Ως κορυφαία κυβερνητική επιλογή και εθνική προτεραιότητα χαρακτήρισε η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, τη μεταρρύθμιση του Λυκείου και την καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου, κατά την παρουσίαση του κυβερνητικού σχεδίου στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Απευθυνόμενη στους βουλευτές όλων των κομμάτων, η υπουργός τόνισε πως πρόκειται για σχέδιο με βάθος, επιστημονική τεκμηρίωση και σεβασμό στην εκπαιδευτική κοινότητα, ενώ διαβεβαίωσε πως το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί από το σχολικό έτος 2029–2030, ώστε να μην επηρεαστούν οι σημερινοί μαθητές.

«Ενώνει το σχολείο με την κοινωνία και το μέλλον των νέων»

Η κ. Ζαχαράκη επανέλαβε ότι το νέο Λύκειο δεν αποτελεί απλώς μια μεταρρύθμιση, αλλά μια ριζική αλλαγή φιλοσοφίας, η οποία επιδιώκει τη στροφή από την εξετασιοκεντρική προσέγγιση στην ουσιαστική αξιολόγηση της μαθητικής πορείας.

Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά: «Το Εθνικό Απολυτήριο δεν είναι μια απλή μεταβολή. Είναι μια στρατηγική επιλογή με συνέχεια, που ενώνει το σχολείο με την κοινωνία και το μέλλον των νέων».

Η πρόταση της κυβέρνησης εδράζεται σε τρεις πυλώνες:

  • Ενίσχυση της αυτόνομης μορφωτικής λειτουργίας του Λυκείου
  • Δίκαιη και διαφανής αξιολόγηση
  • Ομαλή μετάβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

«Στόχος μας είναι ένα Λύκειο που ενισχύει τη συνολική πρόοδο του μαθητή και επαναπροσδιορίζει τη σχέση του με τη μάθηση», τόνισε η υπουργός.

Το νέο σύστημα εξετάσεων – Αξιοπιστία, ισότητα, διαφάνεια

Η νέα πρόταση περιλαμβάνει αναβαθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων, διαβαθμισμένες προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις και εσωτερικά-εξωτερικά εργαλεία εποπτείας, με στόχο τη θωράκιση της αξιοπιστίας, τη μείωση των ανισοτήτων και τη διασφάλιση ίσων ευκαιριών πρόσβασης για όλους τους μαθητές.

«Η Ελλάδα δικαιούται να προχωρήσει σε ένα ισορροπημένο αλλά φιλόδοξο σύστημα αξιολόγησης, προσαρμοσμένο στις εθνικές μας ιδιαιτερότητες», σημείωσε.

Πρότυπα από την Ευρώπη – «Matura», «Abitur», «Baccalauréat»

Η νέα αρχιτεκτονική του Εθνικού Απολυτηρίου αντλεί στοιχεία από διεθνή εκπαιδευτικά μοντέλα, όπως το Matura, το Abitur και το Baccalauréat, τα οποία, σύμφωνα με την υπουργό, προσφέρουν ένα ενιαίο πλαίσιο αξιολόγησης και πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Παράλληλα, παρουσιάστηκε το παράδειγμα της Εσθονίας και της Λετονίας, όπου η πρόσβαση στα πανεπιστήμια είναι ελεύθερη με βάση μόνο τον απολυτήριο τίτλο.

Αναλυτικά οι παρεμβάσεις του νέου Λυκείου

Η μετάβαση στο νέο μοντέλο θα γίνει σταδιακά, με τις εξής βασικές παρεμβάσεις:

  • Επικαιροποίηση των Προγραμμάτων Σπουδών
  • Στοχευμένη επιμόρφωση εκπαιδευτικών
  • Καθιέρωση εξετάσεων και στις τρεις τάξεις του Λυκείου
  • Επέκταση της πιστοποίησης ξένων γλωσσών εντός σχολείου
  • Σύνδεση του απολυτηρίου με τις Πανελλαδικές μέσω του ΕΟΕ

Έχουν ήδη συγκροτηθεί δύο επιστημονικές επιτροπές που επεξεργάζονται την αναλογική συνεισφορά των βαθμών Β’ και Γ’ Λυκείου στον τελικό βαθμό απολυτηρίου.

Μείωση του άγχους και στήριξη των μαθητών

Η υπουργός αναγνώρισε τον ψυχολογικό αντίκτυπο των εξετάσεων σε εφήβους και ειδικά σε κορίτσια ή μαθητές από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τονίζοντας ότι η ψυχική υγεία των μαθητών αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του σχεδίου.

Ένα εγχείρημα με πανεθνικό αποτύπωμα

Το σχέδιο αφορά:

  • 230.000 μαθητές
  • 23.500 εκπαιδευτικούς
  • χιλιάδες οικογένειες
  • τα πανεπιστήμια
  • και την αγορά εργασίας

«Με σχέδιο, τόλμη και σεβασμό στην εκπαιδευτική κοινότητα, προχωρούμε βήμα-βήμα στην αναμόρφωση της Γενικής Εκπαίδευσης. Δεν μας ενδιαφέρει μόνο η εισαγωγή στα πανεπιστήμια, αλλά η βαθιά καλλιέργεια της γνώσης και της προσωπικότητας των νέων μας», κατέληξε η κ. Ζαχαράκη.