Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη αντιμετωπίζει προκλήσεις καθώς οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες επαναδιαπραγματεύονται τους στόχους τους για τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV). Οι κατασκευαστές, αντιμέτωποι με αργή ζήτηση, υψηλό κόστος ενέργειας και ανταγωνισμό από την Ασία, πιέζουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για ευελιξία στους κανονισμούς και κίνητρα που θα επιταχύνουν την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης, διαμορφώνοντας ένα νέο τοπίο για τον κλάδο μέχρι το 2035.
Οι δοκιμαζόμενες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ελπίζουν σε μια ανάσα όταν οι Βρυξέλλες παρουσιάσουν τον επόμενο μήνα ένα πακέτο μέτρων για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως αναφέρει το Topspeed.gr, το οποίο θα μπορούσε να αποδυναμώσει την ουσιαστική απαγόρευση των νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης που είχε αρχικά προγραμματιστεί για το 2035, την ώρα που η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση «σκοντάφτει».
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης είχαν επενδύσει σε υψηλές προσδοκίες για τη στροφή στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV) όταν έθεσαν φιλόδοξους στόχους στις αρχές της δεκαετίας, προσπάθειες που στη συνέχεια συγκρούστηκαν με την πραγματικότητα της χαμηλότερης από την αναμενόμενη ζήτησης και του σκληρού ανταγωνισμού από την Κίνα.
Το αναθεωρημένο πλαίσιο
Οι Βρυξέλλες αναμένεται να παρουσιάσουν στις 10 Δεκεμβρίου μέτρα που έχουν σχεδιαστεί για να στηρίξουν την αυτοκινητοβιομηχανία, έναν από τους σημαντικότερους κλάδους της ΕΕ, απέναντι στο υψηλό ενεργειακό κόστος, τους δασμούς στις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ και τους ασιατικούς ανταγωνιστές που ροκανίζουν το μερίδιο αγοράς του μπλοκ.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και η ACEA, ο ευρωπαϊκός σύνδεσμος της αυτοκινητοβιομηχανίας, έχουν ζητήσει τη χαλάρωση των κανόνων που έχουν σχεδιαστεί για να ενισχύσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ ο πρόεδρος της Stellantis, John Elkann, προειδοποίησε ότι ο κλάδος κινδυνεύει με «μη αναστρέψιμη παρακμή» χωρίς βοήθεια.
Ο κανονισμός σύμφωνα με τον οποίο από το 2035 όλα τα νέα οχήματα θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές υιοθετήθηκε τον Μάρτιο του 2023, σε μια περίοδο που οι προοπτικές για τα BEV ήταν πιο ευνοϊκές.
Σήμερα η βιομηχανία πιέζει για παραχωρήσεις. Ελπίζει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αποδεχθεί πως καύσιμα ουδέτερα ως προς τις εκπομπές CO2, όπως τα βιοκαύσιμα, θα μπορούν να συνεχίσουν να τροφοδοτούν κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς και ότι θα υπάρξουν διευκολύνσεις για τα plug-in υβριδικά ή τα οχήματα με range extender.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού ομίλου, του Volkswagen Group, υποστηρίζουν ότι οι αμετακίνητοι στόχοι δεν έχουν πλέον νόημα και ότι η αγορά, και όχι οι νομοθέτες, θα πρέπει να καθορίσει πότε θα καταργηθούν πλήρως οι κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αντιθέτως, τάσσονται υπέρ κινήτρων για την ενίσχυση της ζήτησης για BEV.
Πώς ξεκίνησε και πού βρισκόμαστε σήμερα
| Κατασκευαστής | Αρχική φιλοδοξία για το 2030 | Τρέχουσα φιλοδοξία | Μερίδιο αμιγώς ηλεκτρικών (BEV) στο σύνολο, 2025 (9 μήνες) |
|---|---|---|---|
| Volkswagen Group | Έξι εργοστάσια μπαταριών μόνο στην Ευρώπη έως το 2030, με δυναμικότητα 240 GWh. Τουλάχιστον 70% των παραδόσεων στην Ευρώπη αναμενόταν να είναι αμιγώς ηλεκτρικά έως το 2030. | Σχεδιάζει τρία εργοστάσια κυψελών μπαταριών σε Ευρώπη και Βόρεια Αμερική, με μέγιστη δυναμικότητα 200 GWh. Δεν υπάρχει πλέον συγκεκριμένη πρόβλεψη ή στόχος πωλήσεων EV. | 10,9% |
| Porsche | Πάνω από 80% των παραδόσεων να είναι αμιγώς ηλεκτρικά έως το 2030. | Δεν υπάρχει συγκεκριμένος στόχος πωλήσεων EV. | 23,1% |
| BMW | Στόχος το 50% των παγκόσμιων πωλήσεων να είναι αμιγώς ηλεκτρικά έως το 2030. Ενδιάμεσος στόχος: μερίδιο BEV 25% έως το 2025. | Παραμένει δεσμευμένη στον στόχο του 50%, ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς. Το μερίδιο BEV το 2025 εκτιμάται στο επίπεδο του 2024 (17,4%). | 18% |
| Mercedes-Benz Group | 100% πωλήσεις EV έως το 2030, όπου το επιτρέπουν οι συνθήκες της αγοράς. Ενδιάμεσος στόχος: 50% εξηλεκτρισμένες (κυρίως EV) πωλήσεις έως το 2025. | Αναμένει τουλάχιστον 50% εξηλεκτρισμένες πωλήσεις (συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών) έως το 2030. Θα διατηρήσει κινητήρες εσωτερικής καύσης καλά μέσα στη δεκαετία του 2030. | 8,8% |
| Renault Group | 100% ηλεκτρική γκάμα ήδη από το 2030. | Στοχεύει σε μερίδιο 100% BEV το 2035. | 12,7% |
| Stellantis | Παγκόσμιες πωλήσεις BEV 5 εκατ. μονάδων το 2030, με στόχο το 100% των πωλήσεων επιβατικών στην Ευρώπη και το 50% επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών στις ΗΠΑ να είναι ηλεκτρικά. | Η Stellantis αναμένεται να επανεξετάσει τους στόχους στο β΄ τρίμηνο του 2026, στο πλαίσιο νέου επιχειρηματικού πλάνου. Ο όμιλος δεν επιδιώκει πλέον τον στόχο να παράγει μόνο ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη έως το 2030. | 11,1% (στην Ευρώπη) |
| Volvo Cars | Να πουλά αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα από το 2030 και μετά. | Στοχεύει ώστε το 90–100% του παγκόσμιου όγκου πωλήσεών της έως το 2030 να αποτελείται από εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα, δηλαδή μείγμα αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών μοντέλων. | 20% |
Τα αγκάθια
Η ζήτηση για EV στην Ευρώπη αυξάνεται, όχι όμως με τον ρυθμό που είχαν προγραμματίσει οι αυτοκινητοβιομηχανίες, με στοιχεία της ACEA να δείχνουν μερίδιο αγοράς 16% για τα BEV στο πρώτο δεκάμηνο του έτους, από 13% την αντίστοιχη περίοδο ένα χρόνο πριν.
Το άγχος γύρω από τη φόρτιση εξακολουθεί να αποτελεί πρόβλημα για τους καταναλωτές, με την κεντρική και ανατολική Ευρώπη να υστερούν σε υποδομές, ενώ το υψηλό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί σημαντική ανησυχία στη Γερμανία.