Ως ένα τραγικό περιστατικό χαρακτήρισε το ναυάγιο στα διεθνή ύδατα ανοιχτά της Πύλου, ο Νότης Μηταράκης, υποψήφιος βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, και τέως υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου. Μιλώντας στο Πρώτο πρόγραμμα, άσκησε δριμεία κριτική στο ΣΥΡΙΖΑ και στις κατηγορίες που ειπώθηκαν σχετικά με τον χρόνο στον οποίο έδρασαν συνολικά οι μηχανισμοί έρευνας και διάσωσης, ενώ παράλληλα στηλίτευσε τον ύποπτο ρόλο των ΜΚΟ, σε αυτά τα δουλεμπορικά ταξίδια, τονίζοντας για ακόμη μια φορά ότι η μετανάστευση στην Ευρώπη πρέπει να γίνει ελεγχόμενη.
Ως γνώστης των μεταναστευτικών θεμάτων ο κ. Μηταράκης υπογράμμισε ότι από την Βόρεια Αφρική διακινούνται κάθε μήνα χιλιάδες μετανάστες, οι οποίοι προσπαθούν να βρουν μία καλύτερη ζωή μέσω Ιταλίας. «Η Ιταλία, για τους περισσότερους δεν είναι χώρα τελικής παραμονής, αλλά επειδή συνορεύει οδικά με τις χώρες που επιδιώκουν τελικά να καταλήξουν κυρίως Γερμανία, Ολλανδία και Σουηδία είναι η χώρα την οποία “επιλέγουν” για να φτάσουν. Επιπλέον, ανέφερε πως «έχει ανοίξει μια νέα γραμμή» τα τελευταία χρόνια, κατευθείαν από Τουρκία προς Ιταλία, με χιλιάδες αφίξεις. Αυτές οι γραμμές η Λιβύη-Ιταλία και η Τουρκία-Ιταλία κατά κανόνα γίνονται με πολύ παλιά πλοία τα οποία κάνουν το τελευταίο τους δρομολόγιο, πριν αυτά κατασχεθούν και καταστραφούν και κατά συνέπεια είναι πλοία σε πολύ κακή κατάσταση, υπερφορτωμένα» ανάφερε χαρκτηριστικά.
Αναφορικά με το χθεσινό δουλεμπορικό, ο τεως υπουργός Μετνάστευσης επεσημάνε ότι: «Αυτονόητα, πρόκειται για τη μεγαλύτερη μπίζνα από πολλές άλλες μορφές λαθραίας οικονομίας, δυστυχώς. Αυτό το ένα πλοίο που ήρθε χτες, πέντε εκατομμύρια δολάρια υπολογίσαμε πρόχειρα ότι είναι τα έσοδα από ένα πλοίο που φαντάζομαι ήταν για πέταμα. Άρα αυτός ο οποίος προφανώς βρίσκεται, όχι μέσα στο πλοίο, βρίσκεται στη Λιβύη βρίσκεται μια άλλη χώρα που το οργάνωσε, είναι εκατομμυριούχος σήμερα με εκατοντάδες ανθρώπους να έχουν πνιγεί στη θάλασσα της Μεσογείου. Υπάρχει ένα ζήτημα εδώ πέρα» τόνισε ο πρώην υπουργός.
Το λιμενικό έκανε ότι μπορούσε
«Ένα πλοίο, το οποίο κινείται σε διεθνή χωρικά ύδατα και δεν εκπέμπει σήμα SOS και δεν ζητάει την παρέμβαση της χώρας που βρίσκεται κοντύτερα, γιατί είναι εκτός χωρικών υδάτων αλλά μέσα στο SAR το δικό μας, δεν μπορεί δια της βίας το Λιμενικό να παρέμβει γιατί αυτό θα είχε οδηγήσει σίγουρα στο δυστύχημα που έγινε τώρα. Απ’ ό,τι πληροφορούμαστε, δεν έχω εσωτερικές πληροφορίες πλέον έχω τις πληροφορίες τις δημόσιες, γνωρίζω όμως ότι προσφέρθηκε από τις ελληνικές αρχές να διασωθεί το πλοίο. Ήταν ξεκάθαρη η άποψη του κυβερνήτη που εξέφραζε το πλοίο, ότι θέλουν να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς την Ιταλία και ήταν και παρούσα η Frontex ως γνωστόν, που τους είχε δει πρώτη». υπογράμισε ο τέως υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου τονίζοντας ότι: «Το Λιμενικό έκανε ό,τι ήταν σωστό. Δεν μπορείς να βοηθήσεις ένα πλοίο το οποίο δεν σου ζητάει να το βοηθήσεις στα διεθνή ύδατα. Δεν μπορούσε να “απαγάγει” ένα πλοίο, να το πω απλά» είπε χαρακτηστικά ο κ. Μηταράκης.
