Ενόψει του εορτασμού της 25ης Μαρτίου και της συμπλήρωσης των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, τρία βιβλία που φωτίζουν από διαφορετικές πλευρές, το καθένα, τα γεγονότα, την αύρα και την αχλύ της Ιστορίας, μέσα από τη σημερινή ματιά και οπτική του αναγνώστη που στέκεται στο 21ο αιώνα και κοιτάζει προς τα πίσω, αυτά που προηγήθηκαν. “…Γιατί σε όλες τις καταστροφές υπάρχει πάντα το αύριο που είναι δικό σου και αυτό -αν διδάσκεσαι από το χθες- θα το κάμεις καλύτερο…” (Αθηνά Κακούρη, Εκδόσεις Πατάκη, “1821. Η αρχή που δεν ολοκληρώθηκε”

Επιλογή βιβλίων: Σταυρούλα Σκαλίδη ([email protected])

Μάρω Βασιλειάδου, “1821, ένα εικονογραφημένο ταξίδι προς την ελευθερία”, εκδόσεις Διόπτρα

Ένα βιβλίο ιδανικό για να μιλήσετε στα παιδιά για το 1821. Κρύβει ένα μεγάλο εικονογραφημένο ταξίδι 90 σελίδων στην Ιστορία και τη Γεωγραφία, που απευθύνεται σε παιδιά δημοτικού και γυμνασίου. Τι συνέβαινε στην Ευρώπη τις παραμονές του Αγώνα, ποιοι ήταν οι πρωταγωνιστές των μαχών και πώς γεννήθηκε το νέο ελληνικό κράτος; Ποια χρώματα είχε η επαναστατική σημαία του Ρήγα Φεραίου και ποιο ήταν το συνωμοτικό όνομα που έδωσε η Φιλική Εταιρεία στον Αλέξανδρο Υψηλάντη; Ποια καπετάνισσα κυβέρνησε το ιστιοφόρο «Αγαμέμνων» και ποια το «Καλομοίρα» και τι τραγούδησε ο στρατηγός Μακρυγιάννης στους συμπολεμιστές του μια βραδιά μέσα στην πολιορκημένη Ακρόπολη;

Οι απαντήσεις βρίσκονται στις εικόνες και τους χάρτες του, που μας μεταφέρουν σε έναν κόσμο που υπήρξε πριν από διακόσια χρόνια. Μέσα από ολοζώντανα περιστατικά ταξιδεύουμε στην ιστορία και τη γεωγραφία, για να συναντήσουμε τα πρόσωπα και τις ιδέες εκείνων που οραματίστηκαν την Ελλάδα ως ελεύθερο κράτος και κατάφεραν να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα.

Ένα ταξίδι προς την ελευθερία δεν μπορεί παρά να είναι συναρπαστικό. Στο βιβλίο αυτό η ιστορία συναντά τη γεωγραφία, και με όχημα λέξεις και εικόνες επιστρέφουμε διακόσια χρόνια πίσω. Η δημοσιογράφος-συγγραφέας Μάρω Βασιλειάδου και ο ιστορικός Ηλίας Κολοβός μελέτησαν μια πλούσια βιβλιογραφία, με στόχο να ζωντανέψουν τον κόσμο της Ελληνικής Επανάστασης. Την εικονογράφηση έχει κάνει η Θέντα Μιμηλάκη.

Άρης Σφακιανάκης, “Η σκιά του κυβερνήτη”, εκδόσεις Κέδρος
Τέλη του 1827. Η Ελληνική Επανάσταση έχει σχεδόν καταπνιγεί. Η χώρα αγωνίζεται ακόμα για την ανεξαρτησία της. Οι δύο εμφύλιοι, η πτώση του Μεσολογγίου, οι καταστροφές του Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο έχουν οδηγήσει τους Έλληνες στην απόγνωση. Σε μια ύστατη προσπάθεια να σωθούν καλούν τον Καποδίστρια να κυβερνήσει την Ελλάδα. Οι Μεγάλες Δυνάμεις συμφωνούν. Οι ελπίδες αναπτερώνονται.
Ο Καποδίστριας φτάνει στη χώρα και ρίχνεται αμέσως στη δουλειά. Στην αρχή γίνεται δεκτός με ανακούφιση και ενθουσιασμό. Ωστόσο δεν αργεί να συναντήσει τα πρώτα εμπόδια. Οι κοτζαμπάσηδες αντιδρούν, οι οπλαρχηγοί δυσανασχετούν, η αντιπολίτευση μηχανορραφεί. Και ο πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας εγκαταλείπεται σιγά σιγά απ’ όλους. Ή σχεδόν απ’ όλους. Πλάι του στέκει ως το τέλος ο σωματοφύλακάς του.
Μέσα από τη δική του αφήγηση ζούμε τα πιο σημαντικά γεγονότα του τόπου αλλά και τις προσωπικές στιγμές του Καποδίστρια μέχρι τις 27 Σεπτεμβρίου του 1831 που πέφτει νεκρός από τους Μαυρομιχάληδες στην είσοδο μιας εκκλησίας του Ναυπλίου.

Αθηνά Κακούρη, “1821. Η αρχή που δεν ολοκληρώθηκε. Πότε και πώς δημιουργήθηκε το κράτος όπου ζούμε σήμερα”, εκδόσεις Πατάκη
Στο παρόν βιβλίο η Αθηνά Κακούρη εξηγεί συνοπτικά το πώς και γιατί διατηρήθηκε ο ελληνισμός ζωντανός στα τετρακόσια χρόνια της τουρκοκρατίας και αφηγείται τα κύρια γεγονότα, –πολεμικά, πολιτικά και διπλωματικά– των δέκα ετών από την Επανάσταση του 1821 ως τη δολοφονία του Καποδίστρια το 1831. Αυτόν βλέπει ως κυρίαρχη μορφή, και επισημαίνει τις δυνάμεις εκείνες που τον εμπόδισαν τότε να δημιουργήσει κράτος, φτάνοντας ως και στη δολοφονία του. Η εικονογράφηση στόχο έχει κυρίως την καλύτερη κατανόηση της στρατηγικής. Ο τρόπος της γραφής είναι απλός και άμεσος, τα ονόματα και οι ημερομηνίες περιορισμένες, ενώ γίνονται αναφορές και συσχετισμοί που βοηθούν τον αναγνώστη –παιδί ή ενήλικα– να συναισθανθεί το πόσο αυτό το παρελθόν επηρεάζει τη σημερινή ελληνική πραγματικότητα, άρα τη ζωή του, όπως αναφέρεται στη σύνοψη του εκδοτικού οίκου για το βιβλίο.