Το «τιμόνι» της ναυτιλίας αποτελεί τεράστια ευθύνη, αλλά και μια νέα πολιτική πρόκληση, καθώς το «καράβι» δεν θα αντιμετωπίζει μόνο ήρεμα νερά, ενώ θα χρειαστεί να φτάσει σε πολλούς προορισμούς και «λιμάνια». Η ναυτιλία είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης της χώρας. Ενδεικτικά, το 2022, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα παρουσίασε εκρηκτική αύξηση κατά 24% έναντι του προηγούμενου έτους, φτάνοντας τα 23,4 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το 10% του ΑΕΠ. Η ελληνική σημαία αριθμεί σήμερα 1.818 πλοία άνω των 100 κ.ο.χ., εκ των οποίων 453 ποντοπόρα, και στόχος μας είναι να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο.
Εμείς στο υπουργείο Ναυτιλίας πορευόμαστε με γνώμονα το εθνικό συμφέρον. Θέλουμε η σημαία της Ελλάδας να κυματίζει ψηλά στα πέρατα του κόσμου. Η Ελλάδα, ως έθνος, άλλωστε είναι συνυφασμένη με τη θάλασσα. Η θάλασσα βρίσκεται στο εθνικό μας DNA.
Η ναυτιλία αποτελεί τον κατεξοχήν εξωστρεφή κλάδο της οικονομίας, που ενισχύει τη διεθνή παρουσία της χώρας μας σε όλα τα μήκη και πλάτη της υφηλίου. Ταυτόχρονα, το ακτοπλοϊκό δίκτυο αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την εδαφική και κοινωνική συνοχή της νησιωτικής μας χώρας.
Η παρέμβασή μας στο θέμα των τιμών των εισιτηρίων στα πλοία ήταν άμεση. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υπάρξουν εκπτώσεις και προσφορές από τις ακτοπλοϊκές εταιρίες για τη μέση ελληνική οικογένεια, που δεν υπήρχαν πριν από μία εβδομάδα.
Ως πρωταρχικό γνώμονα, στο υπουργείο Ναυτιλίας, έχουμε τη διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας και της βιώσιμης ανάπτυξης της ελληνικής ναυτιλίας και του ανθρώπινου κεφαλαίου της, για τη διατήρηση της παγκόσμιας πρωτοκαθεδρίας της μέσα σε ένα έντονα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον.
Η ανάπτυξη από τις θαλάσσιες δραστηριότητες οφείλει παράλληλα να αξιοποιήσει την κομβική θέση των ελληνικών λιμανιών μεταξύ Ανατολής και Δύσης και ως πυλών εισόδου στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Στόχος μας είναι μια ολιστική πολιτική για τον νησιωτικό χώρο που θα μετατρέψει τη γεωγραφική μας ιδιαιτερότητα σε δυναμική αναπτυξιακή προοπτική.
Ολα τα παραπάνω έχουν ένα βασικό προαπαιτούμενο: την ασφάλεια του θαλάσσιου πεδίου, ως προϋπόθεση ανάπτυξης κάθε οικονομικής δραστηριότητας στη θάλασσα. Η συμβολή του Λιμενικού Σώματος είναι καθοριστική τόσο στη φύλαξη των θαλασσίων συνόρων μας όσο και στην προστασία της ανθρώπινης ζωής.
Για την κυβέρνηση Μητσοτάκη, η ναυτιλία δεν είναι μόνο φορέας οικονομικής ανάπτυξης. Είναι παράγοντας ασφάλειας, σταθερότητας και προοπτικής. Είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το μέλλον της χώρας.
Ο «γαλάζιος» φάκελος
Το Πρόγραμμα Διακυβέρνησης 2023-2027 της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη για τη ναυτιλία περιλαμβάνει συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις και δράσεις, όπως:
• Aναθεώρηση και εξορθολογισμό του συστήματος της Λιμενικής Διακυβέρνησης. Το μεγάλο κεφάλαιο της χώρας είναι η θάλασσα και οι λιμένες της. Στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός των λιμενικών υποδομών της χώρας. Ηδη, οι αρμοδιότητες μεταφέρθηκαν στο υπουργείο Ναυτιλίας.
• Απανθρακοποίηση και ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου. Στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών πολιτικών για την πράσινη μετάβαση του κλάδου των μεταφορών, κομβική κρίνεται η σταδιακή αντικατάσταση των ακτοπλοϊκών πλοίων με νέα «πράσινα» πλοία για ενεργειακούς λόγους, αλλά και λόγω της γήρανσης του στόλου. Αμεσα θα κατατεθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης η πρόταση που θα οδηγήσει στη σύνταξη masterplan.
• Ναυτική Εκπαίδευση - Γαλάζια Επαγγέλματα - Απασχόληση. Μεταρρυθμιστικής φύσεως προτεραιότητα αποτελεί η αναδιοργάνωση και η ψηφιακή αναβάθμιση της ναυτιλιακής διοίκησης και της ναυτικής εκπαίδευσης, ως βασικό δίπτυχο της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας. Στρατηγική μας επιλογή είναι μια νέα Αρχιτεκτονική του Συστήματος Ναυτικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
• Εθνική Στρατηγική και αναβάθμιση των δομών και των διαδικασιών για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική στον Νησιωτικό Χώρο.
• Εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για τον θαλάσσιο τουρισμό.
• Αναβάθμιση μέσων, συστημάτων και εξοπλισμού του Λιμενικού Σώματος. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η ανάπτυξη του Εθνικού Συστήματος Θαλάσσιας Επιτήρησης, η προμήθεια 45 πλωτών μέσων με δικαίωμα προαίρεσης για επιπλέον 25, διαφόρων μεγεθών και τύπων, συνολικού προϋπολογισμού 162 εκατ. ευρώ.
• Ψηφιακή Διακυβέρνηση. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής συμμετέχει στην Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική, προωθώντας μία σειρά από δράσεις στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και του ψηφιακού μετασχηματισμού, που άπτονται του συνόλου των αρμοδιοτήτων του υπουργείου.