Στη διασύνδεση των νησιών και την αντιμετώπιση της λειψυδρίας αναφέρθηκε μεταξύ άλλων μιλώντας στο ΕΡΤΝews ο Στέφανος Γκίκας, υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Όπως δήλωσε ο κ. Γκίκας: «Η νησιωτικότητα είναι από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μια κεντρική πολιτική κατεύθυνση και γι’ αυτό κιόλας η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, που έχει και το Ιόνιο, είναι Γενική Γραμματεία όλων των νήσων. Έχει μια εξωστρέφεια και μια άμεση σύνδεση αν θέλετε και με την Ευρωπαϊκή Ένωση και σε πολλές συζητήσεις που έχουν γίνει και με τον προ πρώην υπουργό, τον κύριο Πλακιωτάκη, αλλά και με τον κύριο Στυλιανίδη και τώρα με τον κύριο Κικίλια, αυτό που θα επιδιώξουμε είναι να δημιουργήσουμε ένα ειδικό τομεακό πρόγραμμα για την νησιωτικότητα, που με λίγα απλά λόγια σημαίνει ότι θα έχουμε πολλά κονδύλια τα οποία θα μπορούν να διοχετευθούν για τα νησιά μας.
Θέλω να σας πω ότι ήδη υπάρχουν αρκετά προγράμματα τα οποία τρέχουν είναι και από το Ταμείο ανάκαμψης, είναι και από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από το ΕΣΠΑ. Το πρόγραμμα μεταφορών για παράδειγμα, που έχουμε 600 περίπου εκατομμύρια, τα οποία διατίθενται σε κρίσιμα έργα, αλλά είναι και από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως για παράδειγμα το περιβόητο πρόγραμμα των μικρών νησιών μέχρι 3.500 κατοίκους που μπορούμε να κάνουμε σημαντικά έργα υποδομής.
Αυτή τη στιγμή στο ταμείο υπάρχουν 157 εκατομμύρια. Είναι ένα πρόγραμμα το οποίο βεβαίως είμαστε τρία υπουργεία που ασχολούμαστε, εκτός από την Γενική μας γραμματεία είναι το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Περιβάλλοντος.
Σε όλα τα ζητήματα παίζει και ιδίως στα θέματα της ύδρευσης, που είναι ένας βραχνάς αυτός, διότι έχουμε πάρα πολλά άνυδρα νησιά, το Υπουργείο Περιβάλλοντος».
Διασύνδεση νησιών και κόστος εισιτηρίων
Συνεχίζοντας ο κ. Γκίκας ανέφερε ότι: «Για όλα αυτά λοιπόν που αναφέρατε υπάρχει ένα πλάνο της κυβέρνησης, κατά αρμοδιότητα άλλο είναι για τα θέματα της υγείας, η κυρία Αγαπηδάκη έχει ανακοινώσει ειδικό πρόγραμμα στήριξης των νησιών, των μικρών νησιών, κυρίως με ιατρική παρακολούθηση. Και βεβαίως το πιο βασικό θα έλεγα είναι η θαλάσσια συγκοινωνία.
Έχω πει πολλές φορές ότι είμαστε σε μια μεταβατική περίοδο τώρα. Υπάρχει αυτή τη στιγμή ένα πρόγραμμα το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία παρουσίασης και εξέλιξης. Είναι η δημιουργία πράσινων πλοίων που θα μπουν στην ενδονησιακή συγκοινωνία. Αυτό είναι ένα πρόγραμμα το οποίο θα φτάσει στο κονδύλι του ενός δισ. τα μισά περίπου είναι από ευρωπαϊκές εθνικές χρηματοδοτήσεις και τα υπόλοιπα είναι με σύμπραξη δημοσίου ιδιωτικού τομέα.
Αυτό μετά από μερικά χρόνια, θα βελτιώσει κατά πολύ τη διασυνδεσιμότητα των νησιών και την επικοινωνία των νησιών με τον κυρίως κορμό της χώρας. Από κει και πέρα βέβαια, στο μεσοδιάστημα προσπαθούμε με τις άγονες γραμμές, τις λεγόμενες, οι οποίες να σας πω ότι το 2019 τα κονδύλια των άγονων γραμμών ήταν 90 εκατομμύρια ευρώ, σήμερα είναι 150 εκατομμύρια ευρώ, που σημαίνει ότι δίνουμε βαρύτητα στη διασυνδεσιμότητα των νησιών αλλά και στη σύνδεση με την ηπειρωτική χώρα.
Ναι, υπάρχουν προβλήματα. Τα προβλήματα αυτά, κατά το μάλλον ή ήττον λύνονται από τις 140 τόσες γραμμές προβλήματα υπήρξαν σε τρεις τέσσερις αυτή τη στιγμή και κυρίως τους χειμερινούς μήνες και τους χειμερινούς μήνες.
Ο κύριος υπουργός μάλιστα, ο κύριος Κικίλιας, ήταν το πρώτο θέμα το οποίο έθεσε. Είναι ακριβώς η ακτοπλοΐα, η διασυνδεσιμότητα και το κόστος μεταφοράς, το κόστος των εισιτηρίων. Αυτό είναι λοιπόν μια βασική κεντρική πολιτική της κυβέρνησης.
