Για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, την ασφάλεια των σιδηροδρόμων και το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής μίλησε στην εκπομπή «Mega Σαββατοκύριακο» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.

Στο μεγάλο ερώτημα σε σχέση με το φορτίο που περιείχε η εμπορική αμαξοστοιχία και πού οφείλεται η εκδήλωση του «πύρινου μανιταριού» μετά τη φονική έκρηξη, ο Χρήστος Σταϊκούρας υπογράμμισε ότι αναμένεται το πόρισμα της Δικαιοσύνης μετά την εν εξελίξει έρευνα, ωστόσο αποσαφήνισε πως «ο ρόλος του υπουργείου δεν είναι να ελέγχει το φορτίο των τρένων».

«Ποιο ήταν το βασικό ζητούμενο το οποίο είχαμε μετά τα Τέμπη; Να είχαμε καλύτερα συστήματα τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης, δηλαδή να είχαμε ενίσχυση της ασφάλειας. Σήμερα, είμαστε σε πολύ καλύτερο σημείο από ό,τι ήμασταν. Αν δεν είχαμε τον Daniel, σήμερα θα σας έλεγα ότι σε σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και το ETCS, είχαμε 100% από την Αθήνα μέχρι τη Λάρισα. Λόγω του Daniel, σε εκείνο το σημείο μόνο δεν έχουμε τα συστήματα», προσέθεσε, μιλώντας σήμερα (02/02) στο MEGA.

«Τα τρένα είναι ασφαλέστερα βάζοντας αυτά τα συστήματα και συνεχώς πρέπει να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε για να ενισχύουμε διαρκώς την ασφάλεια των μεταφορών. Θα γίνουν και προσλήψεις προσωπικού το επόμενο χρονικό διάστημα, εκτιμώ μέχρι τον Μάρτιο θα προσληφθούν 140 άτομα στον ΟΣΕ και επενδύσεις θα γίνουν, υποδομές, που ενισχύουν την ασφάλεια των μεταφορών», αναφέρει.

«Σε αυτά τα ζητούμενα τα οποία είναι επενδύσεις σε υποδομές, προσλήψεις προσωπικού, να βάλουμε σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, να βάλουμε συστήματα ελέγχου σηράγγων, σε όλα αυτά υπάρχει σημαντική πρόοδος και ενίσχυση της ασφάλειας», συμπλήρωσε.

«Θα είναι επιτυχία όταν ενισχύεις διαρκώς την ασφάλεια των σιδηροδρόμων και των μεταφορών. Σας έδωσα συγκεκριμένα στοιχεία, σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, συστήματα, επενδύσεις, χρηματοδότηση, προσλήψεις, που δείχνουν πρόοδο. Αλλά θέλω να σας πω κάτι. Όπως ομολογούν όλοι, τα προβλήματα στον ελληνικό σιδηρόδρομο δεν προέκυψαν τα τελευταία δύο χρόνια, είναι διαχρονικά. Αν πιστεύετε ότι επιλύονται όλα τα προβλήματα σε ενάμιση χρόνο, θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι αυτό δεν γίνεται. Δεν έρχομαι να ωραιοποιήσω καταστάσεις, αλλά να σας πω ότι τα διαχρονικά προβλήματα δεν αντιμετωπίζονται σε ένα – ενάμιση έτος», συμπλήρωσε.

Ο κ. Σταϊκούρας, αναφερόμενος στις πολυπληθείς διαδηλώσεις για τα Τέμπη, επεσήμανε πως «είναι η εκδήλωση της αγωνίας της κοινωνίας, του θυμού των πολιτών, ώστε να υπάρξει αλήθεια και Δικαιοσύνη στην περίπτωση των Τεμπών. Κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε συνολικά και συλλογικά ως κυβέρνηση, αρχίζοντας από τον Πρωθυπουργό, ώστε να επιταχύνουμε τις διαδικασίες στον βαθμό που εμείς εμπλεκόμαστε. Όχι η Δικαιοσύνη, εμείς και εκεί που θα κριθούμε, θα είναι να αποδείξουμε ότι κάναμε τα πάντα, ώστε οι πολίτες να αισθανθούν, επί της ουσίας, όχι επικοινωνιακά, ότι θέλουμε να λάμψει η αλήθεια».

Για την εμπορική αμαξοστοιχία και το φορτίο της, σημείωσε ότι υπάρχουν δύο διαστάσεις. «Η μία έχει να κάνει με το αν αναζητήσαμε, εκ των υστέρων, εμείς, από το καλοκαίρι του ’23, να δούμε τι μεταφέρει η σιδηροτροχιά. Ποιος είναι υπεύθυνος για να το κάνει αυτό; Ο ΕΔΟΣΑΑΜ. Την 29η Οκτωβρίου του ’24, έγγραφο του ΕΔΟΣΑΑΜ στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών: “Θα θέλαμε να κάνετε έκτακτη επιχορήγηση 10.000 ευρώ, ώστε να καταφέρουμε να καταβάλουμε το αντίτιμο που θα απαιτηθεί από σουηδικό ινστιτούτο που θα αναλάβει την εκπόνηση πραγματογνωμοσύνης για τα αίτια της φωτιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των τρένων”. Αυτό 29 Οκτωβρίου. Δώσαμε αμέσως την χρηματοδότηση, είναι στη “Διαύγεια” από την 30ή Οκτωβρίου», τόνισε.

«Συμπέρασμα πρώτο: Ό,τι έχει ζητηθεί από τον ΕΔΟΣΑΑΜ, από ξένα ινστιτούτα ώστε να λάμψει η αλήθεια, έχει γίνει. Δεύτερη παρατήρηση: Εκ του θεσμικού πλαισίου, όχι μόνο στην Ελλάδα, σε όλη την Ευρώπη, ο ρόλος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δεν είναι να ελέγχει τα φορτία. Ευθύνη έχει ο αποστολέας και ο μεταφορέας και αν είναι από το εξωτερικό, είναι τα τελωνεία.

Άρα, δεν υπάρχει καμία ευθύνη των φορέων και των υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εδώ και χρόνια, δεν έχει αλλάξει κάτι το τελευταίο διάστημα, να ελέγχει τα φορτία. Αυτός είναι και ο λόγος που υπάρχουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί για το όποιο λαθρεμπόριο στα καύσιμα, στα καπνικά, στα ποτά».

«Κληρονομήσαμε προβλήματα δεκαετιών, φυσικά υπάρχει πρόοδος αλλά δεν πανηγυρίζουμε», ολοκλήρωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, μιλώντας για τα έργα που έχουν λάβει χώρα το προηγούμενο διάστημα και θα «τρέχουν» έως το τέλος της δεκαετίας.