Κυρώνεται από την ολομέλεια της Βουλής η σύμβαση παραχώρησης του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας, που αναμένεται να επιφέρει τεράστια οικονομικά και αναπτυξικά οφέλη τόσο για την περιοχή όσο και την ελληνική οικονομία. Όπως χαρακατηριστικά είπε χθες, κατά τη σχετική συζήτηση στη Βουλή, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, «η σύμβαση παραχώρησης θα δώσει μια μεγάλη αναπτυξιακή πνοή στην Θεσπρωτία, στον θαλάσσιο τουρισμό και την οικονομία».

Ο ίδιος διευκρίνισε ότι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας δεν πωλείται, αλλά παραχωρείται η διαχείρισή του στον επενδυτή μέχρι το 2062. Ο επενδυτής, ο όμιλος Grimaldi, προέκυψε μέσα από μια διαγωνιστική διαδικασία στην οποία συμμετείχαν πολλά επιχειρηματικά σχήματα.

Το όφελος του Ελληνικού Δημοσίου

Σύμφωνα με τα προβλεπόμεντα, τα ετήσια έσοδα του Δημοσίου μετά την κύρωση θα ανέρχονται στο 3,5% επί του τζίρου του λιμένα, ενώ το 85% του ποσοστού αυτού θα διανέμεται αναλογικά στους Δήμους Ηγουμενίτσας και Φιλιατών. Εξάλλου, το όφελος του Ελληνικού Δημοσίου θα είναι περισσότερο από 3,5%, γιατί πλέον ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ) θα πληρώνει φόρους 20% επί των καθαρών κερδών (σήμερα η ΟΛΗΓ ΑΕ δεν πληρώνει φόρο, γιατί ανήκει στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα). Η αξιοποίηση του λιμένα με τη συμμετοχή ενός επενδυτικού σχήματος διεθνούς εμβέλειας, με μεγάλη εμπειρία στη λειτουργία και διαχείριση λιμενικών υποδομών, εκτιμάται ότι θα συμβάλλει στην τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας της ευρύτερης περιοχής και στην καθιέρωση της Ηγουμενίτσας ως βασικού κόμβου μεταφοράς και επικοινωνίας με τη Νότια και Κεντρική Ευρώπη.

Ο λιμένας Ηγουμενίτσας είναι ο κύριος σύνδεσμος στην Αδριατική Θάλασσα, γεωγραφικά ο κοντινότερος Λιμένας της Ελλάδας στην Ιταλία για επιβάτες, αλλά και για φορτία από την Δυτική Ευρώπη και ένας από τους κυριότερους συνδέσμους με τις αγορές της Μαύρης Θάλασσας (λόγω της Εγνατίας). Τα λιμάνια της χώρας γίνονται μαγνήτες διεθνών επενδύσεων και μέσω των λιμένων η Ελλάδα γίνεται σταυροδρόμι του παγκόσμιου εμπορίου. Το τίμημα ανέρχεται στα 84,17 εκ. ευρώ για το 67% των μετοχών, το 2022. Αυτό σημαίνει ότι η αποτίμηση του λιμένα είναι περίπου στα 125,6 εκατ. ευρώ, δηλαδή στο 1/3 της αξίας του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (εκείνη την περίοδο), ο οποίος έχει 27 φορές μεγαλύτερο τζίρο.

Σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ είχε υπολογίσει την αποτίμηση του ΟΛΗΓ περίπου 10 φορές πιο χαμηλά από ό,τι τελικά το αποτίμησε με την προσφορά του ο GRIMALDI. Το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας εξυπηρετεί (κατά μέσο όρο την τελευταία 10ετία) 2,5 εκ. επιβάτες τον χρόνο, 600.000 Ι.Χ., 300.000 φορτηγά, καθιστώντας τον Λιμένα Ηγουμενίτσας σε δεύτερο μεγαλύτερο επιβατικό λιμένα της Ελλάδος μετά το λιμάνι του Πειραιά.

Ποιοι ψήφισαν επί της Αρχής

Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την «Κύρωση της από 29 Μαρτίου 2023 Τροποποίησης και Κωδικοποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και "Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε." - Κύρωση της από 29 Μαρτίου 2023 Συμφωνίας Τροποποίησης της από 2 Φεβρουαρίου 2018 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της "Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε."» συζητείται και ψηφίζεται σήμερα από την Ολομέλεια της Βουλής.

Το νομοσχέδιο στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ψηφίσθηκε επί της Αρχής, επί των άρθρων και στο σύνολό του κατά πλειοψηφία μόνο από τους βουλευτές της ΝΔ. Αντίθετα το καταψήφισαν ΚΚΕ, Ελληνική Λύση, ΝΙΚΗ, Πλεύση Ελευθερίας και Σπαρτιάτες. Ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν σήμερα κατά την συζήτηση και ψήφισή του στην Ολομέλεια. Ο εισηγητής του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Χρήστος Γιαννούλης ανέφερε πως το κόμμα του προσανατολίζεται στο να καταψηφίσει το σχέδιο νόμου.