Ο υφυπουργός Παρά τω Πρωθυπουργώ, Θανάσης Κοντογεώργης, μιλά για τον ρόλο της Ελλάδας στις διαβουλεύσεις για τη Μέση Ανατολή, για την πορεία της Εθνικής Στρατηγικής για την Περιφερειακή και Τοπική Ανάπτυξη και εξηγεί πως θα επωφεληθεί η χώρα μας από το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2028-2034.

Αναλύει τους λόγους που το Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη θα περάσει στην αρμοδιότητα του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ενώ εξηγεί ότι η Νέα Δημοκρατία θα κριθεί από τους πολίτες για τους χειρισμούς της σε κρίσιμα θέματα, όπως αυτό του ΟΠΕΚΕΠΕ και δεν ανησυχεί για το ενδεχόμενο ίδρυσης κομμάτων από Σαμαρά και Τσίπρα.

Δέχεστε τα πυρά της αντιπολίτευσης για το Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη. Γιατί χρειαζόταν να αναλάβει το ΥΠΕΘΑ; Δεν αρκούσε η φύλαξή του από την ΕΛ.ΑΣ.;

Το Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη είναι ένας τόπος τιμής σε κάθε στρατιώτη που έπεσε πολεμώντας για την Ελλάδα και, ως εκ τούτου, ύψιστου συμβολισμού ενότητας και ιστορικής εθνικής συνέχειας. Είναι ορατό ότι χρειάζεται κατάλληλο καθεστώς φροντίδας και ανάδειξης και γι’ αυτό η ευθύνη θα περάσει στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Για να μην υπάρξει οποιαδήποτε παρανόηση, οπουδήποτε στην πόλη, η τήρηση της τάξης, όταν απαιτείται, παραμένει αρμοδιότητα της Ελληνικής Αστυνομίας. Σεβόμαστε απολύτως το δικαίωμα του συνέρχεσθαι και της διαμαρτυρίας, αλλά όχι πάνω σε μνημεία. Θεωρώ ότι είναι μια ισορροπημένη ρύθμιση που ακολουθεί και τη διεθνή πεπατημένη αλλά και ταυτόχρονα βάζει στο απαραίτητο πλαίσιο όσα πρέπει να μας ενώνουν. Και εδώ θεωρώ ότι πρέπει να υπάρξει ένας κοινός τόπος για όλο το πολιτικό σύστημα.

Η Ελλάδα συμμετείχε στην ιστορική διάσκεψη για την ειρήνη και τη λήξη του πολέμου στη Γάζα. Τι υποδηλώνει η παρουσία του Έλληνα πρωθυπουργού στο Σαρμ ελ Σέιχ;

Η παρουσία του πρωθυπουργού στο Σαρμ ελ Σέιχ επιβεβαιώνει ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις λίγες ευρωπαϊκές χώρες που έχουν λόγο και κύρος στη Μέση Ανατολή. Η χώρα μας έχει ιστορικούς δεσμούς και με το Ισραήλ και με τον αραβικό κόσμο, γι’ αυτό και μπορεί να λειτουργεί ως γέφυρα εμπιστοσύνης. Έχουμε καταφέρει να έχουμε έναν σταθερό διάλογο και με το Ισραήλ και με τον αραβικό κόσμο. Ισότιμα και με συνέπεια. Υποστηρίζουμε σταθερά τη συμφωνία που επετεύχθη, μια συμφωνία που φέρνει εκεχειρία, απελευθέρωση των ομήρων και μαζική παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας.

Ταυτόχρονα, όμως, επιμένουμε και στη μόνη ρεαλιστική προοπτική: τη λύση των δύο κρατών, στη βάση του διεθνούς δικαίου και των αποφάσεων του ΟΗΕ. Η συμμετοχή της Ελλάδας στη διάσκεψη δείχνει μια χώρα παρούσα, υπεύθυνη και σεβαστή, που συμβάλλει ενεργά στην ειρήνη και στη σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή.

Πώς προχωρά η Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή και Τοπική Ανάπτυξη;

Η Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή και Τοπική Ανάπτυξη προχωρά μεθοδικά και σε ανοιχτή συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες. Η στρατηγική δομείται, ουσιαστικά, πάνω σε δύο πυλώνες. Ο πρώτος είναι ο τοπικός σχεδιασμός ανά περιφερειακή ενότητα, ο οποίος γίνεται μέσω εκτενούς διαβούλευσης με τους εκπροσώπους κάθε τόπου, και βρίσκεται σε εξέλιξη.

