Tις χρόνιες παθογένειες του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως αυτές καταγράφονται και στις χαμηλές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στις εξετάσεις του διεθνούς συστήματος αξιολόγησης «PISA», γνωρίζει και αναλύει η κυβέρνηση. Ακριβώς για τον λόγο αυτό προωθεί τον επανασχεδιασμό της παιδείας, με επίκεντρο τον μαθητή και τη βελτίωση της μαθησιακής διαδικασίας συνολικά, από την προσχολική εκπαίδευση ως την ανώτατη.
Στον επανασχεδιασμό αυτό και στις σχετικές αλλαγές που προωθεί, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας βρήκε απέναντι πολιτικές δυνάμεις, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ, που δεν είχαν κανέναν ενδοιασμό να υποστηρίξουν ότι «η αριστεία είναι ρετσινιά», αλλά και συνδικαλιστικές οργανώσεις από τον χώρο της εκπαίδευσης που αντιδρούσαν σθεναρά.
Αντίληψη με την οποία η κυβέρνηση έχει επιλέξει να συγκρουστεί σθεναρά. Στην κατεύθυνση αυτή προωθεί πρωτοβουλίες και δράσεις για τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού περιεχομένου, την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού στην εκπαίδευση, την αναβάθμιση της ποιότητας, της αποτελεσματικότητας και της λειτουργικότητας των δομών εκπαίδευσης αλλά και τη βελτίωση των εκπαιδευτικών υποδομών και του εξοπλισμού.
Το στοίχημα, όπως διαμηνύεται, είναι η συνέχιση, πιο τολμηρά, επιλογών και προτεραιοτήτων που θέτουν στο επίκεντρο τον μαθητή, τις ανάγκες και τις ικανότητές του, ως την καλύτερη απάντηση σε κάθε νησίδα οπισθοδρόμισης που επιμένει να μας κρατά πίσω.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την έρευνα «PISA», ο μέσος όρος των αποτελεσμάτων του 2022 στην Ελλάδα μειώθηκε σε σύγκριση με το 2018 στα μαθηματικά, την κατανόηση κειμένου και τις φυσικές επιστήμες. Και στα τρία πεδία, η μέση επίδοση ήταν χαμηλότερη το 2022 απ' ό,τι σε οποιαδήποτε προηγούμενη εκτίμηση. Η απότομη πτώση ανάμεσα στο 2018 και το 2022 επιβεβαίωσε και ενίσχυσε μια μείωση η οποία είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα.