Η ναυτιλία, οι ναυτικοί, οι θάλασσές αποτελούν αναμφισβήτητα κομμάτι του εθνικού μας DNA. Γι’ αυτό κιόλας το υπουργείο Εθνικής Ναυτιλίας θεωρείται ένας κρίσιμος κρίκος στην υπουργική αλυσίδα, στον οποίο η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αναμένεται να δώσει μεγάλη βαρύτητα.

Σημαντικές πρωτοβουλίες θα αναληφθούν κατά το επόμενο χρονικό διάστημα, ενώ ήδη τόσο ο αρμόδιος υπουργός Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης σε συνεργασία με τον υπουργό Επικρατείας, Ακη Σκέρτσο, έχουν παρέμβει καθοριστικά στο ζήτημα των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Ποιες, όμως, είναι οι καίριες παρεμβάσεις που ετοιμάζει ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης;

• Μεγέθυνση της ελληνικής ναυτιλίας στο πλαίσιο της εθνικής οικονομίας. Σύμφωνα με τον υπουργό: Βασικός στόχος να προχωρήσουμε στην ενσωμάτωση μεγαλύτερου ποσοστού στο ΑΕΠ και να μεγεθύνουμε το ποσοστό που αναλογεί στη ναυτιλία.

• Αναμόρφωση του συστήματος μέσα από το οποίο κυβερνώνται τα λιμάνια μας, διαχειρίζονται τα λιμάνια μας. «Εχουν γίνει προσπάθειες και για την αξιοποίηση και για την ιδιωτικοποίηση και για την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων σε αυτά. Θέλουμε αυτό να γίνει ακόμα πιο μοντέρνο, ακόμα πιο φιλόξενο για καινούργιες επενδύσεις, ώστε τα λιμάνια, τα μεγάλα λιμάνια να καταστούν περιφερειακοί πόλοι ανάπτυξης. Και, βέβαια, θέλουμε να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις, ώστε αυτά που υστερούν να αποκτήσουν το ρόλο που τους αξίζει», έχει τονίσει ο ίδιος χαρακτηριστικά από το βήμα της Βουλής.

• Να υπάρξει περαιτέρω «ένωση» της Ελλάδας. Ναι μεν υπάρχει ένα ευρύ δίκτυο ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, αλλά ο κ. Βαρβιτσιώτης ήδη από την πρώτη στιγμή έχει αντιληφθεί τη δυσκολία της συγκοινωνιακής απομόνωσης που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των νησιών και δεν επιθυμεί να αισθανθούν καμία στιγμή και σε κανένα νησί της Ελλάδος απομονωμένοι και ξεχασμένοι από το κέντρο.

• Ηλεκτρονική επιτήρηση των θαλασσίων συνόρων μας, κάτι το οποίο θα συνδυαστεί με την αναβάθμιση του ακτοπλοϊκού στόλου, ο οποίος πρέπει να μπει στη νέα «πράσινη» εποχή και, βέβαια, έχουν να κάνουν με την ενεργειακή και υδροδοτική επάρκεια των νησιών μας, πράγμα το οποίο είναι ακόμα το 2023 ζητούμενο.

• Να έλθουν περισσότεροι νέοι στο ναυτικό επάγγελμα, να γίνει η ναυτική εκπαίδευση πιο ανταγωνιστική.

• Ειδικά για τους καλοκαιρινούς μήνες θα γίνονται συστηματικοί έλεγχοι από τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής σε όλες τις οργανωμένες παραλίες, για να διαπιστωθεί αν τηρούνται όλες οι προϋποθέσεις που υπάρχουν σε σχέση με την ύπαρξη ναυαγοσωστών και κατάλληλου εξοπλισμού αυτών.

• Βασικό στόχο για το υπουργείο αποτελεί η περαιτέρω αναβάθμιση του Λιμενικού Σώματος, το οποίο έχει να αντιμετωπίσει την πρόκληση του μεταναστευτικού. «Θέλουμε να συνεχίσουμε να ασκούμε αυτό το οποίο ασκεί με επάρκεια το Λιμενικό Σώμα και με αυτοθυσία οι άνδρες και οι γυναίκες που το υπηρετούν, να προστατεύουν τα θαλάσσια σύνορα της Ευρώπης και να σώζουν τις ζωές στη θάλασσα», ήταν χαρακτηριστικά το μήνυμα του υπουργού από το βήμα της Βουλής.

Κατευθείαν στα... βαθιά

Στο μεταξύ, από την πρώτη στιγμή η κυβέρνηση και ο υπουργός Ναυτιλίας έδειξαν ότι δεν πρόκειται να κάτσουν με τα χέρια σταυρωμένα. Οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων εκτοξεύτηκαν, παρά τις μειώσεις στις τιμές των καυσίμων, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να παρέμβει.

Ως αποτέλεσμα ορισμένες εταιρείες προχώρησαν στη διαμόρφωση ειδικών προσφορών οι οποίες ανταποκρίνονται σε αυτό που ζήτησε η κυβέρνηση, δηλαδή να υπάρχουν εκπτωτικά πακέτα για την ελληνική οικογένεια σε αυτούς που θέλουν να ταξιδέψουν 3-4-5 άνθρωποι μαζί με το αυτοκίνητό τους προς έναν προορισμό και να επιστρέψουν από αυτόν.

Την ίδια ώρα, βέβαια, άλλες εταιρείες έκαναν μικρότερες προσφορές, με τον κ. Βαρβιτσιώτη να σημειώνει ότι «αυτές δεν είναι ούτε μέσα στο πνεύμα αυτών που ζήτησε η κυβέρνηση ούτε μέσα στο πνεύμα των όσων ζητάει η κοινωνία», πράγμα το οποίο διεμήνυσε –όπως είπε– και ο ίδιος στους ακτοπλόους. Επίσης, υπογράμμισε ότι «έχουμε σημαντικά εκπτωτικά πακέτα σε σχέση με το τι υπήρχε μια εβδομάδα πριν και αυτό δίνει την ευκαιρία στη μέση ελληνική οικογένεια να ταξιδέψει με χαμηλότερο κόστος από ό,τι προϋπολόγιζε».