Στην αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών για τον μήνα Μάιο, συμμετείχαν 64.789 πολίτες και η έρευνα ήταν ανοιχτή για 26 ημέρες, όπως είπε ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Οι δήμοι που συμμετείχαν ήταν 184 και είχαν απαντήσεις. Όπως είπε, αναμενόμενο ήταν ότι οι περισσότερες δόθηκαν από τον δήμο Αθηναίων, ακολούθησαν η Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο.

Στο πλαίσιο της παρουσίασης, τον λόγο πήρε και ο πρωθυπουργός ο οποίος στάθηκε στις υψηλές βαθμολογίες που καταγράφηκαν στις ψηφιακές υπηρεσίες, αλλά και σε μερικές χαμηλές που δόθηκαν σε υπηρεσίες δήμων.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επανέλαβε τη θέση της κυβέρνησης ότι «όσοι δημόσιοι υπάλληλοι αρνούνται την αξιολόγηση, στην πραγματικότητα αρνούνται να λογοδοτήσουν στους πολίτες».

Όπως ανέφερε στην αρχή της εκδήλωσης, ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος, στη διαδικασία αξιολόγησης συμμετείχαν 65.000 πολίτες.

Στην έρευνα αξιολογήθηκαν τέσσερις κατηγορίες υπηρεσιών: κρατικές υπηρεσίες (όπως ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, Υπηρεσίες Αλλοδαπών, ΔΥΠΑ, αστική συγκοινωνία), υπηρεσίες αυτοδιοίκησης (όπως οδικό δίκτυο, καθαριότητα, ΚΕΠ), ψηφιακές υπηρεσίες του κεντρικού κράτους και ψηφιακές υπηρεσίες του gov.gr.

Ο κ. Λιβανίος παρατήρησε ότι οι μεγάλοι οριζόντιοι φορείς του Δημοσίου έχουν ομοιόμορφη αξιολόγηση,
ενώ επεσήμανε την υψηλή βαθμολογία του gov.gr.

Η έρευνα έφερε στο προσκήνιο και το γεγονός ότι το οδικό δίκτυο στη νησιωτική Ελλάδα αποτελεί σοβαρό πρόβλημα. Συνολικά, τα σημαντικότερα προβλήματα στους δήμους αφορούν οδικό δίκτυο, πεζοδρόμια και χώρους στάθμευσης. Χαμηλές ήταν οι βαθμολογίες και για τις υπηρεσίες δόμησης, παράμετρο που επεσήμανε και ο πρωθυπουργός στην τοποθέτησή του.

Παράλληλα, οι πολίτες κατέθεσαν τις προτάσεις τους αφενός για υπηρεσίες που επιθυμούν να ψηφιοποιηθούν και αφετέρου για παρεμβάσεις που ιεραρχούν ως σημαντικότερες προκειμένου να βελτιωθεί η καθημερινότητά τους.

Εσωτερική αξιολόγηση των υπαλλήλων του Δημοσίου για το 2024

Στην εσωτερική αξιολόγηση συμμετείχαν 172.474 υπάλληλοι και σε όσους υπαλλήλους πέτυχαν τους στόχους τους διανεμήθηκαν συνολικά μπόνους 29,1 εκατομμυρίων ευρώ.

Ο πρωθυπουργός ξεκαθάρισε πως όσοι αρνούνται τη μέτρηση και την αξιολόγηση στις διάφορες δομές του Δημοσίου, ουσιαστικά αρνούνται και να λογοδοτήσουν στους πολίτες για τα πεπραγμένα τους. Και βέβαια ζητούν και να μην ελέγχονται για αυτά. Αλλά το κράτος οφείλει να τίθεται στην υπηρεσία του πολίτη και όχι του υπαλλήλου του.

Από την έρευνα, σύμφωνα με την ΕΡΤ μπορούν να εξαχθούν τα εξής συμπεράσματα:

1. Οι μεγάλοι οριζόντιοι φορείς του Ελληνικού Δημοσίου, έχουν μια σχετικά ομοιόμορφη αξιολόγηση σε όλη τη χώρα, με επιμέρους ζητήματα να εμφανίζονται ανά φορέα σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές.

