Μέχρι 30 Ιουνίου έχει παραταθεί η ημερομηνία υποβολής υπεύθυνης δήλωσης στην πλατφόρμα akatharista.apps.gov.gr των υπόχρεων ιδιοκτητών για τον καθαρισμό των οικοπέδων τους και λοιπών ακάλυπτων χώρων, με τη διαδικασία να προχωρά ομαλά στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, προκαλώντας, όμως, παρενέργειες: στην πλειοψηφία των περιαστικών δήμων οι υπηρεσίες αδυνατούν να απομακρύνουν εγκαίρως τις μεγάλες ποσότητες ξερών χόρτων και κλαδιών που προκύπτουν και η κατάσταση δεν αναμένεται να βελτιωθεί άμεσα, καθώς ο κανονισμός υποχρεώνει τους ιδιοκτήτες να διατηρούν τα οικόπεδα καθαρά μέχρι το τέλος της αντιπυρικής περιόδου, δηλαδή μέχρι τις 31 Οκτωβρίου.
Γράφει η Ελευθερία Γεωργίου
Και εδώ ξεκινούν τα προβλήματα: Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, «οι υπόχρεοι οφείλουν για την απομάκρυνση τυχόν άλλων εγκαταλελειμμένων καυστών, αναφλέξιμων, εκρήξιμων ή εύφλεκτων υλικών, αντικειμένων και απορριμμάτων, καθώς και για την ασφαλή συλλογή και μεταφορά όλων των υπολειμμάτων καθαρισμού». Αυτό σημαίνει ότι είτε θα πρέπει να εξασφαλίσουν τη συνεργασία με ιδιωτική εταιρεία ώστε να απομακρυνθούν τα ξερά εναλλακτικά είτε να επικοινωνήσουν με τον οικείο δήμο ώστε οι υπηρεσίες να τα απομακρύνουν με τη σχετική χρέωση!
Οπως γίνεται αντιληπτό, σε πλείστες περιπτώσεις οι ιδιοκτήτες επιλέγουν τη διαδικασία της... πάπιας, δηλαδή εναποθέτουν τα ξερά σε δημόσιους χώρους θεωρώντας υποχρέωση του δήμου να τα απομακρύνει δωρεάν. Η επιλογή αυτή έχει προκαλέσει χάος, με τις υπηρεσίες να αδυνατούν να αντεπεξέλθουν, ενώ οι πλέον ευφάνταστοι ιδιοκτήτες αφήνουν τα ξερά σε σημεία που δεν γίνονται άμεσα αντιληπτά προκαλώντας σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία των γειτονιών ωσότου κάποιος περίοικος να ενημερώσει τον δήμο και να απομακρυνθούν.
Δεν είναι λίγοι οι δήμοι που στην προσπάθειά τους να διευκολύνουν τη διαδικασία αποφάσισαν πιο ευνοϊκό τιμολόγιο, ακόμα και δωρεάν απομάκρυνση, εφόσον προηγηθεί συνεννόηση και κλειστεί ραντεβού, ώστε να είναι διαθέσιμα μηχανήματα και προσωπικό. Μάλιστα, ο μεγάλος όγκος εργασίας άνοιξε... νέες δουλειές, με απεγνωσμένους δημάρχους να παρακαλούν συναδέλφους τους σε γειτονικούς δήμους να τους διαθέσουν μηχανήματα ώστε να σώσουν οτιδήποτε αν σώζεται, καθώς δεν υπάρχει επάρκεια μηχανημάτων (αρπάγες κ.ά.), ενώ αρκεί μια βλάβη για να πάει ο προγραμματισμός αρκετές μέρες πίσω. Πόσω μάλλον όταν την ίδια ώρα προσπαθούν να καθαρίσουν τους κοινόχρηστους και δημοτικούς χώρους, οι οποίοι ανά περίπτωση αριθμούν αρκετά στρέμματα!
Σε κατάσταση απόγνωσης
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση της δημάρχου Ραφήνας-Πικερμίου Δήμητρας Τσεβά, η οποία σχολιάζοντας την κατάσταση που επικρατεί σημείωσε πως ο δήμος της βρίσκεται σε κατάσταση απόγνωσης και αδυνατεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα αποτελεσματικά, καθώς δεν υπάρχει άμεση λύση. Επίσης, η δήμαρχος είπε ότι έχει επικοινωνήσει για το συγκεκριμένο ζήτημα και με τον υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Κικίλια, χωρίς, όμως, να έχουν ληφθεί ουσιαστικά μέτρα. Επιπλέον, σημείωσε ότι φέτος, με τον νέο κανονισμό πυροπροστασίας, ο κόσμος έχει βγάλει στους δρόμους ό,τι βρήκε, προκαλώντας χάος και στις περιοχές του Πικερμίου και της Ραφήνας. Η φρενίτιδα που επικρατεί έχει επιδεινώσει την κατάσταση, κάνοντας δύσκολη για τον δήμο την διαχείριση των προβλημάτων έγκαιρα και αποτελεσματικά.
Η κατάσταση γίνεται χειρότερη και από τις παρεμβάσεις τρίτων (δασαρχεία, ΔΕΔΔΗΕ κ.ά.), καθώς έχουν καταγραφεί περιστατικά όπου προχώρησαν σε καθαρισμούς χώρων ευθύνης τους, εκτός ορίων δήμων, εγκαταλείποντας τα ξερά στα σημεία και δημιουργώντας επιπλέον πονοκεφάλους στους ΟΤΑ. Πρόβλημα προκαλεί και η παράταση που δόθηκε μέχρι τις 30 Ιουνίου, καθώς αν δεν παρέλθει η ημερομηνία αυτή οι δήμοι δεν έχουν δικαίωμα να παρέμβουν αυτεπάγγελτα και να δώσουν λύση καθαρίζοντας τα οικόπεδα εκείνων που αδιαφορούν. Σημειώνεται πως οι αρμοδιότητες των δήμων περιορίζονται:
• Στην ενημέρωση των υπόχρεων.
• Kαθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από 1η Μάϊου έως και 31 Οκτωβρίου, στη διενέργεια αυτεπάγγελτης αυτοψίας, εξέτασης καταγγελιών για διαπίστωση εκπλήρωσης ή μη των υποχρεώσεων των υπόχρεων ή/και στη διενέργεια δειγματοληπτικών ελέγχων στους υπόχρεους που υπέβαλαν θετική δήλωση στο Εθνικό Μητρώο τήρησης μέτρων προληπτικής πυροπροστασίας μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, το οποίο και ενημερώνει για τα αποτελέσματα των ελέγχων αυτών.
• Στη διενέργεια καθαρισμού οικοπέδου σε κάθε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της προθεσμίας δήλωσης καθαρισμού από τους υπόχρεους.
• Στην υποβολή αίτησης προς την οικεία Πυροσβεστική Υπηρεσία για τη διενέργεια αυτοψίας σε περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους και σε περίπτωση βεβαίωσης από την αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τυχόν συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων.
• Στον επείγοντα αυτεπάγγελτο καθαρισμό για την άμεση άρση του κινδύνου, σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.