Η λέξη Turkaegean δεν είναι μία απλή εμπορική ονομασία που επέλεξαν οι Τούρκοι για να προωθήσουν τον τουρισμό στα παράλια της Μικράς Ασίας. Μπορεί αυτό να ισχυρίζονται κάποιοι εκεί και εδώ, αλλά ο όρος δεν είναι καθόλου αθώος. Αφορά μεν άμεσα τον τουρισμό, αλλά εμμέσως ακουμπά τα γεωπολιτικά και μάλιστα με τρόπο πονηρό. Το Turkaegean είναι η προσπάθεια της Άγκυρας να περάσει στο (δυτικό) κοινό, που βλέπει το εμπορικό σήμα ή τις διαφημίσεις, τη σύνδεση του brand Τουρκία με το Αιγαίο Πέλαγος. Η ονομασία αυτή «σπάει» το Αιγαίο σε κομμάτια και δίνει το ένα στην Τουρκία.

Και ποιο το πρόβλημα, θα ρωτήσει κάποιος, αφού η Τουρκία όντως έχει ένα κομμάτι των παραλίων του Αιγαίου και των υδάτων; Το πρόβλημα έγκειται στο ότι το κοινό στο οποίο απευθύνεται τουριστικά το Turkaegean (ο μέσος δυτικός πολίτης δηλαδή) δεν γνωρίζει πως το Αιγαίο της Τουρκίας πηγαίνει το μέγιστο μέχρι εκεί που βρέχουν τα πόδια τους οι τουρίστες. Τρία ναυτικά μίλια από τις ακτές, όπου δεν υπάρχει μέση γραμμή, η οποία είναι σαφώς εγγύτερα.

Ο μέσος δυτικός Ευρωπαίος τουρίστας δεν γνωρίζει από χάρτες, δεν ξέρει καν πού πέφτουν οι ακτές. Ετσι, η επανάληψη της ονομασίας συνδέει στο μυαλό όσων βλέπουν την Τουρκία όχι με το ελάχιστο κομμάτι που κατέχει αλλά με πολύ μεγαλύτερο, αν όχι με το όλον. Παράλληλα, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι γείτονες τα ελληνικά νησιά του Ανατολικού Αιγαίου τα αποκαλούν «νησιά του Αιγαίου». Ποιου Αιγαίου όμως;

Το Turkeagean, λοιπόν, κατά την άποψή μου, είναι η «γαλάζια πατρίδα» σε συσκευασία δώρου προς τους δυτικούς πολίτες. Κι εάν κάποιοι βρίσκουν αυτόν τον χαρακτηρισμό υπερβολικό, είμαι σίγουρος πως πριν τριάντα χρόνια θα έβρισκαν τουλάχιστον υπερβολική, ίσως και αστεία, τη σύνδεση που προσπαθούσαν να κάνουν κάποιοι πεινασμένοι Σλάβοι στα βόρεια σύνορά μας με τη Μακεδονία και τους Μακεδόνες. Σήμερα όμως δεν γελάει κανείς.

Τα παραπάνω καθιστούν την απόφαση για ακύρωση του εμπορικού σήματος αυτού από την αρμόδια ευρωπαϊκή επιτροπή ιδιαιτέρως σημαντική. Καταγράφεται ως μια επιτυχία της ελληνικής κυβέρνησης και είναι ένα δυνατό χτύπημα στην επιχειρηματολογία της «γαλάζιας πατρίδας». Αλλά και ένα μήνυμα στην Τουρκία να μαζευτεί, καθώς «έχουν γνώσιν οι φύλακες».