Το λάδι λαδάκι και τη φέτα φετούλα θα λένε σε λίγο οι πολίτες, όσο οι κερδοσκόποι –άνετοι κι ωραίοι– κάνουν πάρτι στις πλάτες των καταναλωτών. Υπερβολές; Ναι, αλλά μόνο για όσους δεν πάνε στα σούπερ μάρκετ. Το λάδι έχει φτάσει πάνω από 13 ευρώ το λίτρο σε κάποια σούπερ μάρκετ της ακρίβειας και της κερδοσκοπίας. Η φέτα έχει πάρει την ανηφόρα, το γάλα και τα υπόλοιπα γαλακτοκομικά έχουν γίνει απλησίαστα. Παρόμοια η κατάσταση και στο χώρο της αρτοποιίας, από κοντά ντομάτες και τα υπόλοιπα ζαρζαβατικά. Πώς όμως φτάσαμε ως εδώ; Ναι, υπήρχε και υπάρχει η λεγόμενη εισαγόμενη ακρίβεια, κυρίως λόγω αυτού του απερίγραπτου δικτατορίσκου Πούτιν μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Ωστόσο, δεν υπάρχει καμία λογική στο να πουλάνε τα δικά μας σούπερ μάρκετ τα καρπουζάκια πάνω από ένα ευρώ το κιλό! Αυτό είναι ντόπια αισχροκέρδεια και τίποτα άλλο. Ναι, υπάρχει η εισαγόμενη ενεργειακή κρίση, αλλά πώς στα κομμάτια έχει φτάσει το λάδι να πουλιέται σαν ακριβό άρωμα;
Γράφει η Ιουλία Σκούρτη
Κάπου υπάρχει λάθος σε αυτόν το χορό της αισχροκέρδειας που έχει στηθεί από κάποιους: Θες να είναι η αμέλεια και οι χαλαροί(;) έλεγχοι των αρμοδίων αρχών... Θες η βουλιμία των κερδοσκόπων που θέλουν να υφαρπάξουν παντοιοτρόπως και το τελευταίο ευρώ από το πορτοφόλι του καταναλωτή... Θες γιατί κάποιοι μεγαλο-παραγωγοί και κάποιοι συνεταιρισμοί βλέπουν τον έρμο τον καταναλωτή ως... αγελάδα για να την αρμέξουν... Ομως αυτή η κατάσταση δεν πάει άλλο. Η ανήθικη κερδοσκοπία που υφίσταται στο πετσί του ο καταναλωτής πρέπει να παταχθεί... χθες. Κι αυτό μπορεί να το κάνει μόνο η Πολιτεία και δεν πειράζει αν σκούξουν και λίγο οι κεκράκτες του νεοφιλελευθερισμού και οι εραστές της ασύδοτης αγοράς για δήθεν παρέμβαση στην ελεύθερη αγορά – τρομάρα τους. Αυτό που προέχει είναι η προστασία των καταναλωτών και δη των λαϊκών νοικοκυριών. Κι αυτό μόνο η κυβέρνηση μπορεί και πρέπει να το κάνει.
«Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση συνεχίζει τους ελέγχους στην αγορά αλλά και τη στήριξη στα νοικοκυριά. Εκατομμύρια πολίτες ενισχύονται για τις αγορές τους σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα τροφίμων μέσω του Market Pass, το οποίο έχει παραταθεί έως τον Οκτώβριο», σημειώνουν πηγές της ΝΔ, προσθέτοντας ότι «παράλληλα, συνεχίζεται και εμπλουτίζεται το «καλάθι του νοικοκυριού», ένα εργαλείο που αυξάνει τη διαφάνεια και τον ανταγωνισμό στην αγορά».
Αυξήσεις με το ζόρι
Κι ενώ η κατάσταση στα σούπερ μάρκετ έχει ξεφύγει εντελώς, εμφανίστηκαν και κάποιες εταιρείες που διαχειρίζονται τα διόδια με άγριες διαθέσεις: αποφάσισαν με το έτσι θέλω να αυξήσουν από τον επόμενο μήνα τις τιμές. Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά, οι παραχωρησιούχοι των αυτοκινητοδρόμων, στις 3 Ιουλίου, ζήτησαν με επιστολή τους συνάντηση εργασίας με τον γενικό διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με αντικείμενο την αναπροσαρμογή διοδίων για το 2023, στη βάση του πλαισίου των συμβάσεων παραχώρησης.
Εξαιτίας της σημασίας του ζητήματος, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών συναντήθηκε στις 18 Ιουλίου και στις 24 Ιουλίου με τους διευθύνοντες συμβούλους των εταιρειών «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.», «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.», «ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε.» και «ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.»/«ΟΔΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε.». Βούληση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου ήταν η εξεύρεση μιας ρεαλιστικής λύσης, χωρίς την επιβάρυνση του πολίτη για το 2023. Προς αυτή την κατεύθυνση συζητήθηκαν εναλλακτικά σενάρια.
Αιφνιδιαστικά οι παραχωρησιούχοι, όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, με επιστολή τους στις 28 Ιουλίου, απευθυνόμενοι και πάλι στον γενικό διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών, επικαλούμενοι τις συναντήσεις που τους «παραχώρησε» ο γενικός διευθυντής, που όμως δεν συμμετείχε σε αυτές, και χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε ενημέρωση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αποφάσισαν, επιδεικνύοντας αναξιοπιστία, να προβούν σε σημαντική αύξηση των διοδίων από τον επόμενο μήνα.
Προχώρησαν, δε, μεταγενέστερα, σε δημοσιοποίηση της σχετικής πρόθεσης. «Το Δημόσιο θα εξαντλήσει κάθε δυνατότητα που έχει για να επιτύχει την αναστολή των μονομερών ενεργειών των παραχωρησιούχων των αυτοκινητοδρόμων», τονίζουν από την κυβέρνηση, στέλνοντας αυστηρό μήνυμα στους παραχωρησιούχους να μην προχωρήσουν σε αυξήσεις στις τιμές των διοδίων.