Με ιδιαίτερα συγκινησιακή φόρτιση παρέδωσε σήμερα η απερχόμενη υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως τα καθήκοντα στον Υπηρεσιακό υπουργό Χρήστο Κίττα, στην καθιερωμένη τελετή παράδοσης - παραλαβής στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Η υπουργός ευχαρίστησε ιδιαιτέρως κάθε μέλος της εκπαιδευτικής κοινότητας, κάθε εργαζόμενο του Υπουργείου Παιδείας και των εποπτευόμενων φορέων, τους νυν και τέως Υφυπουργούς και Γενικούς Γραμματείς του Υπουργείου, τους συντάκτες του εκπαιδευτικού ρεπορτάζ και τους συνεργάτες της, για τη σκληρή δουλειά όλων, την άριστη συνεργασία και την αφοσίωση στο στόχο.
Για τον κ. Κίττα, Ομότιμο Καθηγητή της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, του οποίου μάλιστα έχει διατελέσει και Πρύτανης, ενώ έχει υπηρετήσει την Πολιτεία και από ανάλογη διοικητική θέση, ως υπηρεσιακός Υπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, η κ. Κεραμέως υπογράμμισε ότι είχε την τιμή να συνεργαστεί κατά τη διάρκεια της θητείας της, ζητώντας τις συμβουλές του για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, και ότι τον έχει ήδη ενημερώσει για όλα τα τρέχοντα ζητήματα, όπως η λήξη του σχολικού έτους, οι Πανελλαδικές εξετάσεις και η προετοιμασία για την νέα σχολική και ακαδημαϊκή χρονιά.
Η Νίκη Κεραμέως έκλεισε την ομιλία της με μία ευρύτερη σκέψη για τα χρόνια αυτά, επισημαίνοντας ότι το Υπουργείο αυτό μπαίνει στα περισσότερα σπίτια της χώρας και, συνεπώς, οι αποφάσεις επηρεάζουν μεγάλο πληθυσμό της χώρας. Παράλληλα, το Υπουργείο συναρτάται με ένα ευρύτατο πεδίο αρμοδιοτήτων, από το σχολείο, μέχρι το Πανεπιστήμιο, την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και τη διά βίου μάθηση, αλλά και θέματα ερευνητικά, θρησκευτικά, τα γενικά αρχεία του κράτους, τις βιβλιοθήκες.
«Μιλάμε για έναν ωκεανό αντικειμένων, ανθρώπων, προκλήσεων, μία θάλασσα όχι πάντοτε ήρεμη και καλοτάξιδη, αλλά με συχνούς ανέμους και τρικυμίες. Παρ’ όλα αυτά, και με το χέρι στην καρδιά, ομολογώ ότι αυτό το ταξίδι το αγάπησα. Με τις νηνεμίες και με τις φουρτούνες, με τις λαμπρές στιγμές του και με τα λάθη και τις αστοχίες μας, με την ποικιλομορφία και τις εκπλήξεις του.
Σας ευχαριστώ από καρδιάς που κάναμε το ταξίδι αυτό μαζί. Και αν κάποιοι λένε ότι το Υπουργείο αυτό είναι «ηλεκτρική καρέκλα», για μένα είναι η μεγαλύτερη τιμή να έχω θητεύσει στο Υπουργείο αυτό. Η επένδυση στην παιδεία είναι από τις πιο σημαντικές επενδύσεις που μπορούμε να κάνουμε στη χώρα μας. Από την παιδεία που θα δώσουμε σήμερα στα παιδιά μας, θα εξαρτηθεί τι χώρα θα έχουμε αύριο.», ανέφερε μεταξύ άλλων, η απερχόμενη Υπουργός Παιδείας.
Η Νίκη Κεραμέως παρουσίασε έναν σύντομο απολογισμό του έργου της τετραετίας, αναφερόμενη στις πλέον κομβικές μεταρρυθμίσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, τα σχολεία, την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, τα πανεπιστήμια και τη διά βίου μάθηση, καθώς και στα θρησκεύματα.
