Η ελληνική αγορά επιβατικών αυτοκινήτων, για το πρώτο εξάμηνο του 2025, παρουσιάζει ισχυρές ενδείξεις διαρθρωτικής μετάβασης, ενισχύοντας τον προσανατολισμό της χώρας προς ένα πιο βιώσιμο και ενεργειακά διαφοροποιημένο μοντέλο κινητικότητας. Με 78.162 νέες ταξινομήσεις (+0.2%), η αγορά διατήρησε τη σταθερότητά της σε όγκο, καταγράφοντας όμως ριζικές ποιοτικές μεταβολές στη σύνθεση των επιλογών καυσίμου, στοιχείο που συνδέεται άμεσα με τη στοχευμένη εθνική πολιτική για πράσινη ανάπτυξη.

Ουσιαστικά, η Ελλάδα βρίσκεται σήμερα σε φάση επιτάχυνσης του εξηλεκτρισμού των μεταφορών. Τα υβριδικά οχήματα (HEV) κατέλαβαν σχεδόν το 50% του συνολικού στόλου νέων ταξινομήσεων, γεγονός που υποδηλώνει την ωρίμανση της αγοράς σε επίπεδο αποδοχής προηγμένων τεχνολογιών με μειωμένο αποτύπωμα άνθρακα. Παράλληλα, τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) και τα plug-in υβριδικά (PHEV) ενισχύθηκαν σταθερά, με συνδυαστική αύξηση που υπερβαίνει το 25% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Η σαφής μετατόπιση του επενδυτικού ενδιαφέροντος των καταναλωτών από τις θερμικές τεχνολογίες προς ηλεκτροκίνητες λύσεις καταγράφεται και στο μηνιαίο ισοζύγιο του Ιουνίου, όπου οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων οχημάτων συρρικνώθηκαν κατά 72%, ενώ η ζήτηση για BEV και PHEV διατηρήθηκε σε διψήφια ποσοστά αύξησης. Το στοιχείο αυτό, σε συνδυασμό με τις στοχευμένες κρατικές ενισχύσεις («Κινούμαι Ηλεκτρικά»), ενδυναμώνει περαιτέρω την πορεία αναβάθμισης του εθνικού στόλου.

stighmiotipo-othonis-2025-07-24-182442.png

Ηλεκτροκίνηση: Πυλώνας της ενεργειακής μετάβασης

Η τεχνολογική μετάβαση προς τον πλήρη εξηλεκτρισμό εδραιώνεται με τρόπο μεθοδικό. Οι πωλήσεις BEV ανήλθαν σε 4.265 (+27.7%), ενώ τα PHEV έφτασαν τις 4.926 μονάδες (+22.2%). Το ποσοστό τους, αν και ακόμη περιορισμένο (περίπου 12% μαζί), αυξάνεται σταθερά, επιβεβαιώνοντας τις θετικές αποδόσεις της κρατικής πολιτικής κινήτρων και της ταχείας ανάπτυξης των υποδομών φόρτισης.

Υβριδικά: στρατηγική γέφυρα μεταξύ θερμικών και πλήρως ηλεκτρικών

Τα HEV αποτελούν τη βασική επιλογή των Ελλήνων καταναλωτών στο μεταβατικό στάδιο. Οι 37.806 νέες ταξινομήσεις (+23.4%) και το εντυπωσιακό μερίδιο 48.4% αποδεικνύουν τη λειτουργικότητα της τεχνολογίας και την εμπιστοσύνη που απολαμβάνει σε επίπεδο κόστους, αξιοπιστίας και αυτονομίας. Η στρατηγική επιλογή των πολιτών αντικατοπτρίζει οικονομική ορθολογικότητα και περιβαλλοντική ευαισθησία.

Θερμικοί κινητήρας: Σταδιακή απόσυρση από το παραδοσιακό μοντέλο

Η πτώση 16% στις βενζινοκίνητες ταξινομήσεις και η κατάρρευση των πωλήσεων diesel (-68.2%) εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο ευθυγράμμισης της χώρας με τον ευρωπαϊκό στόχο για απανθρακοποίηση του οδικού μεταφορών. Τα στοιχεία υποδηλώνουν αλλαγή καταναλωτικής νοοτροπίας και συμβαδίζουν με τη νέα παραγωγική ταυτότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

stighmiotipo-othonis-2025-07-24-182526.png

Ιούνιος 2025: Μήνας ορόσημο

Ο Ιούνιος σηματοδότησε τη μονιμοποίηση των νέων τάσεων. Τα BEV σημείωσαν +15.6%, τα PHEV +70.8% και τα HEV +11.0%. Αντίθετα, οι θερμικές επιλογές βυθίστηκαν – ιδίως το diesel (-72.1%), ενδεικτικό της σταδιακής αποστροφής του αγοραστικού κοινού. Το κράτος λειτουργεί ως επιταχυντής αυτής της μετάβασης, με εργαλεία φορολογικά, τεχνικά και κανονιστικά.

Πίνακας – Νέες ταξινομήσεις στην Ελλάδα (Ιαν-Ιουν 2025)

Κατηγορία Μονάδες Μεταβολή (%) Μερίδιο
Hybrid (HEV) 37,806 +23.4% 48.4%
BEV 4,265 +27.7% 5.5%
PHEV 4,926 +22.2% 6.3%
Βενζίνη 26,651 -16.0% 34.1%
Πετρέλαιο 2,279 -68.2% 2.9%
Άλλα 2,235 +98.7% 2.9%

Ανάλυση και προοπτικές

Η ελληνική αγορά επιβεβαιώνει τη δυναμική της στον χώρο της αυτοκίνησης, διατηρώντας αναπτυξιακό χαρακτήρα παρά το διεθνές αβέβαιο περιβάλλον. Η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση συνιστά ποιοτική αναβάθμιση του εθνικού στόλου, επιδρώντας θετικά τόσο στην ανταγωνιστικότητα όσο και στην περιβαλλοντική επίδοση.

Ο ρόλος του κράτους κρίνεται κομβικός και επιτυχημένος: με ένα πλαίσιο πολιτικών που συνδυάζει κίνητρα, στρατηγική δικτύωσης και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, δημιουργούνται συνθήκες σταθερής και προβλέψιμης μετάβασης. Οι επόμενοι μήνες αναμένονται καθοριστικοί για την εδραίωση της ηλεκτροκίνησης ως πρώτης επιλογής ιδιώτη και επιχείρησης, με παράλληλη ανάδειξη της χώρας σε κόμβο πράσινης κινητικότητας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.