Διαπάλη για το μεταναστευτικό
Ταυτόχρονα περιέγραψε τη διαπάλη που διεξάγεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο μεταξύ της κεντροαριστεράς και της κεντροδεξιάς, για τη διαχείριση του μεταναστευτικού. «Εδώ υπάρχει ένα πολύ μεγάλο ζήτημα που η Ευρώπη αδυνατεί να αντιμετωπίσει καταρχήν πολιτικά και ιδεολογικά. Είναι δεδομένο ότι υπάρχουν δισεκατομμύρια άνθρωποι, οι οποίοι ζουν σε χώρες με πολύ χαμηλότερο είτε βιοτικό επίπεδο είτε επίπεδο δημοκρατικών αξιών από ό,τι είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση. Νομίζω αυτό είναι αυτονόητο. Και κατά συνέπεια οι άνθρωποι οι οποίοι τελικά καταλήγουν να καταφέρουν να φτάσουν στην Ευρώπη θα ζήσουν πολύ καλύτερα από τους γνωστούς τους και τους συγγενείς τους που μείνανε στη χώρα προέλευσης. Άρα το κίνητρο γι’ αυτή τη μετακίνηση είναι απίστευτα ισχυρό. Πουλάνε τα πάντα, ρισκάρουν τα πάντα. Εδώ το πρόβλημα είναι ότι η Ευρώπη έχει μια αμφίσημη πολιτική.
Δηλαδή από τη μία επιδιώκει τη διακοπή αυτών των παράνομων μετακινήσεων. Από την άλλη, στην πράξη επιβραβεύει αυτούς που τα κατάφεραν. Γιατί αυτοί που τελικά φτάνουν στην Ευρώπη πλην λίγων εξαιρέσεων, γιατί γενικά στην Ευρώπη ο αριθμός των απελάσεων αυτών που δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας είναι ιδιαίτερα χαμηλός, τελικά αυτοί που καταφέρνουν παρανόμως να μπούνε είναι κερδισμένοι. Άρα πρέπει η Ευρώπη να καταλήξει στο τι μεταναστευτική πολιτική θέλει να κάνει» συμπλήρωσε ο κ. Μηταράκης.
Όπως εξήγησε, η Ευρώπη πρέπει να μπορεί να δίνει άδειες μετακίνησης στην περιοχή της, είτε για εργασία είτε για ανθρωπιστικούς λόγους με έναν οργανωμένο τρόπο χωρίς παράνομες διελεύσεις. «Όπως η Ελλάδα, πρωτοπόρος, έκανε, με τους 850 Αφγανούς που φέραμε στη χώρα μας με ανθρωπιστικές βίζα όταν κατέρρευσε το καθεστώς στην Καμπούλ σε συνεργασία με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό ήταν ένα πολύ θετικό παράδειγμα ανθρωπιστικής πολιτικής από την Ελλάδα, χωρίς να εμπλέκονται λαθροδιακινητές. Από την άλλη, πρέπει αυτοί οι οποίοι δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας να επιστρέφουν στις χώρες διέλευσης ή στις χώρες προέλευσης για να σπάσει αυτή η αλυσίδα των λαθροδιακινητών που αυτή τελικά οδηγεί στην απώλεια ανθρώπινων ζωών» επισήμανε.
Ύποπτος ο ρόλος των ΜΚΟ
Τέλος ο κ. Μηταράκης τάχθηκε υπερ της ελεγχόμενης μετανάστευσης, κάνοντας αναφορά στο περίεργο ρόλο των ΜΚΟ σε αυτά τα ταξίδια. «η ύπαρξη όλων αυτών των πλοίων των ΜΚΟ τα οποία λειτουργούν ως διασωστικά, τελικά ενθαρρύνει πολύ περισσότερα σκάφη να ξεκινήσουν αυτό το επικίνδυνο ταξίδι;». Ο πρώην υπουργός τόνισε ότι με την παρουσία τους στη Μεσόγειο, οι ΜΚΟ προσπαθούν να δώσουν μία ψευδή αίσθηση στους λαθροδιακινητές ότι το ταξίδι προς την Ευρώπη είναι ασφαλέστερο από αυτό που είναι.