Λιγότερος από ένας μήνας έχει μείνει μέχρι την 1η Ιανουαρίου που θα αρχίσει η εφαρμογή των νέων χρωματιστών τιμολογίων ρεύματος και θα σταματήσουν οι οριζόντιες επιδοτήσεις ανεξαρτήτως εισοδήματος και οικογενειακής κατάστασης. Οι καταναλωτές προσπαθούν να περιηγηθούν στο νέο τοπίο και να κάνουν την πιο συμφέρουσα επιλογή. Ωστόσο, σε πολλούς δεν είναι απολύτως σαφές τι σημαίνει το κάθε ένα από τα τέσσερα χρώματα που θα έχουν οι νέοι λογαριασμοί.
Το βασικότερο είναι ότι από την 1η Ιανουαρίου όλοι οι καταναλωτές που δεν έχουν επιλέξει κάποιο άλλο τιμολόγιο μέχρι την 31η Δεκεμβρίου θα μεταπέσουν αυτομάτως στο πράσινο. Σε αυτό το ειδικό κοινό τιμολόγιο δεν μεταπίπτουν αυτόματα όσοι καταναλωτές έχουν ήδη σύμβαση προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας για προϊόν σταθερής τιμολόγησης ορισμένου χρόνου για όσο χρονικό διάστημα ισχύει αυτή η σύμβαση. Το πράσινο τιμολόγιο δεν διαφέρει ιδιαίτερα από αυτά που έχουμε συνηθίσει. Πρόκειται για τιμολόγιο με τιμή που θα ανακοινώνουν οι πάροχοι την πρώτη ημέρα κάθε μήνα και όχι στις 20 του προηγούμενου όπως ίσχυε μέχρι στιγμής. Τα συγκεκριμένα τιμολόγια θα περιλαμβάνουν ρήτρα αναπροσαρμογής η οποία αποκαλείται πλέον μηχανισμός διακύμανσης και το τελικό κόστος για τον καταναλωτή θα επηρεάζεται από τις μεταβολές στο Χρηματιστήριο Ενέργειας. Στο πράσινο τιμολόγιο ο προμηθευτής θα δίνει μια βασική τιμή προμήθειας ή αλλιώς τιμή βάσης η οποία θα πρέπει να μείνει σταθερή για τουλάχιστον έξι μήνες.
Το μπλε τιμολόγιο θα έχει σταθερή τιμή προμήθειας για όλη την περίοδο της σύμβασης. Όπως προκύπτει από τα μέχρι στιγμής στοιχεία, η τιμή της κιλοβατώρας θα είναι πιο υψηλή, ενώ θα προβλέπονται και συγκεκριμένες ρήτρες για την αποχώρηση από τη σύμβαση καθώς οι προμηθευτές φυλάνε τα νώτα τους έναντι ενός πιθανού μελλοντικού κινδύνου.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Τα Νέα», αναλυτές της αγοράς τονίζουν ότι το μπλε τιμολόγιο μπορεί να είναι η λύση εάν κάποιος καταναλωτής έχει σχετικά μικρές καταναλώσεις κάθε μήνα, δεν είναι εξοικειωμένος με την έρευνα αγοράς και επιθυμεί σταθερότητα στον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Το κίτρινο τιμολόγιο είναι κυμαινόμενο και η τιμή μεταβάλλεται ανάλογα με τις διακυμάνσεις της χονδρεμπορικής αγοράς στο Χρηματιστήριο Ενέργειας. Σε αυτό το τιμολόγιο υπάρχουν δύο επιλογές: στην πρώτη ο καθορισμός της τιμής μπορεί να γίνει πριν την περίοδο κατανάλωσης και στη δεύτερη να γίνει μετά από αυτήν. Το κίτρινο τιμολόγιο απευθύνεται περισσότερο σε εμπορικούς καταναλωτές, σε όσους είναι εξοικειωμένοι με τη διαδικτυακή έρευνα και τη διεθνή ενεργειακή αγορά και σε όσους αντιμετωπίζουν τους λογαριασμούς ρεύματος όπως αντιμετωπίζουν τις μετοχές.
Το πορτοκαλί τιμολόγιο είναι δυναμικό και η τιμή μεταβάλλεται με βάση τις τιμές της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας ακόμη και εντός της ίδιας ημέρας. Ωστόσο, απαραίτητη προϋπόθεση για το συγκεκριμένο τιμολόγιο είναι να έχει εγκατασταθεί έξυπνος μετρητής, κάτι που έχει γίνει σε ελάχιστες περιπτώσεις για ό,τι αφορά τους οικιακούς καταναλωτές.
Τι θα ισχύσει για το κοινωνικό τιμολόγιο
Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το 2024 θα συνεχιστούν οι στοχευμένες επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας των δικαιούχων του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, ενώ τίθεται σε εφαρμογή το κοινωνικό τιμολόγιο ηλεκτρικής ενέργειας για τις πολύτεκνες οικογένειες. Για το αποκαλούμενο κοινωνικό τιμολόγιο KOT Γ που αφορά τους πολύτεκνους προβλέπονται διευρυμένα εισοδηματικά κριτήρια ένταξης ενώ δεν θα λαμβάνονται υπόψη περιουσιακά κριτήρια. Οι δικαιούχοι θα εντάσσονται στο κοινωνικό τιμολόγιο KOT Γ μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της ΗΔΙΚΑ υποβάλλοντας σχετική αίτηση. Προβλέπονται τετραμηνιαία όρια από 2.000 κιλοβατόρες για οικογένεια με τέσσερα εξαρτώμενα τέκνα, ενώ για κάθε επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο προβλέπεται αύξηση κατά 200 κιλοβατόρες με ανώτατο όριο τις 4.000 κιλοβατόρες. Το όριο διευρύνεται για οικογένειες με άτομα με αναπηρία ή με ανάγκη μηχανικής υποστήριξης. Τέλος αναμένεται να εφαρμοστεί και το Πρόγραμμα Απόλλων, το μεγαλύτερο Πρόγραμμα Ενεργειακού Συμψηφισμού στη χώρα. Στόχος του είναι μέσω της εγκατάστασης σταθμών ΑΠΕ με συστήματα αποθήκευσης να καλυφθεί το 90% της κατανάλωσης των ευάλωτων νοικοκυριών και το 50% της κατανάλωσης των ΟΤΑ.