Αφωνη αλλά όχι άπραγη μπροστά στα τραγικά λάθη, στις αβλεψίες και την προβληματική επικοινωνία μεταξύ των υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας μένει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και η ελληνική κυβέρνηση στο σύνολό της. Είναι τέτοιο το εύρος των αστοχιών που αναγκάζει την ηγεσία να σκέφτεται πολύ σοβαρά να προχωρήσει σε πολύ σημαντικές, δομικές και οργανωτικές αλλαγές στην ΕΛ.ΑΣ., αφού πρώτα εκπληρώσει τον βασικό διπλό της στόχο: να βρεθεί ο δολοφόνος του 29χρονου Μιχάλη και να επιμεριστούν με δικαιοσύνη οι ευθύνες για τα τραγικά λάθη που αν δεν υπήρχε η δολοφονία θα συνιστούσαν απλώς ένα αστυνομικό φιάσκο.
Γράφει ο Κώστας Δημητράκος
Το μέχρι στιγμής σίγουρο διπλό συμπέρασμα είναι ότι, πρώτον, οι υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. είχαν πλήρη γνώση για το ταξίδι των Κροατών και την επικείμενη άφιξή τους στην Αθήνα και, δεύτερον, οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. επέδειξαν τραγική ανικανότητα στη μεταξύ τους συνεννόηση, είτε λόγω αδιαφορίας είτε υπηρεσιακών ελλείψεων είτε λόγω εγγενούς μειωμένης αντιληπτικής ικανότητας και ανεπάρκειας συγκεκριμένων στελεχών της. Το τελευταίο, σύμφωνα με όλες τις πηγές που μίλησαν στο «Μανιφέστο», θεωρείται το πιο πιθανό.
Απόλυτο αλαλούμ
Ο άκρως προβληματικός κεντρικός συντονισμός και επικοινωνίας των υπηρεσιών προδίδεται κραυγαλέα από το γεγονός ότι, ενώ υπήρξε πλήρης έγγραφη και διαδικτυακή ενημέρωση για την “κάθοδο των βαρβάρων” στην Αθήνα τόσο από την Interpol του Μαυροβουνίου όσο και από άλλες υπηρεσίες της Κροατίας αλλά και από την Υποδιεύθυνση Αντιμετώπισης της Βίας στους Αθλητικούς Χώρους, έγιναν δύο συγκλονιστικά λάθη:
-Η ενημέρωση από την Interpol φέρεται να υπήρχε από τις 10 το πρωί της Δευτέρας. Το Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. εξέδωσε μια γενικόλογη οδηγία χωρίς συγκεκριμένες κατευθύνσεις, η οποία αν και εφέρετο ως «κατεπείγουσα» εστάλη στις αστυνομικές υπηρεσίες των εμπλεκόμενων περιφερειών στις 4 το απόγευμα της ίδιας ημέρας. Το online σύστημα αλληλογραφίας και ανταλλαγής πληροφοριών της ΕΛ.ΑΣ, το Police On Line, «έδειξε» ότι ορισμένοι εκ των αστυνομικών έλαβαν τις πληροφορίες πολύ αργά, γύρω στις 7 το απόγευμα της Δευτέρας, ή δεν τις έλαβαν καθόλου καθώς δεν άνοιξαν καν τη σχετική ψηφιακή αλληλογραφία. Το αποτέλεσμα ήταν την ώρα που το κονβόι των Κροατών κατέβαινε προς το Ρίο-Αντίρριο, κομβικές υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. να κοιμούνται τον ύπνο του δικαίου.
-Εστω και αργά, στα διόδια της Ελευσίνας είχε στηθεί ένα υποτυπώδες μπλόκο από αστυνομικούς της ΟΠΚΕ (Ομάδα Πρόληψης και Καταστολής Εγκληματικότητας), της Τροχαίας αλλά και δύο αστυνομικούς της Ασφάλειας από την Αθήνα που θα ακολουθούσαν με μοτοσικλέτα το κονβόι. Δύο ώρες πριν το κονβόι περάσει, δόθηκε εντολή αποχώρησης των αστυνομικών δυνάμεων και στην περιοχή έμειναν μόνο οι δύο αστυνομικοί. Εδώ εστιάζεται το τραγικότερο, ίσως, λάθος όλων των επιχειρησιακών αστοχιών. Περίπου στις 10 το βράδυ οι δύο αστυνομικοί είδαν το κονβόι και προσπάθησαν να το ακολουθήσουν με τη μοτοσικλέτα, χωρίς όμως επιτυχία. Εχασαν τα αυτοκίνητα των Κροατών από την ώρα που αυτά μπήκαν στην Αττική Οδό.
Η συνέχεια, δυστυχώς, είναι γνωστή. Ολόκληρη η ΕΛ.ΑΣ. αναζητούσε διακαώς πληροφορίες από την υπηρεσία ασφαλείας του ηλεκτρικού. Πέντε λεπτά πριν από τις 11 το βράδυ υπήρξε ενημέρωση από τη ΣΤΑΣΥ ότι ύποπτα άτομα με κουκούλες και στειλιάρια βρίσκονται στο Σταθμό Ειρήνη, λίγο αργότερα είδαν και τα αυτοκίνητα με τις κροατικές πινακίδες στην οδό Νερατζιωτίσσης, μετά είδαν τους Κροάτες να συναντιούνται με τους Ελληνες «φίλους» τους στο σταθμό «Περισσός» και λίγο αργότερα έγινε το μακελειό.