Εικόνες διάλυσης παρουσιάζει εδώ και πολύ καιρό το δίκτυο του μετρό της Αθήνας δυσκολεύοντας τη ζωή των εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων που το χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση. Οι επιβάτες που χρησιμοποιούν το μετρό γνωρίζουν πολύ καλά ότι κάθε φορά που βρίσκονται στην αποβάθρα περιμένοντας να περάσει ο συρμός θα ακούσουν πολλά ηχογραφημένα μηνύματα για χαλασμένες κυλιόμενες σκάλες σε κάποιους σταθμούς ή ασανσέρ που δεν λειτουργούν σε άλλους και αισθάνονται ανακούφιση όταν δεν ακούν κάτι για τον σταθμό στον οποίον θέλουν να κατέβουν.

Ακόμα μεγαλύτερη ανακούφιση αισθάνονται οι συμπολίτες μας που έχουν κινητικά προβλήματα και δεν μπορούν να βγουν από τον σταθμό αν δεν λειτουργεί το ασανσέρ. Αν σε όλα τα παραπάνω προστεθεί η έλλειψη κλιματισμού σχεδόν στο 40% των συρμών –και μετά από ένα καλοκαίρι με εφιαλτική ζέστη– τότε γίνεται αντιληπτό ότι το πάλαι ποτέ καμάρι των συγκοινωνιών της Αθήνας έχει σταματήσει να είναι ελκυστικό.

Καμία συντήρηση

Την εξήγηση για όλα τα παραπάνω έδωσε η απίστευτη αποκάλυψη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, ο οποίος σε ραδιοφωνική συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ 100,3 FM σημείωσε ότι τα ασανσέρ και οι κυλιόμενες σκάλες δεν έχουν συντηρηθεί τα τελευταία 25 χρόνια, δηλαδή όσο καιρό λειτουργεί το μετρό, ενώ σε ό,τι αφορά τον κλιματισμό ανέφερε ότι 20 από τους 52 συρμούς αγοράστηκαν χωρίς air condition!

Μιλώντας για τα ζητήματα που καταγγέλλουν σε καθημερινή βάση οι πολίτες, ο Χρήστος Σταϊκούρας είπε πως «δεν σημαίνει ότι έχουν αντιμετωπιστεί τα προβλήματα. Ξέρω τα προβλήματα που υπάρχουν σε ανελκυστήρες και κυλιόμενες σκάλες του μετρό. Δεν έχουν συντηρηθεί εδώ και 25 χρόνια. Το κόστος είναι 20 εκατ. ευρώ και αναζητούμε τους πόρους να κάνουμε διαγωνισμό. Διαγωνισμός σημαίνει ότι δεν μπορούμε να τον κάνουμε την άλλη μέρα. Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα με τον κλιματισμό. Είκοσι από τους 52 συρμούς των γραμμών 2 και 3 τους πήραμε πριν από 25 χρόνια χωρίς air condition. Για να βάλουμε κλιματισμό αποταθήκαμε σε όλες τις εταιρείες του εξωτερικού. Καμία δεν αναλαμβάνει την ευθύνη, πλην μίας η οποία μας έκανε μια μελέτη και την οποία συζητάμε. Το εκτιμώμενο κόστος είναι 40 εκατ. ευρώ. Ο χρόνος υλοποίησης είναι περίπου δύο χρόνια. Για να ανανεώσουμε τον συρμό. Για να κάνουμε καινούργιο διαγωνισμό και να ξεκινήσουμε χρειάζονται 17 εκατ. ευρώ για κάθε συρμό. Τεράστια προβλήματα έχουμε και στη γραμμή 1. Εχουμε προς επισκευή και βελτίωση 14 συρμούς που θα είναι έτοιμοι το 2026. Εκεί έχει τρέξει ο διαγωνισμός με Ισπανούς».

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δεν είπε κάτι εξωφρενικό, όπως αυτά που ακούγονταν από επίσημα χείλη προ 25ετίας, ότι, δηλαδή, οι συρμοί του μετρό δεν χρειάζονται κλιματισμό επειδή κάτω από τη γη έχει δροσιά. Ωστόσο, περιορίστηκε σε διαπιστώσεις και σε δεσμεύσεις ότι όλα θα λυθούν κάποια στιγμή στο (απροσδιόριστο) μέλλον όταν θα το επιτρέψουν τα οικονομικά της χώρας και ανέφερε ότι ο διαγωνισμός για να συντηρηθούν τα ασανσέρ και οι κυλιόμενες σκάλες θα έχει κόστος 20 εκατ. ευρώ, ένα ποσό που στη θεωρία θα μπορούσε να εξοικονομηθεί σχετικά εύκολα.

Μέχρι τότε, οι Αθηναίοι, και πολύ περισσότερο όσοι δεν είναι νέοι και ακμαίοι ή έχουν περιορισμένη κινητικότητα, θα κινούνται στο μετρό με την αγωνία αν λειτουργούν οι κυλιόμενες σκάλες και τα ασανσέρ ή αν θα κινδυνεύσουν με θερμοπληξία το καλοκαίρι αν μπουν σε κάποιον από τους παλιούς συρμούς που δεν έχουν κλιματισμό.

Λεωφορεία-αντίκες...

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών παραδέχτηκε εμμέσως πλην σαφώς ότι η προσβασιμότητα των ΑμΕΑ στα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν είναι αυτή που αρμόζει σε ένα σύγχρονο κράτος και έφερε το παράδειγμα των πολλών παλαιών λεωφορείων που κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και τα οποία θα αποσυρθούν κάποια στιγμή εντός το 2025 προκειμένου να αντικατασταθούν από τα περίπου 900 καινούργια που αποκτήθηκαν.

«Ο υφιστάμενος στόλος των λεωφορείων είναι 20 ετών, ειδικά κάποιες "φυσαρμόνικες", και το 39% το παραλάβαμε χωρίς πρόσβαση για ΑμΕΑ. Δεν μπορούμε να έχουμε στους δρόμους λεωφορείο που δεν είναι προσβάσιμο για ΑμΕΑ. Πρέπει να το αποσύρουμε. Ωστόσο, σήμερα δεν υπάρχουν οι πόροι για άλλον έναν διαγωνισμό 700 εκατ. ευρώ», σημείωσε αναφερόμενος στον πλήρη εκσυγχρονισμό του στόλου.