«Είμαι ο πρώτος που έχει τη θεσμική υποχρέωση να σεβαστεί την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης στην οποία ανήκει η αναζήτηση ποινικών ευθυνών» για το δυστύχημα των Τεμπών, ξεκαθαρίζει στο «Μανιφέστο» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας και απαριθμεί όλες τις κινήσεις που έχουν γίνει προκειμένου λυθούν προβλήματα δεκαετιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Κύριε υπουργέ, μετά τη συνέντευξη του πρωθυπουργού, τελικώς όλα τα σενάρια για την τραγωδία στα Τέμπη είναι πιθανά. Πώς νιώθετε μετά από αυτήν την εξέλιξη;

Η σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών είναι ένα συλλογικό τραύμα και η κοινωνία εκφράζει τη στεναχώρια, τη θλίψη, τον πόνο, αλλά και την οργή της. Ο πρωθυπουργός, με την παρρησία που τον διακρίνει, έδωσε απαντήσεις σε όσα ερωτήματα μπορεί να δώσει ως ανώτατος εκπρόσωπος της εκτελεστικής εξουσίας, καθώς τα περισσότερα ερωτήματα σχετικά με τις συνθήκες του δυστυχήματος, θα απαντηθούν από τη δικαιοσύνη και τις αρμόδιες αρχές.
Αυτό πρέπει να είναι ξεκάθαρο προς πάσα κατεύθυνση, σεβόμενοι την αρχή της διάκρισης των εξουσιών που χαρακτηρίζει μια ευνομούμενη πολιτεία.

Υπάρχουν, λοιπόν, δύο συστατικά στοιχεία. Το ένα είναι η ελληνική δικαιοσύνη που πραγματοποιεί τη δικαστική έρευνα και το δεύτερο, είναι ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), ο οποίος συντάσσει το δικό του πόρισμα προκειμένου να αναδείξει τις συνθήκες του δυστυχήματος, με σκοπό να περιορισθεί η πιθανότητα να συμβούν ατυχήματα στο μέλλον. Και στα δύο πεδία, η κυβέρνηση έχει συμβάλει ώστε να αποκαλυφθούν οι συνθήκες της τραγωδίας. Εχει διευκολύνει τη δικαστική έρευνα και παράλληλα, έχει υποστηρίξει τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ με έμπειρο προσωπικό, περαιτέρω ανεξαρτησία και τεχνογνωσία, ώστε να εκπληρώσει την αποστολή του.

Οσον αφορά, λοιπόν, τη διερεύνηση του δυστυχήματος από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, αυτή βρίσκεται σε τελικό στάδιο, με το πόρισμα να εκδίδεται πριν τις 28 Φεβρουαρίου 2025.  

Συμφωνείτε με την απόδοση τόσο των ποινικών όσο και των πολιτικών ευθυνών για τα αίτια που οδήγησαν στο μοιραίο δυστύχημα;

Εχοντας την πολιτική ευθύνη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είμαι ο πρώτος που έχει τη θεσμική υποχρέωση να σεβαστεί την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης στην οποία ανήκει, αποκλειστικά, η αναζήτηση ποινικών ευθυνών. Οσον αφορά τις πολιτικές ευθύνες, νομίζω ότι η τοποθέτηση του πρωθυπουργού είναι σαφής.    

Μπορείτε, ως αρμόδιος υπουργός να εγγυηθείτε την ασφάλεια των μετακινήσεων στον ελληνικό σιδηρόδρομο;

Μπορώ να εγγυηθώ ότι από την ανάληψη της ευθύνης του χαρτοφυλακίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, εδώ και 19 μήνες, έχουμε υλοποιήσει πλήθος ενεργειών για την ανάταξη, τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση της ασφάλειας των μετακινήσεων στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Σχετικά, άλλωστε, έχουμε ενημερώσει, κατ’ επανάληψη, τη Βουλή των Ελλήνων.

Οι σιδηροδρομικές υποδομές αναβαθμίζονται με σημαντικούς –για πρώτη φορά– ευρωπαϊκούς πόρους, ενσωματώνονται στο δίκτυο τεχνολογικά συστήματα που ενισχύουν το επίπεδο ασφάλειας και μεταρρυθμίζεται διοικητικά ο τομέας.

Ειδικότερα:

-Ολοκληρώθηκαν οι συμβάσεις για την εγκατάσταση των συστημάτων τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης και του συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών.

  • -Υπεγράφη η σύμβαση για την επαναφορά σε λειτουργία του ETCS επί συρμών.
  • -Αποκαταστάθηκαν ο φωτισμός, η πυρόσβεση και οι ραδιοεπικοινωνίες στον βασικό άξονα.
  • -Τοποθετήθηκαν κάμερες παρακολούθησης.
  • -Χορηγήθηκε έκτακτη χρηματοδότηση για την αποκατάσταση των ισόπεδων διαβάσεων.
  • -Αυξήθηκε η χρηματοδότηση του ΟΣΕ, με σκοπό την καλύτερη συντήρηση του δικτύου.
  • -Εξασφαλίστηκαν πόροι για τον καθαρισμό της βλάστησης κατά μήκος του δικτύου.
  • -Ολοκληρώνεται, αυτές τις ημέρες, η πρόσληψη προσωπικού, κυρίως, σε ειδικότητες πεδίου.
  • -Υπεβλήθη σχέδιο δράσης στους ευρωπαϊκούς φορείς για την εφαρμογή συστημικής προσέγγισης στη σιδηροδρομική ασφάλεια, με βάση το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο.

-Υλοποιούνται σε συνεργασία με τον ERA εκπαιδεύσεις με συμμετοχή όλων των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων πάνω σε θέματα ασφάλειας, διαχείρισης κινδύνων και συστημάτων ERTMS.

Επιπλέον, έχοντας εξασφαλίσει υψηλή κοινοτική χρηματοδότηση, που ξεπερνά τα 800 εκατ. ευρώ, δρομολογούμε ένα στρατηγικό πλάνο σύνδεσης του τρένου με τα μεγάλα λιμάνια της χώρας. Ενδεικτικά, η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών γραμμών:

-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας,

-⁠Πύθιο - Ορμένιο και, φυσικά,

-Η Νέα Σιδηροδρομική γραμμή Τοξότες-Νέα Καρβάλη, η οποία θα φτάνει στο εμπορευματικό λιμάνι της Καβάλας.

Στα έργα που θα συγχρηματοδοτηθούν από το CEF περιλαμβάνονται η ανάταξη της σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στο τμήμα Ανω Λιόσια-Κιάτο και η ανακαίνιση των υποδομών στο τμήμα ΣΚΑ-Οινόη.

Ψηφίστηκε τέλος Δεκεμβρίου και υλοποιείται σήμερα η οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα, με θετικά σχόλια και από κόμματα της αντιπολίτευσης.

Ο νέος, ενιαίος φορέας που περιλαμβάνει τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και το σκέλος της ΓΑΙΑΟΣΕ σχετικά με το τροχαίο υλικό, αντικαθιστά το πολυδαίδαλο σχήμα που υπάρχει σήμερα.

Σε όλα τα επίπεδα καταβάλλουμε μια συστηματική και επίμονη προσπάθεια για να υπερκεράσουμε τα προβλήματα που έχουν σωρευθεί εδώ και δεκαετίες στον ελληνικό σιδηρόδρομο.