Δύο χρόνια μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, ο πρόεδρος των εργαζομένων της Hellenic Train, Νίκος Κιουτσούκης, μιλά ανοιχτά για τις συνθήκες που οδήγησαν στην ανείπωτη τραγωδία.

Σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη, τοποθετείται για το ζήτημα της λεγόμενης «πυρόσφαιρας», τις συνθήκες εργασίας των σιδηροδρομικών, τις ευθύνες του σταθμάρχη και τις ελλείψεις στα συστήματα ασφαλείας.

«Για εμάς τους τεχνίτες του σιδηροδρομικού δικτύου θα έπρεπε να υπάρχει απάντηση από ηλεκτρολόγο μηχανολόγο για το πώς δημιουργήθηκε το σκηνικό της φωτιάς», λέει και υπογραμμίζει πως οι πολιτικές δυνάμεις θα πρέπει να επικεντρωθούν στο γιατί έγινε το δυστύχημα και όχι στην πυρόσφαιρα.

Παράλληλα, επισημαίνει τις καθυστερήσεις που υπήρξαν διαχρονικά στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου.

Προσφάτως είπατε ότι δεν υπάρχει περίπτωση να βρίσκονταν όλοι αυτοί οι τόνοι του εύφλεκτου υλικού μέσα στον θάλαμο οδήγησης;

Είπα ότι ο κάθε σκεπτόμενος άνθρωπος, εάν έχει ανέβει πάνω σε μια ηλεκτράμαξα, στον θάλαμο οδήγησης, θα αντιληφθεί απόλυτα ότι δεν μπορούν να χωρέσουν είτε 125-130 μπιτόνια με εύφλεκτο υλικό είτε μια δεξαμενή, έτσι όπως την περιέγραφαν το προηγούμενο διάστημα.

Άρα εσείς πού αποδίδετε, από την εμπειρία σας, την πυρόσφαιρα την οποία είδαμε;

Εμείς έχουμε πει ότι είμαστε δίπλα στους συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών, γιατί και εμείς χάσαμε έντεκα συναδέλφους μας. Και θέλουμε να χυθεί άπλετο φως. Αυτό όμως δεν έχει να κάνει σε τίποτα με το να ονομάζουν τους συναδέλφους μας είτε δολοφόνους είτε λαθρέμπορους, διότι αυτοί οι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους.

Άρα την πυρόσφαιρα πρέπει να την εξηγήσουν οι επιστήμονες – που δεν την έχουν εξηγήσει εδώ και δύο χρόνια. Εμείς θα μείνουμε σε αυτά που είπε το Γενικό Χημείο του Κράτους, με ένα πόρισμα που δεν αρέσει σε κάποιους.

Το υλικό αυτό τι απέγινε τελικά; Εχει εξαφανιστεί; Διότι, σύμφωνα με το Γενικό Χημείο του Κράτους, δεν υπήρξε πουθενά στα συντρίμμια.

Θα ήθελα, πρώτα απ’ όλα, να τονίσω ότι όλες οι άμαξες και οι μηχανές βάφονται με υλικά τα οποία έχουν και πτητικά υγρά. Το χρώμα αραιώνεται με υλικά τα οποία είναι πτητικά.

Δεύτερον, όταν έγινε το τραγικό δυστύχημα, η επιβατική αμαξοστοιχία είχε ταχύτητα 160 km και η εμπορική 100. Έσπασαν 3 κολόνες μεταφοράς ρεύματος και έπεσαν στον χώρο που έγινε το μπάζωμα. Μαζί με τις κολόνες είχαμε και 50.000 Volt που έπεσαν πάνω στο βαγόνι το οποίο κάηκε.

Για εμάς τους τεχνίτες τους σιδηροδρομικούς θα έπρεπε να υπάρχει απάντηση από ηλεκτρολόγο μηχανολόγο για το πώς δημιουργήθηκε το σκηνικό της φωτιάς.