Ως προς τα σχολεία, ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ
- υλοποιήσαμε το νηπιαγωγείο από τα 4 έτη με εισαγωγή αγγλικών και νέων θεματικών,
- επεκτείναμε το ολοήμερο σχολείο μέχρι τις 5:30μμ, με νέο εμπλουτισμένο πρόγραμμα,
- ολοκληρώσαμε 166 νέα, σύγχρονα προγράμματα σπουδών με έμφαση στις δεξιότητες και την ψηφιακή μάθηση για όλα τα μαθήματα σε όλες τις τάξεις, χτίζοντας πάνω σε προσπάθειες και προηγούμενων κυβερνήσεων,
- εισαγάγαμε τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», ένα νέο μάθημα με θεματικές όπως ρομποτική, οδική ασφάλεια, σεβασμός στους άλλους, σεξουαλική αγωγή,
- υπερδιπλασιάσαμε Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία από 62 το 2019 σε 138 το 2023,
- διορίσαμε 28.500 μόνιμους εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων μετά από 12 χρόνια χωρίς διορισμούς,
- πραγματοποιήσαμε πάνω από 150.000 επιμορφώσεις εκπαιδευτικών για σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες,
- εκκινήσαμε μετά από 41 χρόνια την ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών, όπως επίσης την αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικού συστήματος,
- ολοκληρώσαμε επιλογές νέων Στελεχών Εκπαίδευσης,
- ενισχύσαμε την αυτονομία σχολείων και εκπαιδευτικών,
- παρέχουμε πλέον ενισχυτική διδασκαλία για όλα τα ειδικά μαθήματα που εξετάζονται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις,
- εφαρμόσαμε την Τράπεζα Θεμάτων για εξασφάλιση κάλυψης της ύλης και ενίσχυση της αξιοπιστίας των εξετάσεων,
- διπλασιάσαμε τους ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς στα σχολεία,
- αναλάβαμε δράσεις πρόληψης και αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού,
- ενισχύσαμε την ισότιμη πρόσβαση για μαθητές ΑμεΑ και συμπεριλάβαμε μαθητές πρόσφυγες με ποσοστά ρεκόρ εγγραφής στα σχολεία,
- εξασφαλίσαμε 300 εκ. ευρώ για 36.000 διαδραστικούς πίνακες, 177.000 σετ ρομποτικής και 665.000 voucher για προμήθεια ψηφιακών συσκευών για νέους (4-24 ετών) και εκπαιδευτικούς,
- ενώ ψηφιοποιήσαμε και σειρά υπηρεσιών, όπως αποτελέσματα Πανελλαδικών μέσω SMS, ηλεκτρονική ανάληψη υπηρεσίας από εκπαιδευτικούς, ηλεκτρονική ενημέρωση γονέων/κηδεμόνων.
Στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση
- καθιερώσαμε ένα νέο σύστημα διακυβέρνησης για διασύνδεση με τις ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς,
- δημιουργήσαμε νέες καινοτόμες δομές, όπως τα Πρότυπα ΕΠΑΛ, τα Πειραματικά και Θεματικά Δημόσια ΙΕΚ και τις Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης με περιζήτητες ειδικότητες,
- εξασφαλίσαμε 114 εκ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού όλων των Εργαστηριακών Κέντρων της χώρας,
- εκσυγχρονίζουμε 336 προγράμματα σπουδών της επαγγελματικής εκπαίδευσης και 130 οδηγούς κατάρτισης για όσους φοιτούν σε δημόσια ΕΠΑΛ και ΙΕΚ,
- θεσπίσαμε για πρώτη φορά την αμειβόμενη πρακτική άσκηση και μαθητεία για σχεδόν 35.000 νέους και τα Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.) στα Δημόσια IEK,
- καθιερώσαμε ένα Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων για την πιστοποίηση των συγκεκριμένων επιπέδων της ΕΕΚ.