Είναι μια διαδικασία που ενσωματώνει τον διάλογο με την αυτοδιοίκηση, τους φορείς και τις τοπικές κοινωνίες μέσα από μια οργανωμένη διαβούλευση γιατί κανένα σχέδιο δεν μπορεί να έχει επιτυχία αν δεν υπάρχει κοινωνική συναποδοχή και σε τοπικό επίπεδο. Η κυβέρνηση έχει ήδη βρεθεί περίπου στις μισές περιφερειακές ενότητες της χώρας για να συζητήσει τα τοπικά σχέδια ανάπτυξης κάθε περιοχής, προχωρούν περισσότερες από 300 δράσεις, ενώ έχουν συσταθεί ομάδες εργασίας σε κάθε περιφερειακή ενότητα όπου συμμετέχουν περισσότεροι από 1.000 φορείς. Μέσα στους επόμενους μήνες η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί για όλη τη χώρα.

Ο δεύτερος πυλώνας είναι η επεξεργασία των οριζόντιων, εθνικών, πολιτικών κατά τρόπο που να απαντούν στις τοπικές ανάγκες και προτεραιότητες. Αυτές περιλαμβάνουν τον συντονισμό των χρηματοδοτικών εργαλείων, τη συνεργασία με περιφέρειες και δήμους, τον σχεδιασμό για ορεινές και απομακρυσμένες περιοχές, τη νησιωτικότητα, τη δημογραφική πρόκληση, τη διαχείριση των υδάτων και τον αντιπλημμυρικό σχεδιασμό, τον πρωτογενή τομέα, τον χωρικό σχεδιασμό και φυσικά τις οδικές, λιμενικές και σιδηροδρομικές διασυνδέσεις, αλλά και την προσέλκυση επενδύσεων και τον περιφερειακό σχεδιασμό στην εκπαίδευση.

Εντάσσουμε την περιφερειακή οπτική στις οριζόντιες πολιτικές και στα χρηματοδοτικά εργαλεία, αξιολογώντας τις ειδικές ανάγκες κάθε περιοχής. Είναι μια ζωντανή διαδικασία συνδιαμόρφωσης, που στοχεύει στην ενίσχυση της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής συνοχής, ώστε κανένας τόπος να μη μένει πίσω και, ως εκ τούτου, συνδέεται ευθέως με τη συζήτηση που γίνεται στην ΕΕ για το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο.

Πρόσφατα αναφερθήκατε στο νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2028-2034. Ποια είναι τα βασικότερα σημεία που περιλαμβάνει;

Το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2028-2034 που συζητείται τώρα στην ΕΕ είναι ο νέος προϋπολογισμός – το χρηματοδοτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση μετά το 2027. Για την Ελλάδα αποτελεί ταυτόχρονα εργαλείο ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής γι’ αυτό η χώρα μας προσέρχεται στη συζήτηση με αυξημένο ενδιαφέρον. Κάθε ευρώ από τα κονδύλια αυτά είναι κρίσιμο για την αντιμετώπιση των ιδιαίτερων προκλήσεων που βιώνουμε – από τη διαχείριση των συνόρων και την ασφάλεια, μέχρι την πράσινη μετάβαση και την προσαρμογή στην κλιματική κρίση.

Ο σχεδιασμός για τον νέο προϋπολογισμό απαιτεί έναν ενιαίο προγραμματισμό που θα ενσωματώνει τις προτεραιότητες των εθνικών και τοπικών αρχών, τις αναγκαίες επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις, αλλά και τον συντονισμό των χρηματοδοτικών εργαλείων. Η χώρα μας υποστηρίζει σθεναρά ότι η Πολιτική Συνοχής και η Κοινή Αγροτική Πολιτική πρέπει να παραμείνουν βασικές προτεραιότητες της ΕΕ.

Ταυτόχρονα, αναμένουμε να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας ισόρροπα μεταξύ των μελών. Επιδιώκουμε το νέο ΠΔΠ να αυξηθεί σε μέγεθος, να διαθέτει μεγαλύτερη ευελιξία στις εθνικές επιλογές έργων, να ενσωματώνει προβλέψεις για ελάχιστα όρια δαπανών σε συγκεκριμένους άξονες προτεραιότητας και να στηρίζει ουσιαστικά τις χώρες πρώτης γραμμής όπως η Ελλάδα.

Στην πράξη, αυτό σημαίνει περισσότερες επενδύσεις στην περιφέρεια, καλύτερες υποδομές, ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και στήριξη των ανθρώπων της υπαίθρου – γιατί η ανάπτυξη δεν μπορεί να είναι βιώσιμη αν δεν είναι δίκαιη. Κατά την Ελληνική Προεδρία του 2027, θα εργαστούμε για μια συμφωνία που θα εξασφαλίζει επαρκείς πόρους για τη Συνοχή και την Κοινή Αγροτική Πολιτική – κρίσιμες για την ισόρροπη ανάπτυξη της Ευρώπης.

Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν σταθερά πρώτη τη ΝΔ αλλά μακριά από τον στόχο της αυτοδυναμίας; Σας προβληματίζει;

Η ΝΔ παραμένει πρώτη δύναμη και με διαφορά. Όμως, κυρία Κουτροκόη, μας ενδιαφέρει η ουσία: να δουλεύουμε με συνέπεια, να διορθώνουμε τα λάθη μας και να παραδίδουμε συγκεκριμένες πολιτικές που βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών, για ένα καλύτερο επίπεδο συλλογικής ευημερίας.

