Οι Έλληνες στρέφονται ανοιχτά στην ηλεκτροκίνηση, με την ελληνική αγορά αυτοκινήτου να έχει ανοδικές τάσεις, καθώς έκλεισε το 2024 με θετικό πρόσημο, σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA, σε άρθρο που δημοσίευσε το Topspeed.gr.
Αντίθετα, με οριακή αύξηση στις ταξινομήσεις των νέων αυτοκινήτων κατά 0,8% έκλεισε το 2024 η ευρωπαϊκή αγορά, στην οποία πλέον καθιερώνεται η ηλεκτροκίνηση με 13,6% μερίδιο της αγοράς, αναπτερώνοντας την αισιοδοξία του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας ενόψει του 2025.
Η εικόνα της Ελληνικής Αγοράς
Όσον αφορά τον μήνα Δεκέμβριο, έκλεισε με αύξηση (+5.6%) με 8.704 ταξινομήσεις έναντι 8.240 τον περασμένο Δεκέμβρη, οι οποίες επιμερίζονται σε 1.081 πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έναντι 577 μονάδων τον Δεκέμβριο του 2023, αγγίζοντας σε αύξηση το εντυπωσιακό (+87.3%). Τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά (Plug-In) άγγιξαν τις 722 μονάδες, σε σχέση με τις 666 πέρσι, πετυχαίνοντας αύξηση(+8.4%). Τα πλήρως υβριδικά κατέγραψαν 3.964 ταξινομήσεις αντί των 3.100 πέρσι. Μία αύξηση (+27.9%). Αναφορικά με τα εναλλακτικά καύσιμα, είχαμε 504 ταξινομήσεις, σε σχέση με τις 332 τον προηγούμενο Δεκέμβριο, σημειώνοντας αύξηση (+51.8%). Τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης κατέγραψαν 1.950 μονάδες, έναντι 2.912 πέρσι, που αντιστοιχεί σε πτώση κατά (-33.0%). Πτώση κατά (-26.0%) κατέγραψαν και τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα με 483 μονάδες, αντί 653 τον προηγούμενο Δεκέμβριο.
Θετικά κινήθηκε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου, ολόκληρο το 2024, καταγράφοντας αύξηση κατά (+1.9%) που αντιστοιχεί σε 137.075 ταξινομήσεις έναντι 134.484 το 2023, οι οποίες επιμερίζονται σε 8.707 ταξινομήσεις, όσον αφορά τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε σχέση με τις 6.379 του 2023, σημειώνοντας αύξηση (+36.5%). Καταγράφοντας 8.262 επαναφορτιζόμενα υβριδικά (Plug – In) έναντι των 8.836 πέρσι, σημείωσαν πτώση κατά (-6.5%) Σημαντική αύξηση και ταξινομήσεις με 57.917 πωλήσεις, αντί των 41.550 μονάδων, καταγράφοντας αύξηση (+39.4%). Αναφορικά με τα εναλλακτικά καύσιμα, οι πωλήσεις άγγιξαν τις 3.431 μονάδες, σε σχέση με τις 3.775 το 2023, που σημαίνει πτώση κατά (-9.1%). Πτωτικά κατά (-13.1%) κινήθηκε η αγορά για τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης, καταγράφοντας 48.923 μονάδες σε σχέση με τις 56.291 πέρσι. Τέλος, όσον αφορά τα πετρελαιοκίνητα, πουλήθηκαν μόλις 9.835 σε σχέση με τα 17.653 το 2023. Μία πτώση κατά (-44.3%).
Ανάλυση
Η ελληνική αγορά κινείται θετικά για ακόμα μία φόρα, με τους Έλληνες καταναλωτές να στρέφονται στην ηλεκτροκίνηση χάρη των γενναίων επιδοτήσεων του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ». Πέρα από τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι Έλληνες αγοράζουν αυτοκίνητα από κάθε κατηγορία, δεδομένου του πιο γερασμένου στόλου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο οποίος σταδιακά ανανεώνεται, Αναφορικά με την πτώση των πωλήσεων στα αμιγώς βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα, έρχεται φυσιολογικά, καθώς τα πλήρως υβριδικά αντικαθιστούν τα αμιγώς θερμικά μοντέλα. Ειδικότερα, για τα πετρελαιοκίνητα, οι προτάσεις στην αγορά είναι εξαιρετικά λίγες και αυτό αποτυπώνεται στα ευρήματα των ταξινομήσεων.