Ποια είναι η άποψή σας σε ό,τι αφορά τη σημερινή κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων; Εχει βελτιωθεί ή είναι η ίδια με το παρελθόν;

Εμείς αυτό που λέμε είναι ότι μετά το τραγικό δυστύχημα και μέσα σε πέντε μήνες, με fast track διαδικασίες, τοποθετήθηκαν συστήματα ασφαλείας σε όλο το δίκτυο Αθήνας-Θεσσαλονίκης.

Αυτό αποδεικνύει ότι επί 30 χρόνια όλες οι κυβερνήσεις είχαν παρατήσει τον σιδηρόδρομο και δεν είχαν κάνει απολύτως τίποτα. Αυτό είναι ξεκάθαρο και το παραδέχεται και το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Το πόρισμα, πάντως, βασίζεται σε δευτερογενείς μαρτυρίες και σε φωτογραφικό υλικό. Εμείς ήμασταν από την πρώτη μέρα εκεί και βοηθήσαμε σε όλη τη διαδικασία.

Άρα, λοιπόν, το ότι τοποθετήθηκαν τα συστήματα ασφαλείας με γρήγορες διαδικασίες αποδεικνύει ξεκάθαρα ότι θα μπορούσαν να είχαν τοποθετηθεί και τα προηγούμενα 30 χρόνια και κάποιοι ολιγώρησαν.

Το δεύτερο που οφείλουμε να πούμε είναι ότι μαζί με τα συστήματα ασφαλείας προσελήφθησαν και 500 άνθρωποι το 2023 και το 2024 στον ΟΣΕ, οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν και βοήθησαν ώστε να απεμπλακούν οι σταθμάρχες και κλειδούχοι από την πολλή δουλειά που ήταν υποχρεωμένοι να κάνουν.

Άρα κατά κάποιον τρόπο η κατάσταση είχε βελτιωθεί. Ηρθε ο Daniel όμως και κατέστρεψε 90 χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου.

Κατά την άποψή μας, πάντως, όσοι λένε ότι θα πρέπει να κλείσει ο σιδηρόδρομος για να φτιαχτεί, είναι άνθρωποι που στηρίζουν τα λεωφορεία και τα φορτηγά και δεν στηρίζουν τον σιδηρόδρομο.

Οφείλω, τέλος, να τονίσω ότι εμείς όλα αυτά τα οποία λέμε μετά το τραγικό δυστύχημα τα λέγαμε πολύ πιο πριν. Είχαμε στείλει παλαιότερα ογκώδη φάκελο στον εισαγγελέα, ο οποίος δυστυχώς μπήκε στο αρχείο. 

Και όλες οι απεργίες που έχουμε κάνει ήταν για την ασφάλεια των εργαζομένων και κυρίως των επιβατών. Και όσοι δεν το καταλαβαίνουν είναι βαθιά νυχτωμένοι.

Επαναλαμβάνω ότι ο αγώνας ο δικός μας είναι πλάι σε αυτούς του έχασαν τις οικογένειές τους και ζητούν δικαιοσύνη για τα αθώα παιδιά που χάθηκαν και δεν θα σταματήσουμε αν δεν αποδοθεί δικαιοσύνη.

Την ευθύνη του δυστυχήματος τη φέρει ο ίδιος ο σταθμάρχης ή το γεγονός ότι δεν είχαν εγκατασταθεί τα συστήματα ασφαλείας;

Είναι συνδυασμός και των δύο. Οι άνθρωποι αυτοί εργάζονταν 29 ημέρες τον μήνα και μάλιστα η μητέρα του μηχανοδηγού είπε ότι σπάνια έβλεπε το παιδί της.

Καταλαβαίνει λοιπόν ο καθένας ότι το ανθρώπινο λάθος είναι πολύ εύκολο να συμβεί όταν ο εργαζόμενος δουλεύει 12 ώρες την ημέρα για 29 ημέρες τον μήνα.

Από εκεί και μετά, αν υπήρχαν τα συστήματα ασφαλείας, είναι αυτονόητο ότι δεν θα είχε γίνει το δυστύχημα. Και γι’ αυτό εμείς επιμένουμε ότι πρέπει να επικεντρωθούν οι πολιτικές δυνάμεις στο γιατί έγινε το δυστύχημα και όχι στην πυρόσφαιρα.