Έχουμε μπροστά μας πολύτιμο πολιτικό χρόνο για να ολοκληρώσουμε τις μεταρρυθμίσεις που ξεκινήσαμε, και πιστεύουμε ότι τόσο ο απολογισμός του έργου μας όσο και το σχέδιο για τη χώρα μετά το 2027 θα κριθούν θετικά από τους πολίτες. Όμως, το εκλογικό αποτέλεσμα αλλά και το πολιτικό κλίμα θα συνδιαμορφωθούν και από το δημόσιο ύφος μας και τη συνομιλία με την κοινωνία, καθώς και από την πρότασή μας για το μέλλον, για τη χώρα μας και για κάθε πολίτη.

Οι τρεις αυτοί άξονες, δηλαδή δουλειά και αποτέλεσμα, διάλογος με την κοινωνία, ρεαλιστικά αισιόδοξη προοπτική για το μέλλον, προσδιορίζουν και το πώς θα διαμορφώσουμε τις πολιτικές συνθήκες το επόμενο διάστημα προκειμένου να συνεχιστεί η απαιτούμενη σταθερότητα που φέρνει ανάπτυξη και μια καλύτερη ζωή.

Γι’ αυτό και η κυβέρνηση θα συνεχίσει να λειτουργεί με την απαραίτητη θεσμικότητα, διαφάνεια, σοβαρότητα και μετριοπάθεια για να ενισχύσουμε την κοινωνική εμπιστοσύνη στη λειτουργία του πολιτικού συστήματος και της δημοκρατίας μας.

Η πιθανή δημιουργία νέων κομμάτων από δύο πρώην πρωθυπουργούς, τους κυρίους Σαμαρά και Τσίπρα, πώς θα επηρεάσει τη Νέα Δημοκρατία και συνολικά το πολιτικό σκηνικό;

Δεν μπορώ να σχολιάσω σενάρια. Όποιος θεωρεί ότι έχει κάτι να προσφέρει και να ανταποκριθεί σε υπαρκτές κοινωνικές ανάγκες, έχει το δικαίωμα να το δοκιμάσει στην πράξη – αυτή είναι η ουσία της δημοκρατικής διαδικασίας. Η κυβέρνηση δεν παρακολουθεί τις εξελίξεις με κομματικό άγχος.

Η Νέα Δημοκρατία έχει αποδείξει ότι μπορεί να εκφράζει ευρύτατες κοινωνικές δυνάμεις, να ενώνει και να διασφαλίζει τη σταθερότητα που χρειάζεται η χώρα. Αντί να εγκλωβιζόμαστε σε σενάρια, επιλέγουμε να επικεντρωνόμαστε στην πολιτική ουσία και στη διατήρηση ενός σοβαρού και μετριοπαθούς λόγου. Οι πολίτες αξιολογούν σχέδιο, πράξεις, αποτέλεσμα και όχι συνθήματα.

Θεωρείτε ότι το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ μπορεί να κοστίσει σε ποσοστά στο κόμμα σας όποτε και εάν γίνουν οι εκλογές;

Από την έναρξη της υπόθεσης, προτεραιότητά μας είναι η εξυγίανση του Οργανισμού και η οριστική λύση του προβλήματος με πλήρη διαφάνεια: σε συνεργασία με την ΕΕ, με ενισχυμένους ελέγχους, και με σταδιακή εκκίνηση πληρωμών με ασφάλεια για τους δικαιούχους. Από τις εργασίες της Εξεταστικής επιβεβαιώνονται η διαχρονικότητα των στρεβλώσεων και η ανάγκη να εξεταστούν όλες οι πτυχές, και γι’ αυτό η Εξεταστική θα πρέπει να λειτουργήσει σε καθεστώς πλήρους διαφάνειας.

Στόχος μας είναι να πληρωθούν όσοι πραγματικά δικαιούνται –ήδη ξεκίνησαν οι πληρωμές– και τους επόμενους δύο μήνες θα έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των πληρωμών, σε αποζημιώσεις και ενισχύσεις. Ταυτόχρονα, να θωρακιστεί ο μηχανισμός και να τελειώσει η αβεβαιότητα για τους αγρότες. Άλλωστε, με αυτήν τη διαδικασία δημιουργούνται και οι προϋποθέσεις συνολικής ανάταξης του αγροτικού κόσμου.

Πλέον οι ενισχύσεις και το σύνολο των πολιτικών μας θα απευθύνονται, θα επικεντρώνονται και θα υποστηρίζουν αγρότες και κτηνοτρόφους με πραγματικούς όρους. Επαναλαμβάνω, όμως, και πάλι. Πλήρης διαφάνεια και δικαιοσύνη στον αγροτικό κόσμο. Δεν υπάρχει άλλη επιλογή, δεν υπάρχει άλλος δρόμος.