Νέα ρύθμιση για τις εκπομπές CO2 και την πίστωση στα πρόστιμα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, ενέκρινε το ευρωκοινοβούλιο, δίνοντας τον απαραίτητο «αέρα» στους κατασκευαστές αυτοκινήτων, σύμφωνα με το σχέδιο για την ανταγωνιστικότητα, που παρουσίασε ο Έλληνας Επίτροπος, Τουρισμού και Βιώσιμων Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας.
Ειδικότερα, το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε πρόσφατα την επείγουσα τροποποίηση στους κανονισμούς εκπομπών CO2, η οποία εισάγει ένα νέο μηχανισμό συμμόρφωσης για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Η τροποποίηση αφορά τις κυρώσεις για τους κατασκευαστές που ξεπερνούν τα όρια εκπομπών, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να συμμορφώνονται με τα στόχους των επόμενων ετών υπολογίζοντας τον μέσο όρο των εκπομπών τους για τριετία. Αυτή η αλλαγή αναμένεται να έχει σημαντικές επιπτώσεις στην πορεία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας τα επόμενα χρόνια.
Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Βουλή αποδέχθηκε το αίτημα της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, να ψηφίσει και να εγκρίνει γρήγορα την τροποποίηση στους κανονισμούς για τις εκπομπές που εισάγει ένα μηχανισμό συμμόρφωσης πολλών ετών για τα πρόστιμα που επιβάλλονται στους κατασκευαστές που ξεπερνούν τα όρια. Οι βουλευτές συμφώνησαν, λοιπόν, να χρησιμοποιήσουν τη διαδικασία επείγοντος για να εγκρίνουν την τροποποίηση.
Η ψηφοφορία
Η ψηφοφορία θα γίνει στις 8 Μαΐου. Αυτή τη στιγμή, οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί θέτουν ετήσιους στόχους, για περιόδους πέντε ετών, για τη μείωση των μέσων εκπομπών CO2 των επιβατικών αυτοκινήτων και των βαν. Για την πενταετία 2025-2029, από την 1η Ιανουαρίου ισχύει στόχος μείωσης 15% σε σχέση με τα επίπεδα του 2021. Η τροποποίηση, η οποία περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Δράσης που παρουσίασε η ίδια η Επιτροπή και ήδη υιοθετήθηκε από το ανώτατο εκτελεστικό όργανο της ΕΕ, θα δώσει στους κατασκευαστές τη δυνατότητα να συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις για τα έτη 2025, 2026 και 2027 υπολογίζοντας τον μέσο όρο των επιδόσεών τους σε αυτά τα τρία χρόνια και όχι κάθε χρόνο ξεχωριστά.
Η τροποποίηση των κανονισμών, χάρη στη συμφωνία για τη διαδικασία επείγοντος, δεν θα υποβληθεί στη συνήθη διαδικασία έγκρισης, η οποία περιλαμβάνει αρκετά στάδια και μήνες συζητήσεων στις αρμόδιες επιτροπές και στην ολομέλεια: το Κοινοβούλιο, απλά, θα προχωρήσει με την ψηφοφορία στις 8 Μαΐου. Μετά από αυτό, θα πρέπει να εγκρίνουν την τροποποίηση τα επιμέρους κράτη μέλη στο Συμβούλιο της ΕΕ.