Στα Πανεπιστήμια
- καταφέραμε την αύξηση της χρηματοδότησης των ΑΕΙ κατά 29%, η οποία πλέον κατανέμεται με αντικειμενικά κριτήρια και κατόπιν αξιολόγησης, και όχι κατά την αυθαίρετη κρίση του εκάστοτε Υπουργού,
- τη δημιουργία 1.850 νέων θέσεων Καθηγητών ΑΕΙ με αυξημένη αξιοκρατία και διαφάνεια στην εκλογή και εξέλιξή τους,
- ιδρύσαμε την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης με καίριες αρμοδιότητες και για την πιστοποίηση προγραμμάτων σπουδών και ευρύτερα για τον ακαδημαϊκό χάρτη και την διαφάνεια στη λειτουργία των ΑΕΙ,
- αυξήσαμε το φοιτητικό στεγαστικό επίδομα κατά +50% ή +100% και προχωρήσαμε την κατασκευή πάνω από 8.000 νέων φοιτητικών κλινών,
- εξασφαλίσαμε 194 εκ. για βελτίωση ακαδημαϊκών και εκπαιδευτικών υποδομών και 94 εκ. ευρώ για την προώθηση συνεργασιών ΑΕΙ και επιχειρήσεων,
- δημιουργήσαμε νέες δυνατότητες για σπουδές με εσωτερικό ERASMUS, διπλά και κοινά πτυχία, προγράμματα σπουδών δευτερεύουσας κατεύθυνσης (minor degrees),
- θεσπίσαμε ανώτατο όριο φοίτησης και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής,
- αποκαταστήσαμε το πανεπιστημιακό άσυλο στην πραγματική του έννοια,
- θεσπίσαμε ένα πλήρες, ευέλικτο πλαίσιο λειτουργίας των εταιρειών-τεχνοβλαστών (spin-off), ένα νέο θεσμικό πλαίσιο διεξαγωγής έρευνας.
- ωθήσαμε νομοθετικά και πρακτικά τη διεθνοποίηση, με απελευθέρωση της δυνατότητας ίδρυσης ξενόγλωσσων προγραμμάτων, άμεση ακαδημαϊκή αναγνώριση τίτλων σπουδών ξένων πανεπιστημίων, πρόγραμμα για Επισκέπτες Καθηγητές και θεσμοθέτηση συνεργασιών με κορυφαία πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού.
Στον τομέα των Θρησκευμάτων: Προσπαθήσαμε να λύσουμε αγκυλώσεις δεκαετιών
- επικαιροποιήσαμε νομοθετικά οργανικές θέσεις για 3.520 ιερείς που ήδη μισθοδοτούνταν από το Ελληνικό Κράτος - μετά από 77 χρόνια που εκκρεμούσε το ζήτημα,
- επιλύσαμε το νομικό καθεστώς των Ιερών Μητροπόλεων Δωδεκανήσου και της Πατριαρχικής Εξαρχίας της Πάτμου - μετά από 75 χρόνια εκκρεμότητας,
- θέσαμε ένα νέο, σύγχρονο πλαίσιο για τις Μουφτείες – μετά από 31 χρόνια,
- ένα πλήρες πλαίσιο για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση – μετά από 16 χρόνια.
- Επιπλέον, η χώρα μας ανέλαβε την Προεδρία της Διεθνούς Συμμαχίας για τη Μνήμη του Ολοκαυτώματος για πρώτη φόρα στην ιστορία του θεσμού.
Στην καθιερωμένη τελετή στην οποία παρευρέθησαν επίσης η υφυπουργός Ζέττα Μακρή, καθώς και οι γενικοί γραμματείς Αλέξανδρος Κόπτσης, Οδυσσέας Ζώρας, Γιώργος Βούτσινος και Γιώργος Καλαντζής.