«Νομίζω ότι οι πολίτες εξέφρασαν μέσα από αυτές τις πράγματι πολυπληθείς συγκεντρώσεις τους, την αγωνία τους, έτσι ώστε να αποδοθεί το ταχύτερο δυνατό δικαιοσύνη. Και αυτό είναι το πρόταγμα όλων μας, θέλω να πιστεύω και της αντιπολίτευσης. Πέρα και πάνω από το τι πρωτοβουλίες αναλαμβάνει προκειμένου πιθανόν να εργαλειοποιήσει κομμάτι αυτών των συγκεντρώσεων. Πιστεύω ακράδαντα ότι όλοι μας επιδιώκουμε τη δικαιοσύνη και δικαιοσύνη χωρίς αστερίσκους και χωρίς εξαιρέσεις» τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, για την τραγωδία στα Τέμπη, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Το GPS της Επικαιρότητας» με τον Θάνο Σιαφάκα.

Ο ίδιος τόνισε ότι «πρέπει να διακρίνουμε την αγωνία προφανώς των συγγενών των θυμάτων, τον πόνο τους και την κοινωνία η οποία συμμετέχει σε αυτές τις συγκεντρώσεις, από τη στάση και τη συμπεριφορά πολιτικών κομμάτων. Επαναλαμβάνω όμως, θέλω να πιστεύω ότι στο βάθος όλοι μας, αυτό που ζητούμε όλοι μας και όλα τα κόμματα, είναι η δικαιοσύνη. Και η δικαίωση θα έρθει μέσα από τις αποφάσεις της δικαιοσύνης, την οποία θα απονείμουν μόνον οι δικαστικοί λειτουργοί».

Ερωτηθείς, σε σχέση και με όσα διαπιστώνει το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Ατυχημάτων, σύμφωνα με την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, για σοβαρά κενά στην ασφάλεια του σιδηροδρόμου στο κομμάτι των υποδομών, το πώς εξελίσσονται σήμερα τα έργα, ο υπουργός επισήμανε τα εξής: «Πρώτα απ’ όλα να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα. Το πρώτο κομμάτι, στο ζήτημα του Πολυτεχνείου, έχει ζητηθεί από την ίδια τη Δικαιοσύνη. Και δεύτερον, υπάρχει ένα πόρισμα το οποίο θα εκδοθεί στο τέλος Φεβρουαρίου από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, όπως είχαμε δεσμευτεί, με τη συμμετοχή και εκπροσώπων του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων. Ανεξάρτητα από το τι θα λέει το πόρισμα, το οποίο δεν το γνωρίζω, αυτό που μπορώ να σας πω είναι τι λέει το πόρισμα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμου όταν αυτό δημοσιοποιήθηκε πριν από περίπου ενάμιση έτος. Εκεί εγείρονται διάφορα θέματα για διαχρονικές αδυναμίες και αστοχίες του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου και όλων όσων συμμετέχουν στο έργο τους».

Σημαντικές πρωτοβουλίες

Έκτοτε, τόνισε ο υπουργός, έχουν αναληφθεί σημαντικές πρωτοβουλίες. «Ολοκληρώθηκαν οι συμβάσεις για την εγκατάσταση των συστημάτων τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης και του συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών. Αποκαταστάθηκε ο φωτισμός, η πυρόσβεση και η ραδιοεπικοινωνία στον βασικό άξονα. Τοποθετήθηκαν κάμερες παρακολούθησης. Αυξήθηκε ο προϋπολογισμός του ΟΣΕ από τα 45 σε 75 εκατομμύρια. Ολοκληρώνεται αυτές τις ημέρες η πρόσληψη προσωπικού, κυρίως σε ειδικότητες πεδίου. Υπεβλήθη σχέδιο δράσης σε ευρωπαϊκούς φορείς για την εφαρμογή συστημικής προσέγγισης στη δομική ασφάλεια και υλοποιούνται εκπαιδεύσεις σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων με συμμετοχή όλων των επιχειρήσεων πάνω σε θέματα ασφάλειας, εκπαίδευσης προσωπικού. Και εξασφαλίσαμε για πρώτη φορά σημαντικούς πόρους για υποδομές, δηλαδή το επόμενο χρονικό διάστημα να ξεκινήσουν οι εργασίες στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα που καταστράφηκε από τον Ντάνιελ, στα σημεία που κατεστράφη, αλλά και πρόσθετη χρηματοδότηση για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών στα τμήματα Θεσσαλονίκη, Προμαχώνας, Πύθιο Ορμένιο και Τοξότες στη Νέα Καρβάλη».

