«Ο πολιτισμός χρειάζεται σύστημα και οργάνωση. Δεν χρειάζεται κομματική καθοδήγηση παλαιάς κοπής. Χρειάζεται πόρους: δημόσιους και ιδιωτικούς» επεσήμανε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στην ομιλία της στη Βουλή κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης. Πιο συγκεκριμένα, ανέφερε: «Ο συστηματικός πόλεμος στην αρμονική σύμπραξη δημόσιων και ιδιωτικών δυνάμεων δεν είναι απλώς επιζήμιος. Είναι και κατάφωρα ανιστόρητος. Επιδιώκουμε τη σύμπραξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας σε δράσεις και έργα κάθε κλίμακας. Γιατί συχνά πίσω από την απόρριψη φιλοεπενδυτικών πολιτικών στον πολιτισμό κρύβεται η πρόθεση ελέγχου και ποδηγέτησής του».
Επίσης, η κα Μενδώνη επεσήμανε: «Τις πολιτικές μας διαπνέει η ίδια κεντρική αρχή: Ο πολιτισμός διαλέγεται γόνιμα με την κοινωνία και την οικονομία». Αναφέρθηκε στην ανανέωση της εμπιστοσύνης του πρωθυπουργού για την επανατοποτέθησή της στο υπουργείο και σημείωσε ότι αποτελεί «τεράστια ευθύνη να πάμε τον πολιτισμό πολλά βήματα μπροστά». Σε αυτό το σημείο, μίλησε για το γεγονός πως το «υπουργείο Πολιτισμού υλοποιεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων υποδομών -περισσότερα από 820 έργα, προϋπολογισμού άνω του 1,2 δισ. ευρώ- επιπροσθέτως των συμβατικών έργων ρουτίνας. Αυτά τα έργα ολοκληρώνονται σταδιακά μέχρι το 2027. Καλύπτουν κάθε πτυχή του πολιτισμού, την πολιτιστική κληρονομιά, όλων των μορφών και όλων των περιόδων, και, φυσικά, τη σύγχρονη δημιουργία. Στα έργα που εκτελούνται με αυτεπιστασία, απασχολούνται περίπου 4.500 εργαζόμενοι».
«Μείζων μεταρρύθμιση» η μετατροπή πέντε μουσείων σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου
Ακόμα, η κα Μενδώνη παρουσίασε ως προτεραιότητα την «ανάπτυξη δημοσίων ρεαλιστικών πολιτικών με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα στην ποιότητα ζωής των πολιτών, στην πολιτιστική επιχειρηματικότητα, στην οικονομική ανάπτυξη. Η ανάδειξη του πολιτιστικού και δημιουργικού τομέα ως ολοκληρωμένου, βιώσιμου αναπτυξιακού εργαλείου, καλλιεργεί οικοσυστήματα επιχειρηματικότητας, συμβάλλοντας καθοριστικά στην κοινωνική συνοχή. Αποδείξαμε, υλοποιώντας στο ακέραιο τις δεσμεύσεις μας -και μάλιστα σε συνθήκες μη κανονικότητας- ότι ο πολιτισμός για εμάς είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό άμεσα συνυφασμένο με την ανάπτυξη».
«Η Πολιτιστική Χάρτα αποτελεί τον οδικό χάρτη για την αναγέννηση και ανάδειξη του πολιτισμού ως στρατηγικού αναπτυξιακού πόρου και ως σημαντικού παράγοντα κοινωνικής συνοχής και ευημερίας. Σημαντικές δράσεις, μείζονα έργα για τις τοπικές κοινωνίες, αλλά ουσιαστικά διεθνούς βεληνεκούς, θα αποδοθούν ως το 2027», πρόσθεσε. Επιπλέον, χαρακτηριστική ήταν η αναφορά στη μεταρρύθμιση πέντε μουσείων σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, η οποία είναι «μείζων» και «με καθυστέρηση 20ετίας τουλάχιστον». Όπως είπε: «Το Εθνικό Αρχαιολογικό, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, τα Αρχαιολογικά Μουσεία Θεσσαλονίκης και Ηρακλείου και το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης δεν αποτελούν πλέον Ειδικές Περιφερειακές Υπηρεσίες του υπουργείου. Είναι δημόσιες δομές με οργανωτική και οικονομική ελευθερία. Προφανώς υπό την εποπτεία του υπουργείου Πολιτισμού και με απαρέγκλιτη εφαρμογή της αρχαιολογικής νομοθεσίας».
«Η καθολική προσβασιμότητα στον πολιτισμό αποτελεί απόλυτη προτεραιότητά μας»
«Από την Ακρόπολη και τον Κεραμεικό, ως τη Μονεμβασιά, τον Μιστρά, το Δικταίο Ανδρο, αλλά και οι υποδομές και οι δράσεις των φορέων του Σύγχρονου Πολιτισμού γίνονται προσβάσιμες. Η ολοκλήρωση του προγράμματος προστασίας, ανάδειξης και λειτουργίας του κτήματος στο Τατόι ως πόλος πολιτισμού και ψυχαγωγίας προβλέπεται το 2027», υπογράμμισε η κα Μενδώνη σχετικά με τα βήματα που θα γίνουν ως προς την προσβασιμότητα σε πολιτιστικές υποδομές, τονίζοντας ότι «η καθολική προσβασιμότητα στον πολιτισμό αποτελεί απόλυτη προτεραιότητά μας».
Σχετικά με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, είπε πως αποτελεί προτεραιότητα το πρόγραμμα επέκτασής του με την «επιλογή μιας ομολογουμένως κορυφαίας πρότασης - αυτής του ανοίγει τον δρόμο για το Νέο Μουσείο». Επίσης, παρουσίασε μέτρα και για τις καλλιτεχνικές σπουδές, οι οποίες το προηγούμενο διάστημα είχαν βρεθεί στο επίκεντρο της επικαιρότητας, με αφορμή τις κινητοποιήσεις καλλιτεχνών ενάντια στο Προεδρικό Διάταγμα 85: «Η λειτουργία Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, το 2025, αποτελεί δέσμευσή μας».
Στη συνέχεια, σημείωσε: «Από τα πρώτα νομοσχέδια αυτής της περιόδου είναι αυτά της ίδρυσης φορέα για το βιβλίο, ο οποίος θα υλοποιεί την εθνική πολιτική βιβλίου, και ενιαίου Οργανισμού για τα Οπτικοακουστικά, τον Κινηματογράφο και τη Πνευματική Ιδιοκτησία. Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας και του κινηματογράφου, στην αύξηση των παραγωγών, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την ενθάρρυνση ξένων επενδύσεων, την προστασία των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, των δημιουργών, των δικαιούχων, αλλά και των χρήστων».
Τέλος, αναφορά έγινε και για την εκπαίδευση σχετικά με τον χώρο του σινεμά: «Συνδέουμε τη φιλοκινηματογραφική πολιτική με την προστασία των δικαιωμάτων και την αντιμετώπιση της διαδικτυακής πειρατείας, που πλήττει εργαζομένους και παραγωγούς στον οπτικοακουστικό τομέα. Παράλληλα, ωριμάζει η ίδρυση Κρατικής Τεχνικής Σχολής Οπτικοακουστικών Μέσων και το οπτικοακουστικό hub στη Δράμα». Κατέληξε, λέγοντας: «Ο επαναπατρισμός των παρανόμως εξαχθέντων πολιτιστικών αγαθών αποτελεί μόνιμη επιδίωξη και απόλυτη προτεραιότητά μας. Κορυφαίο στόχο αποτελεί η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Μουσείο της Ακρόπολης».