αποτέλεσμα σκληρής διαπραγμάτευσης με τους εταίρους μας και βεβαίως αποτέλεσμα της αναπτυξιακής πολιτικής με δημοσιονομική στοχοθεσία που ακολουθήθηκε απαρέγκλιτα τα τελευταία έξι χρόνια. Με την ίδια σύνεση και αποφασιστικότητα, επιταχύνουμε τις μεταρρυθμίσεις με στόχο το μέρισμα της ανθεκτικής ανάπτυξης να συνεχίσει να διοχετεύεται στην κοινωνία.