Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν είναι μια ακόμη αλλαγή άνευ ουσίας. Είναι μια παρέμβαση με στόχο να σταματήσει ο φόρος αίματος στην άσφαλτο και όχι μια παρέμβαση που συνδέεται απλά με την αύξηση των προστίμων. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλή οι φορείς που κλήθηκαν να τοποθετηθούν είχαν μόνο θετικά λόγια.
Το ζήτημα των τροχαίων παραμένει για την Ελλάδα ζήτημα πρώτης γραμμής. Και όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ εξελίσσεται σε μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τη δημόσια υγεία και την κοινωνική συνοχή. Τα στοιχεία που έδωσε ήταν συγκλονιστικά αφού, όπως είπε, μόνο στην Αττική το πρώτο πεντάμηνο του 2025 το ΕΚΑΒ κλήθηκε να επιληφθεί σε 11.080 περιπτώσεις τροχαίων και έγιναν 6.321 διακομιδές.
Αρκεί να σημειωθεί πως τα τροχαία έχουν μειωθεί στις Εθνικές Οδούς και έχουν αυξηθεί στις αστικές, ειδικά σε Αττική και Θεσσαλονίκη, με οδηγούς που καταναλώνουν αλκοόλ και μετατρέπονται σε… φονικά όπλα ή οδηγούς δικύκλων που δεν φορούν κράνος και μετατρέπονται σε ευάλωτα θύματα.
Σύμφωνα με όσα ακούστηκαν, ο οικονομικός αντίκτυπος από τα τροχαία εκτιμάται σε 2,4 δισ. ευρώ ετησίως. Το κόστος όμως για τις οικογένειες είναι ανυπολόγιστο, το ίδιο και για την κοινωνία.
Στο πλαίσιο αυτό η παρέμβαση ήταν κάτι περισσότερο από αναγκαία. Για τον λόγο αυτό ο πρωθυπουργός είχε ζητήσει δραστικά μέτρα που όμως θα είναι και δίκαια. Το κεντρικό σύνθημα, όπως το αποτύπωσε και στη Βουλή, είναι ότι «δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος, με την ανομία, ούτε στον δρόμο ούτε σε κανένα πεδίο δημόσιας πολιτικής».
Τα μέτρα είναι αυστηρά. Αρκετά αυστηρά. Στόχος να λειτουργήσουν αποτρεπτικά προς τους παραβατικούς συμπολίτες και το γεγονός αυτό προκαλεί και αντιδράσεις αφού πάντα τα υψηλά πρόστιμα και οι ποινές θεωρούνται αντιδημοφιλή. Όμως ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε πως και σε αυτή την περίπτωση δεν τίθεται θέμα πολιτικού κόστους διότι «η ατολμία θα ισοδυναμούσε με αποδοχή μιας κατάστασης η οποία πληγώνει τον κοινωνικό ιστό».
Και ξεκαθάρισε και κάτι ακόμη. Ότι δεν αρκεί ο νέος ΚΟΚ αφού η ευθύνη της πολιτείας είναι μεγάλη ως προς τη λήψη όλων των μέτρων που απαιτούνται.
*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση του «Μανιφέστο».