Ενιαίο συντελεστή ΦΠΑ 11% σε τουρισμό και μεταφορές ζητούν μέσω ΣΕΤΕ οι τουριστικοί φορείς, υποστηρίζοντας ότι μια τέτοια απόφαση θα μπορούσε να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου. 

Σε μια χρονιά όπως η φετινή, όπου ο ανταγωνισμός στις τουριστικές αγορές της Μεσογείου –κυρίως από την Τουρκία– έχει επανέλθει δριμύτερος, οι τουριστικοί φορείς, μέσω του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, επαναφέρουν το αίτημα για ενιαίο συντελεστή ΦΠΑ σε τουρισμό-μεταφορές 11%, κίνηση η οποία θα μπορούσε να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.

Το θέμα, όπως και αυτό της ρύθμισης των βραχυχρόνιων μισθώσεων, τέθηκε στον υπουργό Κωστή Χατζηδάκη από τον ΣΕΤΕ με το «καλημέρα» της νέας κυβέρνησης. Ο ενιαίος ΦΠΑ σε τουρισμό-μεταφορές αποτελεί πάγιο αίτημα των τουριστικών φορέων, ήδη από το ξεκίνημα της πρώτης κυβερνητικής θητείας της ΝΔ, ωστόσο η πανδημία, από το 2020 και μετά, ανέτρεψε δεδομένα και προτεραιότητες.

Τώρα, στην πρώτη πλήρη, «κανονική» χρονιά ο ΣΕΤΕ επαναφέρει κι επισήμως το σχετικό αίτημα, με το σκεπτικό ότι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα επιτευχθεί το μεγάλο ζητούμενο της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας σε ένα προϊόν της χώρας, εξαγώγιμο, σε ποσοστό πάνω από 90% όπως είναι το τουριστικό, που καταναλώνεται όμως στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τους τουριστικούς φορείς, ενώ υπάρχει η άποψη που λέει ότι μειώνοντας τον ΦΠΑ εσωτερικά, στην εσωτερική κατανάλωση, η μείωση αυτή πιθανότατα να μην περάσει στον καταναλωτή και να το επωφεληθεί η επιχείρηση, στον τουρισμό δεν συμβαίνει το ίδιο. Το τουριστικό προϊόν είναι ένα εξαγώγιμο προϊόν, σε ποσοστό μάλιστα πάνω από 90%, που επειδή ακριβώς καταναλώνεται στην Ελλάδα, καταβάλλεται ΦΠΑ, ενώ δεν συμβαίνει το ίδιο με τις εξαγωγές στο εξωτερικό που πραγματοποιούν ελληνικές επιχειρήσεις άλλων κλάδων.

Οι τουριστικοί φορείς εκτιμούν ότι θα ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του κλάδου γιατί η μείωση του ΦΠΑ θα χρησιμοποιηθεί από την ίδια επιχείρηση προκειμένου να κάνει το ελληνικό τουριστικό «προϊόν» πιο ελκυστικό, έναντι άλλων ξενοδόχων της Μεσογείου. Πάντως ο ΣΕΤΕ αναμένεται να αναλάβει πρωτοβουλία για βελτίωση της παροχής υπηρεσιών από τους ανθρώπους του τουρισμού.

Άνθρωποι της αγοράς χτυπούν καμπανάκι για άμεσες βελτιώσεις στον συγκεκριμένο τομέα. Θεωρούν ακόμα ότι με μια μικρή προσπάθεια στους μήνες αιχμής θα υπάρξει σοβαρή εξέλιξη τουλάχιστον σε βάρος της τουρκικής αγοράς, προς όφελος πάντα της αντίστοιχης ελληνικής. Τον τελευταίο καιρό μεγάλες τουρκικές ξενοδοχειακές μονάδες προβαίνουν σε δελεαστικές προσφορές.