2. Στη συντριπτική πλειοψηφία των αξιολογήσεων των κρατικών φορέων η αξιολόγηση είναι ευθέως ανάλογη με τον φόρτο εργασίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αξιολόγηση των υπηρεσιών αλλοδαπών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, όπου οι χαμηλότερες αξιολογήσεις παρατηρούνται σε περιοχές όπου υπάρχει αυξημένη ανάγκη για άδειες διαμονής λόγω εποχιακών αναγκών (όπως πχ. η Ηλεία, Αιτ/νια, Κέρκυρα, Ρόδος). Αντίστοιχα, το κτηματολόγιο παρουσιάζει χαμηλότερη αξιολόγηση είτε εκεί που έχει καθυστερήσει η κτηματογράφηση (πχ. Κέρκυρα) είτε εκεί που υπάρχουν εκκρεμότητες (Δωδεκάνησα, Ηράκλειο).

3. Η ικανοποίηση για την αστική συγκοινωνία στο πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας εξαρτάται από την εξυπηρέτηση της περιοχής από μέσα σταθερής τροχιάς και, ιδίως, το μετρό. Οι δήμοι με τη χαμηλότερη, συγκριτικά, αξιολόγηση είναι αυτοί οι οποίοι δεν έχουν ευχερή πρόσβαση στο μετρό. Η Θεσσαλονίκη εμφανίζει μεγαλύτερη ομοιογένεια, με τον δήμο Παύλου Μελά και τον περιαστικό δήμο της Χαλκηδόνας να είναι αυτοί με τη χαμηλότερη σχετικά αξιολόγηση.

4. Οι ψηφιακές υπηρεσίες του Gov.gr λαμβάνουν υψηλή αξιολόγηση καθολικά και ανεξαρτήτως ηλικιακής ομάδας των ερωτώμενων. Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η σημαντική αποδοχή των εισιτηρίων αγώνων επαγγελματικού ποδοσφαίρου και καλαθοσφαίρισης στο gov.gr wallet, συμπεριλαμβανομένων ιδίως των περιοχών όπου εδρεύουν επαγγελματικές ομάδες αυτών των αθλημάτων. Χρειάζεται βελτίωση η πλατφόρμα για αναφορά περιστατικών παραβατικότητας από/σε ανηλίκους και να υπάρχει μεγαλύτερη «ορατότητα» της εφαρμογής.

5. Το γνωστό πρόβλημα της κατάστασης του οδικού δικτύου στη νησιωτική Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την αξιολόγηση των δρόμων αρμοδιότητας περιφέρειας με την Κρήτη, το Ιόνιο και τα Δωδεκάνησα να έχουν τη χαμηλότερη βαθμολογία.

6. Στο τομέα της αυτοδιοίκησης, υπάρχουν περιπτώσεις δήμων με σχετικά υψηλή βαθμολογία τόσο σε μεγάλες αστικές περιοχές, όσο και σε μικρότερους, περιφερειακούς δήμους. Η σχετική βαθμολογία των αρμοδιοτήτων της αυτοδιοίκησης είναι χαμηλότερη σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες ερωτήσεων, γεγονός όμως, απολύτως λογικό, καθώς οι εν λόγω αρμοδιότητες έχουν να κάνουν με τον βασικό πυρήνα της καθημερινότητας των πολιτών.

7. Τα πλέον προβληματικά στοιχεία εντοπίζονται στην κατάσταση του οδικού δικτύου (στους οποίους τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει έργα για φυσικό αέριο, αποχέτευση, οπτικές ίνες), στα πεζοδρόμια (των οποίων η κατάσταση συμπαρασύρει και την αξιολόγηση των υποδομών για τα Άτομα με Αναπηρία). Οι χώροι στάθμευσης στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι ζητούμενο, όπως επίσης και η ανάγκη βελτίωση της επίδοσης της ανακύκλωσης απορριμμάτων σχεδόν στο σύνολο των δήμων.

8. Χαμηλή βαθμολογία λαμβάνουν οι υπηρεσίες δόμησης, με τις χαμηλότερες αξιολογήσεις να συγκεντρώνουν υπηρεσίες δήμων που πρόσφατα απασχόλησαν αρνητικά τη δημοσιότητα.

9. Οι δύο ανταποδοτικές υπηρεσίες των δήμων (καθαριότητα και ηλεκτροφωτισμός) συγκεντρώνουν ελαφρά καλύτερη βαθμολογία σε σχέση με τον μέσο όρο των υπόλοιπων υπηρεσιών.

10. Υπάρχει ανάγκη για έμφαση στις βασικές υποδομές των δήμων και αναζήτησης/δημιουργίας κατάλληλων εργαλείων και διαδικασιών για τη βελτίωσή τους.