Σε κάθε περίπτωση θέλω να πω ότι για το μεταφορικό ισοδύναμο έχουμε ανακοινώσει, το είπα και στη Βουλή και στην Επιτροπή Περιφερειών, μάλλον Περιβάλλοντος και στην Υποεπιτροπή Νησιωτικών Περιοχών προχθές, ότι βρισκόμαστε σε μια διαδικασία εξορθολογισμού του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου σε ό, τι αφορά το μέτρο των επιχειρήσεων, το μεταφορικό ισοδύναμο των επιχειρήσεων, εκεί θα γίνει μια κλαδική και χωρική εξειδίκευση, δηλαδή πραγματικά να βοηθηθούν οι κλάδοι που το έχουν περισσότερο ανάγκη ανά νησί.
Αυτό θα γίνει πιο πιο συγκεκριμένο ανά κλάδο και ανά νησί. Σας είπα ότι ένα άλφα νησί επηρεάζεται πολύ περισσότερο, οι συγκεκριμένες κατηγορίες, ΚΑΔ, ΚΑΔ είναι τα επαγγέλματα, από ό, τι ένα άλλο νησί. Η απόσταση είναι το βασικό δεδομένο, αυτά όλα υπολογίζονται για το τι προβλέπεται να πάρει ο καθένας δικαιούχος.
Εννοώ για τις επιχειρήσεις, από εκεί και πέρα, αυτό που σας είπα τώρα θα συνδυαστεί και με το ταμείο της νησιωτικής επιχειρηματικότητας.
Αυτή τη στιγμή είναι να υπογράψουμε μια προγραμματική σύμβαση με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα για ένα δάνειο της τάξεως των 35 – 40 εκατομμυρίων, ώστε να ενισχυθεί η νησιωτική επιχειρηματικότητα. Αυτό είναι πάρα πολύ καλό, διότι αυτά τα δάνεια μπορεί να είναι δάνεια κίνησης, θα είναι με πολύ ικανοποιητικούς όρους.
Θα απευθύνονται οι επιχειρήσεις οι οποίες έχουν περισσότερο ανάγκη, μια μεταποιητική επιχείρηση, μια αλιευτική επιχείρηση, τέλος πάντων, επιχειρήσεις που δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα. Τώρα το να δώσεις ένα δάνειο κίνησης στα μπανγκαλόους στη Μύκονο δεν οδηγεί πουθενά. Το καταλαβαίνουμε αυτό».
Σ. Γκίκας στο ΕΡΤΝews: Νησιωτικότητα με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη των νησιών και την προστασία του περιβάλλοντος
Το μεταφορικό ισοδύναμο
Ακολούθως ο υφυπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είπε πως: «Το πλαίσιο αυτό για το μεταφορικό ισοδύναμο των επιχειρήσεων,επίσης θα βασίζεται και θα γίνει και βάση ενός παρατηρητηρίου τιμών από το ΚΕΠΕ, που εκεί θα έχουμε τα κόστη μεταφοράς ανά νησί και βεβαίως ανά κατηγορία.
Και επίσης θα υπάρχει ξεχωριστή πρόβλεψη για τα μικρά νησιά και τις επιχειρήσεις 12μηνης διάρκειας στα μικρά νησιά.
Εκεί θα είναι ένα διαφορετικό, πολύ πιο αν θέλετε φιλικό καθεστώς.
Σε κάθε περίπτωση, για τους επιβάτες, για το μεταφορικό ισοδύναμο επιβατών πάμε να γίνει αμέσου αποδόσεως.
Δηλαδή ένας δικαιούχος του μεταφορικού ισοδύναμου νησιώτη,ς πάει να βγάλει το εισιτήριο του, αυτό το ποσό που δικαιούται ως μεταφορικό ισοδύναμο αφαιρείται αυτόματα από το εισιτήριο και πληρώνει το υπόλοιπο στην πηγή.
Τώρα όλα αυτά με βάση τον αριθμό ΜΑΝ εφόσον έχεις πιστοποίηση Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη και βεβαίως όταν είσαι και απόλυτα δικαιούχος.
Τώρα όλα αυτά θα αποτελέσουν μία νομοθετική πρόταση που πιστεύουμε να την έχουμε, θα την βγάλουμε σε διαβούλευση, πάντα σε συνεργασία με τα νησιωτικά Επιμελητήρια που για εμάς είναι θεσμικοί εταίροι και νομίζω ότι μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού θα είμαστε έτοιμοι να το καταθέσουμε και στη Βουλή. Αυτό είναι το ένα για τον εξορθολογισμό.
Εκεί που υπάρχει σοβαρή καθυστέρηση, είναι το μεταφορικό ισοδύναμο των επιχειρήσεων που ολοκληρώνονται αυτή τη στιγμή οι έκτακτοι έλεγχοι για τις επιχειρήσεις του 2022, μέσα σε αυτό τον μήνα πιστεύουμε ότι αμέσως μετά θα βγει ΚΥΑ για το μεταφορικό ισοδύναμο».
Για τη λειψυδρία
Ο κ. Γκίκας δήλωσε ότι: «H Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής έχει αποτυπώσει σε κάθε νησί, είτε είναι στο Αιγαίο είτε είναι στο Ιόνιο, τι χρειάζεται, τι έργα απαραίτητα πρέπει να γίνουν και σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος προσπαθούμε ακριβώς να βελτιώσουμε την κατάσταση. Να σας πω ότι πριν από πολύ λίγες ημέρες, το Υπουργείο Περιβάλλοντος έβγαλε μία απόφαση καλά δουλεμένη με εμάς για 14 νησιωτικούς δήμους ύψους 18 εκατομμυρίων παρεμβάσεων».