Στα μεγάλα αναπτυξιακά έργα που δρομολογούνται στη χώρα, αλλά και στις σημαντικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας και της τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ, αναφέρθηκε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σε συζήτηση με τον δημοσιογράφο Νίκο Φιλιππίδη στο πλαίσιο του AIF Forum.
Ο κ. Κυρανάκης υπογράμμισε πως «όλοι συνηγορούμε ότι τα πράγματα πρέπει να αλλάξουν», αναγνωρίζοντας τη δικαιολογημένη καχυποψία και δυσπιστία των πολιτών απέναντι στο σύστημα ασφαλείας του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα–Θεσσαλονίκη.
Όπως τόνισε, το 2019 το σύστημα ασφάλειας του σιδηροδρόμου βρισκόταν μόλις στο 1%, ενώ το ATS (Automatic Train Stop) στο 0%. Σήμερα, η κάλυψη έχει φτάσει το 80%, και όπως διαβεβαίωσε, το υπόλοιπο 20% θα ολοκληρωθεί έως τον Ιούλιο του 2026, εξασφαλίζοντας πλήρη λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας, αυτόματης πέδησης και τηλεδιοίκησης.
Αναφερόμενος σε πρόσφατο περιστατικό στη Θεσσαλονίκη, ο υπουργός σημείωσε πως «λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση», τονίζοντας ότι από το 2026 η σιδηροδρομική ασφάλεια θα συνδυάζεται και με αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου. Παράλληλα, έχουν ήδη ξεκινήσει εκπαιδεύσεις προσωπικού μέσω προσομοιωτών, ώστε η τεχνολογική μετάβαση να προχωρήσει ομαλά.
Ο αναπληρωτής υπουργός αναφέρθηκε επίσης στις νέες ιταλικές επενδύσεις για σύγχρονα τρένα, επισημαίνοντας ότι η πρώτη παραγγελία θα είναι έτοιμη στο τέλος του 2027. Δεν δίστασε ωστόσο να αναφερθεί στις δυσκολίες συνεργασίας με την ιταλική εταιρεία, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Από εμένα θα τα ακούτε τα προβλήματα συνεργασίας».
Όπως διευκρίνισε, υπάρχει ρήτρα συνεργασίας που επιτρέπει στο ελληνικό Δημόσιο να καταγγείλει τη σύμβαση εάν δεν τηρηθούν οι συμφωνηθέντες όροι.
Σε ό,τι αφορά τους σταθμούς που αποκτούν εμπορικό χαρακτήρα και αναβαθμίζονται αισθητικά στα ευρωπαϊκά πρότυπα, ο κ. Κυρανάκης έκανε ειδική αναφορά στο Θριάσιο, υπογραμμίζοντας ότι το 2026 οι αποθήκες θα επαναλειτουργήσουν, δίνοντας «νέα ζωή» στο εμπορευματικό κέντρο και συμβάλλοντας ώστε η Βαλκανική Ευρώπη να εφοδιάζεται με προϊόντα από την Ελλάδα.
Κλείνοντας, αναφέρθηκε στη διαδικασία «brain gain» που βρίσκεται σε εξέλιξη στον ελληνικό σιδηρόδρομο, ανακοινώνοντας ότι πάνω από 307 έμπειρα στελέχη από την Ευρώπη, την Ασία και τις Αραβικές χώρες έχουν ήδη υποβάλει αίτηση εργασίας, επισημαίνοντας ότι ο ΟΣΕ εισέρχεται σε μια νέα εποχή τεχνολογικού εκσυγχρονισμού και ανθρώπινου δυναμικού υψηλής εξειδίκευσης.