Η επένδυση μιας χώρας στο σχεδιασμό ενός σύγχρονου, ευέλικτου και υψηλής ποιότητας πλαισίου ανώτατης εκπαίδευσης, αναβαθμίζει την παρεχόμενη παιδεία εν γένει, προάγει την κοινωνική ευημερία, ενώ παράλληλα ενισχύει τη θέση της στο διεθνές προσκήνιο.
Η διασφάλιση της πρόσβασης των πολιτών σε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο ποιοτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, συνιστά τον πλέον ισχυρό μοχλό κοινωνικής κινητικότητας και ουσιαστικής εξέλιξης. Βασικοί άξονες ενός ελκυστικού μοντέλου είναι η αναβάθμιση του δημοσίου πανεπιστημίου με σύγχρονο εκπαιδευτικό και εργαστηριακό εξοπλισμό, η ενίσχυση της εξωστρέφειας των δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με διεθνείς συνεργασίες αλλά και με την προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών, η εξασφάλιση κατάλληλης και αξιοπρεπούς στέγασης για τους φοιτητές, καθώς επίσης και η διασφάλιση της δυνατότητας επιλογής μέσω της λειτουργίας μη κρατικών πανεπιστημίων, έτσι ώστε οι νέοι να μπορούν να σπουδάσουν, να εργαστούν και να σταδιοδρομήσουν επαγγελματικά στη χώρα τους.
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αναδεικνύει την αναγκαιότητα για ίση πρόσβαση όλων στην ανώτατη εκπαίδευση, ενίσχυση της ακαδημαϊκής έρευνας και καινοτομίας, αλλά και εκσυγχρονισμού των υπηρεσιών παροχής της ανώτατης εκπαίδευσης στο σύγχρονο και διασυνοριακό περιβάλλον, ως μείζονα προτεραιότητα, προκειμένου η Ελλάδα να καταστεί ένας αξιόπιστος και ανταγωνιστικός πόλος έλξης ακαδημαϊκής κινητικότητας φοιτητών και καθηγητών.
Στην κατεύθυνση αυτήν, το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου στοχεύει κατά μείζονα λόγο στην περαιτέρω ενίσχυση και αναβάθμιση του δημοσίου πανεπιστημίου. Αυτό επιτυγχάνεται με την αξιοποίηση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων, τα οποία θα επενδυθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Θέτουμε το πλαίσιο για την ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας, δίνοντας στους νέους ερευνητές τη δυνατότητα να εργαστούν και να προσφέρουν στον τόπο τους. Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα επιχορήγησης μεταπτυχιακών προγραμμάτων σε περίπτωση σύμπραξης ελληνικών πανεπιστημίων με αναγνωρισμένα ξένα ανώτατα ιδρύματα. Με τον τρόπο αυτόν, ενθαρρύνεται έμπρακτα η αλληλεπίδραση και ανταλλαγή τεχνογνωσίας μεταξύ των φοιτητών, ενώ το πανεπιστήμιο διαμορφώνει μια πιο ανοιχτή ακαδημαϊκή ταυτότητα.
Κομβικό ρόλο διαδραματίζουν η προώθηση της εξωστρέφειας των πανεπιστημίων, η διεθνής τους προβολή και η ενίσχυση της ακαδημαϊκής κινητικότητας, ως παράγοντες διαμόρφωσης ενός σταθερού και συνεκτικού ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, βιώσιμου και ανταγωνιστικού στον ευρύτερο χώρο της Μεσογείου και των Βαλκανίων. Ειδικότερα, το δημόσιο πανεπιστήμιο ανοίγει πλέον οργανωμένα και με προϋποθέσεις τις πόρτες του και σε αλλοδαπούς – αλλογενείς φοιτητές, καθορίζοντας και το ύψος των διδάκτρων. Επίσης, φοιτητές αλλοδαπών πανεπιστημίων αναγνωρισμένων από τον ΔΟΑΤΑΠ θα μπορούν να πραγματοποιούν τμήμα των σπουδών τους στη χώρα μας. Περαιτέρω, με στόχο την προσέλκυση Ελλήνων επιστημόνων που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό επεκτείνουμε σε όλες τις βαθμίδες το θεσμό του «Συνεργαζόμενου Καθηγητή» (Joint Chairs) , με αντικείμενο την παροχή διδακτικού ή ερευνητικού έργου.
Στόχος των πολιτικών μας πρωτοβουλιών είναι μεταξύ άλλων να αναδειχθεί το ελληνικό πανεπιστήμιο ως φάρος γνώσης και κοινωνικού πολιτισμού, προσελκύοντας ακόμη και φοιτητές από την ευρύτερη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Πέρα όμως από την αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, αποσκοπούμε στην ουσιαστική υποστήριξη των οικονομικά πιο ευάλωτων φοιτητών, με την κάλυψη των στεγαστικών τους αναγκών, προβλέποντας την κατασκευή και ανακαίνιση των φοιτητικών εστιών.
Η ΝΔ ανέκαθεν στήριζε αταλάντευτα το αυτονόητο δικαίωμα των φοιτητών στην ελεύθερη επιλογή, να μπορούν αν το επιθυμούν να σπουδάσουν στη χώρα τους και να μην είναι αναγκασμένοι να πηγαίνουν στο εξωτερικό σε περίπτωση που δεν καταφέρνουν να εισαχθούν στη σχολή της επιλογής τους. Για τις οικογένειες με μέσο και χαμηλότερο εισόδημα είναι πιο εύκολο να υποστηρίξουν τη φοίτηση του παιδιού τους σ’ ένα μη κερδοσκοπικό ακαδημαϊκό ίδρυμα στην Ελλάδα, απ’ ότι να καλύψουν τις δαπάνες διαβίωσης και σπουδών σε μια άλλη χώρα. Έτσι, αίρεται πλέον η παγκόσμια ελληνική πρωτοτυπία και θα παρέχεται και στη χώρα μας, με τα αυστηρότερα κριτήρια που ισχύουν στην Ευρώπη, η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας παραρτημάτων ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της αλλοδαπής υπό τη μορφή Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Ν.Π.Π.Ε.), με σκοπό την παροχή υπηρεσιών ακαδημαϊκής εκπαίδευσης και την απονομή τίτλων σπουδών. Πρόκειται για μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά ΝΠΠΕ, άμεσα συνδεδεμένα με το μητρικό Πανεπιστήμιο, το οποίο πρέπει να είναι εγγεγραμμένο στο εθνικό μητρώο αναγνωρισμένων πανεπιστημίων που τηρεί ο ΔΟΑΤΑΠ.
Με τη μεταρρύθμιση που επιχειρούμε, αποσκοπούμε στην ενίσχυση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, της καινοτομίας, της έρευνας, στην αξιοποίηση του επιστημονικού μας δυναμικού και γιατί όχι στην ανάδειξη της παιδείας ως ένα ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα στην περιοχή μας. Πιστά προσηλωμένοι στις αξίες της δημοκρατίας, της ελευθερίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης, προκρίνουμε καταφανώς την ενίσχυση του δημοσίου πανεπιστημίου, δημιουργώντας παράλληλα το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία παραρτημάτων μη κρατικών πανεπιστημίων και στη χώρα μας, γιατί η ισονομία διασφαλίζεται στην πράξη με τη δημιουργία ενός διαφανούς και λειτουργικού ακαδημαϊκού πλαισίου.
Ο Γιώργος Σταμάτης είναι Βουλευτής Επικρατείας της ΝΔ