Στις δράσεις της κυβέρνησης προκειμένου να προστατευτούν οι ανήλικοι από φαινόμενα bullying αναφέρεται, μεταξύ άλλων, η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, μιλώντας στο «Μανιφέστο», ενώ με αφορμή την πρόσφατη συμφωνία για τα Ωνάσεια Σχολεία ξεκαθαρίζει ότι μοναδικός στόχος είναι η ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών και η συνολική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Κυρία υφυπουργέ, πώς έγινε η επιλογή των σχολείων που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων;

Κατ’ αρχάς να πούμε ότι πρόκειται για ένα δίκτυο υφιστάμενων δημόσιων σχολείων, τα οποία –με χρηματοδότηση του Ιδρύματος Ωνάση– θα μετατραπούν σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

Η τελική απόφαση για τις περιοχές προέκυψε από τη στενή συνεργασία του ΥΠΑΙΘΑ με το Ιδρυμα Ωνάση με στόχο την ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών, τον πολλαπλασιασμό των εκπαιδευτικών ευκαιριών και τη συνολική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Τα σχολεία που επελέγησαν θα λειτουργήσουν σε περιοχές της χώρας που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις, ενώ προϋπόθεση ήταν να μην υπάρχουν άλλα Πρότυπα ή Πειραματικά Σχολεία σε κοντινή απόσταση. Μία άλλη παράμετρος ήταν, επίσης, η γεωγραφική εγγύτητα των γυμνασίων και λυκείων που επελέγησαν, ώστε να διευκολύνεται η μεταξύ τους συνεργασία καθώς και η συνεργασία τους με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα.

Πώς θα γίνεται η επιλογή των μαθητών που θα φοιτούν στα Ωνάσεια; Πότε θα είναι έτοιμα;

Στις 19 Φεβρουαρίου, είχα τη χαρά να συμμετάσχω, μαζί με τον πρόεδρο του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνη Παπαδημητρίου, στην παρθενική συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής των Ωνάσειων Σχολείων, όπου συζητήθηκε και το θέμα της υποβολής αιτήσεων, που θα γίνεται ηλεκτρονικά, από τους ενδιαφερόμενους μαθητές με τον προγραμματισμό να ξεκινάει στα μέσα Μαρτίου.

Για την εισαγωγή των υποψηφίων στα Ωνάσεια Σχολεία δεν θα υπάρξει «κόφτης» βαθμολογίας, αλλά θα γίνει η κατάταξη των μαθητών με βάση τη σειρά βαθμολογίας που πέτυχαν.

Οι ντόπιοι μαθητές δεν θα χάσουν καμία από τις προβλεπόμενες θέσεις γι’ αυτούς, ποσοστό 40%-60%. Δηλαδή, ακόμα και αν κάποιοι πετύχουν πολύ χαμηλές βαθμολογίες, θα εγγραφούν καλύπτοντας τον προβλεπόμενο γι΄ αυτούς αριθμό που θα ορίζει η απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής.

Το ποσοστό θέσεων για τους ντόπιους μαθητές θα ξεπεράσει το 60% εάν έχουν βαθμολογικές επιδόσεις στις εξετάσεις μεγαλύτερες από αυτές των συνυποψηφίων τους άλλων δήμων ή δημοτικών ενοτήτων.

Έχει παρατηρηθεί μείωση στα περιστατικά bullying στα σχολεία μετά την απαγόρευση χρήσης κινητού; Σχεδιάζετε νέες πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση του φαινομένου;

Το υπουργείο Παιδείας εργάζεται για την προστασία όλων ανεξαιρέτως των παιδιών και εφήβων από κάθε μορφή βίας και εκφοβισμού και τάσσεται συντονισμένα κατά των φαινομένων που απειλούν τη σωματική και ψυχική υγεία των μαθητών.

Στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης στρατηγικής του ΥΠΑΙΘΑ, η απαγόρευση της εμφανούς κατοχής και της χρήσης κινητών τηλεφώνων στα σχολεία, που σε πολλές περιπτώσεις συνδέεται με το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας, η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr, η εφαρμογή Safe.YOUth, οι σχετικές θεματικές των εργαστηρίων δεξιοτήτων, οι δράσεις ενεργού πολίτη και οι τακτικές επιμορφώσεις εκπαιδευτικών είναι οι συντονισμένες ενέργειες του ΥΠΑΙΘΑ με στόχο την πρόληψη και την αντιμετώπιση του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας, του παραδοσιακού και διαδικτυακού εκφοβισμού στο σχολικό περιβάλλον.

Αναδεικνύουμε τον θεσμό των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών και επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης με 4.800 διορισμούς σε αυτές τις ειδικότητες, που ενισχύονται διαρκώς, ενώ κάθε χρόνο προσλαμβάνονται περίπου 2.000 αναπληρωτές και δημιουργούμε σε παιδιά και εφήβους τις προϋποθέσεις να μιλήσουν με θάρρος για ό,τι τους απασχολεί και να λάβουν βοήθεια και συμβουλές.

Ταυτόχρονα, η ενδυνάμωση των υποστηρικτικών φορέων με αύξηση του συνολικού προϋπολογισμού τους κατά 152% και η συνεργασία με αρμόδιους φορείς για στοχευμένες παρεμβάσεις στα σχολεία συμπληρώνουν δραστικά τα μέσα που διαθέτουμε για να προστατεύσουμε τα παιδιά μας από την ενδοσχολική βία.

Πώς μπορεί το υπουργείο σε συνεργασία με το σχολείο να βοηθήσει για την αντιμετώπιση του εθισμού των ανηλίκων στο διαδίκτυο; Τα στοιχεία στη χώρα μας είναι ανησυχητικά.

Στις συνέργειες αυτές του ΥΠΑΙΘΑ, θα αναφέρω το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ανεξάρτητης Αρχής για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων για την ασφαλή πλοήγηση, που εντάσσεται στο αναβαθμισμένο μάθημα της Πληροφορικής, καθώς και τη συνεργασία με την Google μέσα από το «Γίνε Ηρωας του Διαδικτύου», που υλοποιείται ήδη εδώ και τρία χρόνια και μέσω αυτού έχουν επιμορφωθεί περισσότεροι από 5.000 εκπαιδευτικοί στις ψηφιακές δεξιότητες και τις νέες τεχνολογίες και με τη σειρά τους επιμορφώνουν γονείς και κηδεμόνες.

Η σχετική εγκύκλιος, που υπέγραψα με ιδιαίτερο αίσθημα ευθύνης, αποτύπωσε τη συνεργασία της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας και του ΥΠΑΙΘΑ μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.

Μέσω της πλατφόρμας parco.gov.gr οι γονείς μπορούν να ενημερωθούν για τις δυνατότητες των εργαλείων γονικού ελέγχου που τους δίνονται για την ασφάλεια των παιδιών τους στο διαδίκτυο.

Ενώ η εφαρμογή Kids Wallet, που θα τεθεί σε λειτουργία την άνοιξη, θα δίνει τη δυνατότητα επιβεβαίωσης της ηλικίας του χρήστη, καθώς θα συνδέεται με το Gov.gr Wallet του γονέα και θα έχει προεγκατεστημένες λειτουργίες γονικού ελέγχου.

Γιατί η ουσία δεν είναι να απαγορεύσουμε στα παιδιά τη χρήση του διαδικτύου, αλλά να τα μάθουμε να το χρησιμοποιούν με ασφάλεια και υπευθυνότητα, να αξιοποιούν τις αμέτρητες δυνατότητές του και να προστατεύονται από τις αρνητικές επιπτώσεις του.