Η Transport & Mobility Leuven (TML) δημοσίευσε το τρίτο τριμηνιαίο σετ KPIs που μετρά την πρόοδο της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτων προς την ηλεκτροκίνηση και την μηδενικών εκπομπών κινητικότητα, σε αντιστοιχία με τον στόχο της ΕΕ για το 2035. Παρά την συνολική βελτίωση, οι οικονομικοπολιτικές ανισότητες ανά κράτος–μέλος δημιουργούν μια Ευρώπη «δύο ταχυτήτων».
Στο Q3, η TML και η ACEA επισημαίνουν ότι τα θεμέλια της μετάβασης ενισχύονται, με ανάπτυξη υποδομών και ενεργή ζήτηση EV, αλλά οι διαφορές στη φορολογία, στα κίνητρα αγοράς, στο κόστος ενέργειας και στη ρύθμιση των ταχυφορτιστών επηρεάζουν άμεσα την προσιτότητα και την εμπειρία των καταναλωτών ανά χώρα.
Το πρόγραμμα, που «τρέχει» 2025–2026, μετατρέπει την προηγούμενη gap analysis σε ένα λειτουργικό σύστημα KPIs με οικονομικοπολιτικούς δείκτες, δίνοντας διαφάνεια και δυνατότητα προσαρμογής στρατηγικής πριν χαθούν τρίμηνα.
Τι μετρά το Q3 και γιατί έχει σημασία
Η μέτρηση βασίζεται σε τέσσερις άξονες, με έμφαση στο οικονομικοπολιτικό πλαίσιο:
1. Ηλεκτρικό δίκτυο: Αξιολογεί την επάρκεια και ευελιξία για δημόσια και εταιρική φόρτιση, καθώς και το κόστος χρήσης ανά χώρα.
2. Καταναλωτής & προσιτότητα: Οι δείκτες αντικατοπτρίζουν την επίδραση φορολογίας, επιδοτήσεων και ενεργειακού κόστους στη ζήτηση EV.
3. Υποδομή φόρτισης: Η ισχύς και γεωγραφική κάλυψη των σταθμών ταχυφόρτισης επηρεάζουν οικονομικά τη διαθεσιμότητα EV και την προσβασιμότητα μεγάλων αγορών.
4. Μεταποίηση & παραγωγή: Το κόστος ενέργειας και η ικανότητα τοπικής παραγωγής μπαταριών καθορίζουν την ανταγωνιστικότητα και την αυτονομία της Ευρώπης.
Το Q3 δείχνει πρόοδο, αλλά και διαφορές μεταξύ ώριμων και αναδυόμενων αγορών, με οικονομικά και πολιτικά αίτια.
Οικονομικό και πολιτικό πλαίσιο: γιατί οι χώρες προχωρούν με διαφορετικό ρυθμό
Οι ώριμες αγορές έχουν σταθερή τιμολόγηση ενέργειας, σαφή φορολογικά και επιδοτικά σχήματα, και πυκνό δίκτυο υποδομών, οδηγώντας σε υψηλή διείσδυση EV.
Αντίθετα, χώρες με ασταθή πολιτική, ασαφή φορολογικά κίνητρα και αραιή υποδομή βλέπουν τη ζήτηση να υποχωρεί, παρά την τεχνική δυνατότητα δικτύου και την επάρκεια ηλεκτρικής ισχύος. Το Q3 υπογραμμίζει ότι οικονομικό κόστος, σταθερότητα πολιτικών και επενδύσεις σε υποδομές είναι οι καθοριστικοί παράγοντες για την επιτάχυνση της μετάβασης.
Μεθοδολογία και διακυβέρνηση δεδομένων
Η TML καθορίζει σαφείς στόχους ανά KPI, με τριμηνιαία παρακολούθηση για να εντοπίζονται bottlenecks. Η οικονομικοπολιτική διάσταση ενσωματώνεται στους δείκτες, επιτρέποντας στρατηγικές παρεμβάσεις σε πραγματικό χρόνο από φορείς πολιτικής και αγοράς.
Επόμενα βήματα για το 2035
Η Ευρώπη χρειάζεται:
• Σύγκλιση πολιτικών και κινήτρων για σταθερότητα ζήτησης.
• Περαιτέρω αποκλιμάκωση κόστους ενέργειας για ανταγωνιστική παραγωγή EV.
• Ταχεία ανάπτυξη υποδομών και τοπικής μεταποίησης μπαταριών.
Η παρακολούθηση KPIs θα δείξει εάν οι διαφορές μειώνονται ή αν απαιτούνται στοχευμένες παρεμβάσεις ανά αγορά, ώστε ο στόχος του 2035 να γίνει πράξη και όχι θεωρία.