Με οριακή αύξηση 0,8% έκλεισε το 2024 η ευρωπαϊκή αγορά
Το 2024, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων αυξήθηκαν ελαφρώς, κατά 0,8% σε περίπου 10,6 εκατομμύρια μονάδες. Η Ισπανία συνέχισε να επιδεικνύει ανθεκτικότητα με σταθερό ρυθμό ανάπτυξης 7,1%. Αντίθετα, μείωση παρατηρήθηκε στη Γαλλία (-3,2%), τη Γερμανία (-1%) και την Ιταλία, με μικρή πτώση 0,5%.
Τον Δεκέμβριο του 2024, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 5,1%. Η Ισπανία πρωτοστάτησε με ισχυρή διψήφια αύξηση 28,8%, ακολουθούμενη από τη Γαλλία με μέτρια αύξηση 1,5%. Ωστόσο, μεταξύ των τεσσάρων μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ, μείωση παρατηρήθηκε στη Γερμανία (-7,1%) και την Ιταλία (-4,9%).
Ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ ανά πηγή ενέργειας
Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρέμειναν η τρίτη πιο δημοφιλής επιλογή για τους αγοραστές το 2024. Τον Δεκέμβριο, το μερίδιο αγοράς τους διαμορφώθηκε στο 15,9%, συμβάλλοντας σε μερίδιο 13,6% για το σύνολο του έτους, ξεπερνώντας και πάλι το ντίζελ, το οποίο μειώθηκε στο 11,9%. Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα διατήρησαν το προβάδισμά τους στο 33,3%, ενώ τα υβριδικά-ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενίσχυσαν τη δεύτερη θέση τους, κατέχοντας μερίδιο αγοράς 30,9%.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Οι ταξινομήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 10,2% σε 144.367 μονάδες τον Δεκέμβριο του 2024. Η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στη σημαντική μείωση των ταξινομήσεων στη Γερμανία (-38,6%) και τη Γαλλία (-20,7%), με αποτέλεσμα ο όγκος της αγοράς για το 2024 να μειωθεί κατά 5,9% σε σύγκριση με το 2023. Ως αποτέλεσμα, το συνολικό μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία διαμορφώθηκε στο 13,6% για το 2024.
Οι ταξινομήσεις plug-in υβριδικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 4,9% τον περασμένο μήνα, χάρη στις σημαντικές αυξήσεις στη Γαλλία (44,9%) και τη Γερμανία (6,8%). Τον Δεκέμβριο, τα plug-in υβριδικά αντιστοιχούσαν στο 8,3%, διατηρώντας το ίδιο επίπεδο με το προηγούμενο έτος. Ωστόσο, ο συνολικός όγκος του έτους 2024 ήταν μειωμένος κατά 6,8% σε σύγκριση με το 2023.
Οι ταξινομήσεις των πλήρως υβριδικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 33,1% τον Δεκέμβριο, με το μερίδιο αγοράς να αυξάνεται στο 33,6%, από 26,5% τον περασμένο Δεκέμβριο, ξεπερνώντας τις ταξινομήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων για τέταρτο συνεχόμενο μήνα.
Βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα
Τον Δεκέμβριο του 2024, οι ταξινομήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 1,8%, με όλες τις μεγάλες αγορές να παρουσιάζουν μείωση, εκτός από την Ισπανία, η οποία σημείωσε αύξηση 16%. Η Γαλλία παρουσίασε την πιο απότομη πτώση, με τις ταξινομήσεις να κατακρημνίζονται κατά 23%, ακολουθούμενη από την Ιταλία με μείωση 11,4%. Η Γερμανία κατέγραψε επίσης μείωση 7,4%. Με 269.260 νέα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν τον περασμένο μήνα, το μερίδιο αγοράς της βενζίνης έπεσε στο 29,6%, από 31,6% τον ίδιο μήνα πέρυσι. Η αγορά πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκε κατά 15%, με αποτέλεσμα το μερίδιο αγοράς των πετρελαιοκίνητων οχημάτων να διαμορφωθεί στο 9,8% τον περασμένο Δεκέμβριο. Συνολικά, παρατηρήθηκε διψήφια μείωση στις περισσότερες αγορές της ΕΕ.