Φως στα αίτια της τραγωδίας στα διεθνή ύδατα, ανοικτά της Πύλου, επιχείρησε να ρίξει ο ναύαρχος ε.α. του λιμενικού σώματος και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός. Μιλώντας στην ΕΡΤ, δήλωσε ότι το ναυάγιο οφείλεται στην παλαιότητα του σκάφους, το οποίο το χαρακτήρισε «πλωτό νεκροταφείο». Ο ίδιος εκτίμησε ότι η κλίση που οδήγησε στη βύθισή του και στον υγρό τάφο τόσων μεταναστών προκλήθηκε σκόπιμα από τους διακινητές.
Όσον αφορά τον επιχειρησιακό σχεδιασμό, ανέφερε ότι πρέπει να γίνει ένα restart γιατί οι ανάγκες είναι μεγάλες και τα ναυαγοσωστικά σκάφη δεν επαρκούν.
«Είναι μια κατάσταση πάρα πολύ δύσκολη. Όντως πρόκειται για ένα σάπιο πλοίο, ένα πλωτό νεκροταφείο στην κυριολεξία, ένα σκάφος που δεν είχε καθόλου πιστοποιητικά και έσυρε στον θάνατο και τον υγρό τάφο δεν ξέρω πόσους ανθρώπους. Πραγματικά ποτέ δεν θα μάθουμε πόσοι έχασαν τη ζωή τους», είπε ο Νίκος Σπανός. «Οι διακινητές συνήθως τους βάζουν σε τέτοια παλιά σκάφη γιατί δεν τα χρειάζονται. Δεν αξίζουν άλλωστε. Για σκραπ πηγαίνουν και μεταφέρουν αθώους ανθρώπους», συμπλήρωσε.
Στην εύλογη απορία γιατί τα γυναικόπαιδα ήταν κλειδωμένα στο αμπάρι του πλοίου, εξήγησε ότι αυτή είναι μια πρακτική που συνηθίζεται να γίνεται από τους διακινητές μεταναστών, οι οποίοι τους κρατούν φυλακισμένους μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους.
Μιλώντας για την πορεία του σαπιοκάραβου εξήγησε ότι έφυγε από το λιμάνι του Τομπρούκ με σκοπό να πάει στην Ιταλία, όμως δυστυχώς μπήκε εντός του ελληνικού FIR, οπότε η Ιταλία παρέδωσε το περιστατικό στην ελληνική ακτοφυλακή.
Ο ίδιος περιέγραψε τη διαδικασία που ακολουθείται σε ανάλογες περιπτώσεις, επισημαίνοντας ότι ένα σκάφος όταν είναι ακυβέρνητο σημαίνει ότι είναι σε κίνδυνο. «Σημαίνει ότι πρέπει να κάνω τα δέοντα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό μου, έτσι ώστε το σκάφος αυτό να πάει σ’ ένα ασφαλές αγκυροβόλιο» πρόσθεσε.
Ο κ. Σπανός αναφέρθηκε και στο ναυαγοσωστικό, το «Αιγαίο Πέλαγος», το οποίο ήταν το πλησιέστερο στην περιοχή προσθέτοντας ότι για μια επιχείρηση διάσωσης πρέπει να είναι κοντά και διασωστικά σκάφη. «Δεν μπορεί το σκάφος του Λιμενικού, ένα παραπλέον σκάφος να κάνει όλη τη δουλειά εκεί. Χρειαζόμαστε ναυαγοσωστικά σκάφη», είπε προσθέτοντας εάν στο σημείο της ναυτικής τραγωδίας είχε φτάσει τόσο το «Αιγαίο Πέλαγος» όσο και ένα ακόμη μεγάλο σκάφος θα μπορούσαν να πάρουν πάνω όλον τον κόσμο που ήταν στοιβαγμένοι σαν τα σταφύλια αλλά και να το κρατήσουν στην επιφάνεια, στηρίζοντάς το όταν θα είχε πάρει κλίση. «Είναι μια κατάσταση πάρα πολύ τραγική, ένας ένας θάνατος πάρα πολύ σκληρός θα έλεγα και αυτές τις καταστάσεις τις προλαβαίνεις μόνο με τον τρόπο τον οποίο σας λέω», τόνισε ο ναύαρχος ε.α. του λιμενικού σώματος.
«Πρέπει να γίνει ένα restart σε όλον τον επιχειρησιακό σχεδιασμό μας», πρόσθεσε με αφορμή το ναυάγιο με τους δεκάδες νεκρούς και τους εκατοντάδες αγνοουμένους που χάθηκαν στη θάλασσα παρουσία διεθνούς επιτήρησης.