Ενισχύουμε την ασφάλεια

Ο Χρήστος Σταϊκούρας υπογράμμισε στη συνεχεια πως «πάντα πρέπει να επιδιώκουμε όλοι μας την ασφάλεια των μεταφορών και να την ενισχύουμε διαρκώς. Είδατε πρόσφατα, ακόμα και σε πόλεις ή χώρες είδατε το Στρασβούργο ότι γίνονται και έγιναν ατυχήματα. Άρα εμείς πρέπει να επιδιώκουμε να ενισχύουμε διαρκώς την ασφάλεια των μεταφορών. Το σχέδιο δράσης, το οποίο έχουμε συμφωνήσει με την Ευρώπη, μαζί με τις βασικές αλλά πολύ σημαντικές παρεμβάσεις στις υποδομές του σιδηροδρομικού δικτύου είναι κάτι που έχει ξεκινήσει να υλοποιείται και θα πάει περίπου μία διετία. Πάντα υπάρχει και ο ανθρώπινος παράγοντας σε όλες τις ενέργειες τις οποίες αναλαμβάνουμε. Και επίσης να προσθέσω και κάτι ακόμα. Υπήρχε μια πολύ ενδιαφέρουσα ανακοίνωση της Hellenic Train, 15 Ιανουαρίου, ότι στις γιορτές ταξίδεψαν Αθήνα-Θεσσαλονίκη- Αθήνα 60.238 επιβάτες, 36% περισσότεροι από ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2023, δηλαδή 16.150 περισσότεροι συμπατριώτες μας. Υπάρχει και μια εμπιστοσύνη στον ελληνικό σιδηρόδρομο που πράγματι έχει πολλά σημαντικά διαχρονικά προβλήματα και τα οποία δημόσια έχω πει όχι μία και δυο φορές, αλλά αρκετές φορές στο ελληνικό Κοινοβούλιο σε συζητήσεις που έχουμε προκαλέσει ως πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ότι η αντιμετώπισή τους θέλει υπομονή και επιμονή» συμπλήρωσε ο κ. Σταϊκούρας.

Χρειαζόμαστε οδηγούς

Σε ό,τι αφορά στα υπόλοιπα θέματα της αρμοδιότητάς του, ο κ. Σταϊκούρας, αναφέρθηκε στον στόλο των λεωφορείων και στο πρόβλημα της έλλειψης οδηγών.

«Είναι αλήθεια ότι χρειαζόμαστε περισσότερους οδηγούς. Και είναι αλήθεια ότι έχουμε περισσότερα και καλύτερα οχήματα το τελευταίο χρονικό διάστημα. Σήμερα που μιλάμε, έχουμε ανανεώσει τον στόλο με 278 νέα οχήματα. Μέχρι τις αρχές Μαρτίου εκτιμούμε ότι θα είναι στους δρόμους της Αττικής άλλα 150 λεωφορεία και επιδιώκουμε μέχρι τον Μάρτιο να έχουμε και 342 προσλήψεις οδηγών. (…) Ένα εξαιρετικά δύσκολο επάγγελμα πλέον ως εύρεση εργασίας πανευρωπαϊκά, μην πω και παγκοσμίως, που η ελληνική πολιτεία έχει δώσει σημαντικές αυξήσεις των απολαβών τους, έτσι ώστε να τους προσελκύσει στα δημόσια μέσα μεταφοράς», ανέφερε.

Εκτίμησε επίσης ότι θα έχουμε στη χώρα μας μέχρι το τέλος του καλοκαιριού 950 καινούρια λεωφορεία στην Αττική. «Δηλαδή ουσιαστικά στο τέλος του καλοκαιριού όλος ο στόλος των οχημάτων που θα κινούνται στους δρόμους θα είναι απολύτως προσβάσιμος από τα ΑμεΑ, κάτι που μέχρι σήμερα δεν είναι εφικτό. (…) Σήμερα πάντως μπορώ να πω ότι τα λεωφορεία που κινούνται είναι 1.050 στην Αττική. Στη Θεσσαλονίκη ο στόλος των λεωφορείων έχει ανανεωθεί σε ποσοστό 50%» προσέθεσε.

Για τη Γραμμή 4 του μετρό Αθήνας από Γαλάτσι μέχρι Κατεχάκη, ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι η διάνοιξη θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2026. «Ήδη ο ένας μετροπόντικας από την Κατεχάκη έχει διανοίξει το μισό της διαδρομής του μέχρι τον Ευαγγελισμό και έχει ξεκινήσει εργασίες και ο άλλος μετροπόντικας στο Γαλάτσι που θα συναντηθούν και οι δύο στον Ευαγγελισμό. Η διάνοιξη όλης της γραμμής 4 θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2026 και παράλληλα έχουν ξεκινήσει και οι εργασίες σε σταθμούς. Ούτως ή άλλως, το έργο αυτό ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί στο τέλος αυτής της δεκαετίας. Θα δούμε, διότι έχουμε και δικαστικές διενέξεις, όπως ξέρετε καλά, για συγκεκριμένους σταθμούς, οι οποίες δημιουργούν συγκεκριμένες καθυστερήσεις. Όμως είναι ένα έργο το οποίο εκτελείται και είναι ένα έργο σημαντικό για την καθημερινότητα των πολιτών μαζί με αυτό που ανακοινώσαμε την προηγούμενη εβδομάδα και το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό ειδικά για τον Κηφισό, που είναι η σύνδεση της δυτικής περιφερειακής λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική οδό Αθηνών Κορίνθου και τους 3 ανισόπεδους κόμβους που είναι οι ανισόπεδος, κόμβοι των Ναυπηγείων, του Σκαραμαγκά και του Σχιστού. Θα διευκολυνθεί η μετακίνηση των πολιτών στον Κηφισό τότε, μετά από τρία χρόνια όμως που θα υλοποιηθεί το έργο», ανέφερε.

Ερωτηθείς τέλος, αν υπάρχουν σκέψεις για την καλύτερη αστυνόμευση στη χρήση των μέσων μεταφορών ο υπουργός ανέφερε πως «είναι κάτι το οποίο συζητάμε με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και πολύ σύντομα θα ανακοινώσουμε γιατί ναι, πολλές φορές δεν χρησιμοποιούνται Μέσα Μαζικής Μεταφοράς από πολίτες, διότι απαιτείται καλύτερη αστυνόμευση».