Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, μιλά στην Ντόρα Κουτροκόη για την παγκόσμια ανησυχία στον κόσμο της ναυτιλίας για τη σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν. Εκφράζει την αισιοδοξία του ότι το κρίσιμο πέρασμα από το οποίο διέρχεται το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου, δεν θα κλείσει, αλλά τονίζει ότι ακόμη κι αν το Ιράν προχωρήσει σε αποκλεισμό, η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα βρει τρόπο να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις, όπως έχει κάνει μέχρι στιγμής σε όλες τις περιπτώσεις κρίσεων που έχουν προκύψει.

Τέλος, αναλύει το πώς τα συναρμόδια υπουργεία κατάφεραν να συγκρατήσουν τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στα περσινά επίπεδα, παρά την αύξηση του κόστους λόγω της χρήσης του νέου, «πράσινου» καυσίμου, ώστε όλοι οι Έλληνες να μπορούν να απολαύσουν τις διακοπές τους στα όμορφα νησιά μας.

Κύριε υφυπουργέ, εκτιμάτε ότι το Ιράν θα πραγματοποιήσει την απειλή του και θα κλείσει τα Στενά του Ορμούζ;


Δεν το πιστεύω. Θα είναι μια ακραία, θα έλεγα, πράξη, μια πράξη απελπισίας. Τα Στενά του Ορμούζ, μέσω των οποίων διέρχεται περισσότερο από το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου, αποτελούν την κρισιμότερη θαλάσσια οδό του διεθνούς εμπορίου ενέργειας.

Αν κλείσουν, συνεπώς, τα Στενά του Ορμούζ, θα είναι μια πολύ αρνητική εξέλιξη που θα επηρεάσει τον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη, θα εκτινάξει τις τιμές του πετρελαίου –αναλυτές κάνουν λόγο για εκτίναξη στα 150 δολάρια το βαρέλι– που με τη σειρά της θα δημιουργήσει πληθωριστικές πιέσεις, οι οποίες μοιραία θα επηρεάσουν την εφοδιαστική αλυσίδα, τη μεταφορά των πρώτων υλών και των αγαθών κ.λπ. Θα έχουμε δηλαδή ντόμινο αρνητικών οικονομικών εξελίξεων.

Από την άλλη, ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα είναι καταστροφικό και για το ίδιο το Ιράν για τρεις λόγους: πρώτον, γιατί τα περισσότερα καταναλωτικά αγαθά φτάνουν στο Ιράν διά θαλάσσης μέσω των στενών –άρα θα αποκλείσει τον εαυτό του–, δεύτερον, θα έλθει αντιμέτωπο με τον μεγαλύτερο εμπορικό του εταίρο, την Κίνα, η οποία προμηθεύεται πετρέλαιο από το Ιράν και έχει διαμηνύσει σε όλους τους τόνους ότι δεν θα δεχθεί κάτι τέτοιο και, τρίτον, θα φέρει πιο κοντά την εμπλοκή των ΗΠΑ, που επίσης έχουν πει ότι δεν θα επιτρέψουν το κλείσιμο των στενών.

Γι’ αυτό και χαρακτήρισα πράξη απελπισίας μια τέτοια ενέργεια από πλευράς Ιράν…

Απειλείται η ελληνική ναυσιπλοΐα στην επίμαχη περιοχή;

Οποιοδήποτε πλοίο βρίσκεται κοντά σε εμπόλεμη ζώνη αντιμετωπίζει κινδύνους. Η Ελλάδα, με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, έχει παντού πλοία που προσφέρουν πολύτιμες υπηρεσίες στη λειτουργία του παγκόσμιου εμπορίου.

Εχουν δοθεί σαφείς οδηγίες και από το υπουργείο Εξωτερικών και από το υπουργείο Ναυτιλίας. Το υπουργείο Εξωτερικών, άλλωστε, ενεργοποίησε τη Μονάδα Διαχείρισης Κρίσεων. Παρακολουθούμε από πολύ κοντά την εξέλιξη της κατάστασης και βρισκόμαστε σε στενή επικοινωνία με τους θεσμικούς μας εταίρους του Ναυτιλιακού Τομέα.

Τι μέτρα θα ληφθούν στη χώρα μας στο δυσμενές αυτό σενάριο;

Η Ελλάδα θα πρέπει να διαχειριστεί –όπως όλες οι χώρες– την κατάσταση σε περίπτωση εκτίναξης του ενεργειακού κόστους. Υπάρχει σχεδιασμός. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει αποδείξει ότι προσαρμόζει τις πολιτικές της ανάλογα με τις προκλήσεις των καιρών, ώστε να διαχειρίζεται επιτυχώς τις κρίσεις. Και μας έχουν τύχει αρκετές… Θα ληφθούν συνεπώς μέτρα τόσο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης όσο και σε εθνικό επίπεδο.

Βεβαίως η Ελλάδα ως εκλεγμένο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ έχει αναβαθμισμένο ρόλο και θα συνεχίσει να εργάζεται προς την κατεύθυνση επικράτησης της διπλωματίας, προς όφελος της σταθερότητας και της ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή.

Με ποιον τρόπο η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να συγκρατήσει τις τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια;

Η κυβέρνηση κατάφερε να συγκρατήσει τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων φέτος, παρότι είχε προεξοφληθεί και ανακοινωθεί η αύξηση των εισιτηρίων κατά 15% λόγω της υποχρεωτικής χρήσης πιο ακριβού και περιβαλλοντικά πιο φιλικού καυσίμου.

Η μείωση των λιμενικών τελών και των τελών των εισιτηρίων κατά 50% που εισηγήθηκε ο υπουργός μας, Βασίλης Κικίλιας, και ψηφίσαμε στη Βουλή, έφερε το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Επίσης, σε συνεννόηση με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, πετύχαμε φέτος σημαντικά πακέτα προσφορών για οικογένειες, για παρέες, κ.λπ. διότι θέλουμε οι Ελληνες πολίτες, η ελληνική οικογένεια να μπορεί να πάει για τις διακοπές της στα πανέμορφα ελληνικά νησιά.

Τώρα, όπως ανέφερα και πιο πάνω, σε περίπτωση που απαιτηθεί, θα εξεταστούν από τα συναρμόδια υπουργεία και άλλοι τρόποι για τη συγκράτηση των τιμών στην ενέργεια και άρα και στα εισιτήρια.

Βεβαίως εάν η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν συνεχιστεί, αν συμβεί κάτι αναπάντεχο, χτυπηθεί π.χ. κάποιο τάνκερ ή κάποιες κρίσιμες πετρελαϊκές εγκαταστάσεις του Ιράν, κανείς δεν μπορεί να προεξοφλήσει ότι δεν θα βιώσουμε μια μείζονα ενεργειακή κρίση, και τότε τα πράγματα θα είναι δύσκολα.
Ελπίζω να επικρατήσει η διπλωματία.